• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 6 آذر 1398
کد مطلب : 88941
+
-

پرهزینه‌ترین نمایش‌های تولیدشده در جهان

شیرشاه؛ سود‌ده‌ترین نمایش تاریخ برادوی

سمیرا رحیمی_روزنامه نگار

نیویورک و لندن، 2 قلب تپنده و درخشان صنعت نمایش در جهان شناخته می‌شوند. از این‌رو است که تمامی فعالان در حوزه نمایش حضور در یکی از نمایش‌های برادوی یا وست‌اند را یکی از نقاط درخشان دوران حرفه‌ای خود می‌دانند. این دو قطب تئاتر جهان از بالاترین نرخ قیمت بلیت، بالاترین هزینه‌های تولید و بالاترین تعداد تماشاخانه برخوردارند و محبوب‌ترین نمایش‌هایی که در آنها به نمایش درمی‌آیند، نمایش‌های موزیکال هستند. متوسط قیمت بلیت نمایش‌های اجرا شده در برادوی و وست‌اند و هر نمایش دیگری در هر نقطه‌ای از جهان، ارتباطی مستقیم با هزینه‌های تولید آن دارد. میانگین هزینه‌های تولید تئاتر در برادوی درحدود 3میلیون دلار برآورد شده‌است اما بسیاری از نمایش‌های بزرگ برادوی هزینه‌ تولیدی برابر 10 تا 20میلیون دلار دارند. درآمد خالص برادوی در فصل 2018-2017درحدود 1.7میلیارد دلار برآورد شده‌ که 1.44 میلیارد دلار آن از محل نمایش‌های موزیکال و بیش از 180میلیون دلار آن از محل نمایش دیگر انواع تئاتر‌ها به‌دست آمده‌است. متوسط قیمت بلیت برای نمایش‌های 125دلار است، اما همانطور که گفته شد، هرچه هزینه تولید این نمایش‌ها بالاتر برود، قیمت بلیت نیز افزایش پیدا می‌کند. وست‌اند (West End) لندن نیز با داشتن 241سالن تئاتر، محبوب‌ترین منطقه شهر برای طرفداران این هنر است که تا پایان سال 2018 میزان تقریبی درآمد آن از اجرای نمایش‌ها 351میلیون پوند برآورد شده‌است. درحال حاضر گران‌قیمت‌ترین نمایش‌های جهان از نظر هزینه تولید و قیمت بلیت، در این دو قطب نمایشی به اجرا در‌می‌آیند؛ اجراهایی که تنها به چند‌ماه مختصر محدود نیستند و سال‌هاست که اجرای آنها ادامه دارد.

پرهزینه‌ترین تولیدات تئاتر در جهان

مرد‌عنکبوتی؛ تاریکی را خاموش کن

اگرچه این اثر درحال حاضر به‌عنوان پرهزینه‌ترین نمایش جهان شناخته می‌شود، اما نه هزینه 75میلیون دلاری تولید، نه کارگردانی جولی تیمور و نه آهنگسازی بونو نتوانست موفقیت این نمایش را که در سال 2011 به اجرا گذاشته‌شد، تضمین کند. آسیب‌دیدگی هنرمندان حین اجرای نمایش و شکایت‌های قانونی از این نمایش دیگر جنبه‌های هنری و خلاقانه آن را تحت‌تأثیر قرار داد و در نهایت، پس از 3سال، اجرای این نمایش با ضرری 60میلیون دلاری متوقف شد.

هری پاتر و کودک نفرین شده
 رکورد‌شکن دیگری در حوزه نمایش جهان است و به‌عنوان پرهزینه‌ترین نمایش غیرموزیکال جهان شناخته می‌شود. این نمایش افسانه‌ای دو قسمتی که اجرای آن از سال 2016 در لندن آغاز شد، هزینه تولیدی بالغ بر 48میلیون پوند (68.5 میلیون دلار) داشت. شرکت تهیه‌کننده این نمایش، گروه تئاتر امبسدرو، تنها 23میلیون دلار به سیرک مشهور آفتاب پرداخت کرد تا نمایش خود را در سالن لیریک به پایان برساند و فضا برای اجرای هری پاتر باز شود. این نمایش تنها در هفته اول 2.1 میلیون دلار فروش کرد.

شرک
بازسازی نسخه نمایشی و موزیکال محبوب‌ترین فیلم شرکت دریم‌ورکز 27.6 میلیون دلار هزینه به بار آورد. این نمایش که براساس فیلم و کتاب شرک ساخته شده‌بود، تغییرات بسیار جزیی نسبت به داستان اصلی داشت و اگرچه در برادوی موفقیت چندانی به‌دست نیاورد، اما اجراهای خارج از آمریکای آن بسیار موفقیت‌آمیز بود.

کینگ‌کنگ
 تولید نمایش «کینگ‌کنگ» در مجموع هزینه‌ای 35میلیون دلاری روی دستان تهیه‌کنندگان آمریکایی این نمایش گذاشت. بخش بزرگی از این هزینه صرف ساخت عروسک 1000کیلوگرمی کینگ کنگ شد. اما همین عروسک 6متری باعث شد تماشاگران بسیاری برای تماشای نمایش به سالن بیایند.

باب اسفنجی، ‌شلوار مکعبی
بازسازی جهان زیر آب، روی صحنه نمایش نمی‌تواند کم هزینه باشد. این نمایش براساس نسخه انیمیشنی باب‌اسفنجی با هزینه تولید 20میلیون دلار، از سال2016 تولید شد و به اجرا درآمد و پس از 2سال و 327 اجرا بدون اینکه بتواند هزینه‌های تولید خود را جبران کند، اجرای آن متوقف شد.

شیرشاه
 موفقیت دیگری در تولید نمایش موزیکال در برادوی است که منتقدان آن را محصول جسورانه‌ شرکت دیزنی در برادوی می‌نامند. التون جان، موسیقی‌دان مشهور بریتانیایی ساخت موسیقی و تیم رایس نوشتن ترانه‌های آن را به‌عهده داشت. نمایش موزیکال شیرشاه در سال 1997 تولید شدو اکنون به‌عنوان سومین نمایش با بالاترین دوران اجرا در تاریخ برادوی شناخته می‌شود که درآمدی بیش از یک میلیارد دلار داشته و به سودآورترین نمایش تاریخ برادوی نیز تبدیل شده‌است. هزینه تولید این نمایش27.5 میلیون دلار اعلام شده‌است.

میانگین هزینه‌های تولید تئاتر در برادوی درحدود 3میلیون دلار برآورد شده‌است اما بسیاری از نمایش‌های بزرگ برادوی هزینه‌ تولیدی برابر 10 تا 20میلیون دلار دارند درآمد خالص برادوی در فصل 2018-2017درحدود 1.7 میلیارد دلار برآورد شده‌ که 1.44 میلیارد دلار آن از محل نمایش‌های موزیکال و بیش از 180میلیون دلار آن از محل نمایش دیگر انواع تئاتر‌ها به‌دست آمده‌است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید