• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 7 آذر 1398
کد مطلب : 88974
+
-

مذاکره با طالبان در تهران

ظریف: در جهت کار برای صلح افغانستان با همه گروه‌های افغانستانی دیدار می‌کنیم. آنها هم برای همین کار آمده‌اند


هیأت سیاسی طالبان برای سومین‌بار در یک سال اخیر به تهران آمد. شامگاه سه‌شنبه سخنگوی طالبان در توییتر از سفر معاون سیاسی این تشکیلات به تهران خبر داده بود و یک روز بعد وزیر خارجه این خبر را تأیید کرد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا با نماینده‌های طالبان در تهران دیدار داشته است با تأیید این موضوع، اظهار کرد: در جهت کار برای صلح افغانستان با همه گروه‌های افغانی دیدار می‌کنیم. آنها هم برای همین کار آمده‌اند.
براساس اخبار منتشره ریاست هیأت طالبان در سفر به تهران را «ملابرادر» رئیس دفتر سیاسی طالبان بر عهده داشته و جمعی از اعضای دفتر سیاسی و هیأت مذاکره‌کننده طالبان نیز او را همراهی کرده‌اند.
به گزارش همشهری، این دیدار در راستای تلاش‌های ایران برای بازگشت صلح و ثبات به افغانستان و دیدارهای مسئولان و نماینده ویژه وزیر امور خارجه با مقامات مختلف افغانستان ازجمله رئیس جمهور، رئیس هیأت اجرایی، هیأت صلح، رهبران جهادی و شخصیت‌های مؤثر و تأثیر‌گذار در تحولات افغانستان صورت گرفته است.
هدف از این دیدار ترغیب طرف‌های افغان به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و تشویق به یافتن راه‌حل مسائل از طریق گفت‌وگو، حمایت از تمام نیروهای افغان برای یافتن فصل مشترک همکاری در بیرون رفتن نیروهای خارجی از افغانستان و امنیت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی اعلام شده است.
در این دیدار که در تهران برگزار شد بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مساعدت به شکل‌گیری و تقویت گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با مشارکت دولت و تمام نیروهای مؤثر سیاسی و اعلام آمادگی تهران برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی با کشور و مردم افغانستان براساس منافع مشترک همسایگی تأکید شده است. طرف طالبانی نیز در توییتر هدف از این سفر را بهبود مناسبات و روابط دوستانه بین 2‌کشور و پیگیری وضعیت پناهندگان افغان اعلام کرده است.
هیأت سیاسی طالبان 3‌ماه قبل هم برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده بود.
نخستین سفر علنی هیأت طالبان به ایران دی‌ماه سال گذشته انجام شد که طرفین در رابطه با صلح در افغانستان رایزنی کردند و چند روز بعد هم سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه که مذاکره‌کننده ایران با طالبان بود برای گزارش مذاکرات خود با مقامات دولتی افغانستان به کابل سفر کرد.
ایران همواره اعلام کرده که مذاکراتش با طالبان با هماهنگی دولت افغانستان و با هدف کمک به دولت و مردم افغانستان برای برون‌رفت از مشکلات جاری این کشور انجام می‌شود.
گروه طالبان 21سال قبل در حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف 8دیپلمات ایرانی را به شهادت رساند اما در برهه اخیر رویکرد این تشکیلات نسبت به ایران تغییر یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید