• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 5 آذر 1398
کد مطلب : 88814
+
-

گزارش اعتراض‌ها روی میز نمایندگان


پس از گذشت10 روز از بروز و ظهور اعتراضات مردمی به افزایش نرخ بنزین بالاخره نمایندگان در جریان آنچه بر کشور و معترضان گذشت قرار گرفتند. دیروز جمعی از مسئولان امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی راهی بهارستان شدند و نخستین گزارش رسمی و مستند را  در این زمینه به نمایندگان ارائه کردند.
وسعت و دامنه اعتراضات اخیر، حجم و اندازه ناآرامی‌ها، تعداد استان‌ها، شهرها و نقاطی که شاهد ناآرامی بودند، میزان کشته‌شدگان و تعداد بازداشتی‌ها، میزان خسارات مادی که به‌دلیل آتش کشیدن و تخریب بانک‌ها، سازمان‌های دولتی، پمپ بنزین‌ها و فروشگاه‌ها به کشور وارد شده مهم‌ترین سر فصل‌هایی بود که مجلسی‌ها مصرانه در 10روز گذشته خواستار حضور مقامات امنیتی- اطلاعاتی و انتظامی در مجلس شورای اسلامی بودند.
نشست دیروز نمایندگان با مسئولان امنیتی - اطلاعاتی و انتظامی هرچند قرار بود در ابتدا در قالب جلسه‌ای غیرعلنی و صبح دیروز در صحن بهارستان برگزار شود، اما بنا به دلایلی که خبری نشد به نشستی مشترک بین دو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون شوراها و امنیت داخلی تقلیل یافت. نشستی که ساعت 14و 30دقیقه دیروز در محل کمیسیون تلفیق برگزار شد و اعلام شد عموم نمایندگان مانعی برای شرکت دراین نشست ندارند؛ هرچند هیأت رئیسه مجلس از حضور مقامات مذکوردر نشست دیروز بهارستان خبر داده بود اما به جای مقامات امنیتی و اطلاعاتی، مسئولان اقتصادی ازجمله وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس اتاق بازرگان و رئیس اتاق اصناف در نشست علنی دیروز مجلس حاضر شدند و از کنترل بازار و قیمت‌ها خبر دادند.

چه کسانی به نمایندگان گزارش دادند؟
حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این باره به همشهری گفت: در نشست دیروز وزرای اطلاعات، کشور، مسئول اطلاعات سپاه و فرمانده انتظامی دعوت شده بودند. او ادامه داد: همه جزئیات درگیری‌ها چند و چون و دامنه آن و تعداد بازداشت‌شدگان و کشته شده‌ها و تعیین میزان خسارات وارد شده به کشور در این نشست بررسی شد. او تأکید کرد: نشست دیروز مسئولان امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی با نمایندگان به‌دنبال لغو نشست هفته گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بوده است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه تا پیش از این آمار مستند و دقیقی به مجلس در مورد اعتراضات اخیر ارائه نشده بود، تأکیدکرد: این نشست برای اطلاع‌رسانی به نمایندگان بود و درصورت لزوم جزئیات آن خبری می‌شود.
در کنار شرح ابعاد و دامنه اعتراضات به مجلس از سوی مقامات مسئول، نمایندگان نیز در این نشست که قریب به 2ساعت به طول انجامید دغدغه‌ها و ابهاماتشان را با مسئولان در میان گذاشتند. چنانکه به گفته قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده دماوند و فیروزکوه در نشست دیروز موضوعی که محل بحث و نقد جدی بود این بود که اجرای مصوبه اخیر درباره افزایش قیمت بنزین، دستور شورای امنیت کشور بوده که هیچ سبک اجرایی مشخصی نداشته و زمینه‌سازی‌ اجتماعی برای اجرای آن صورت نگرفته بود.
 عضو فراکسیون امید ادامه داد: شورای امنیت کشور می‌بایست مشخص می‌کرد که زمان اجرای طرح چگونگی و آرایش حضور نیروهای انتظامی برای برقراری نظم چگونه باشد اما از این مهم غفلت کرد. او افزود: اجرایی شدن این مصوبه در شب عید هم برای خیلی‌ها جای سؤال بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید