• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 4 آذر 1398
کد مطلب : 88717
+
-

شانس دوباره ژئوپارک ارس برای جهانی‌شدن

شانس دوباره ژئوپارک ارس برای جهانی‌شدن

پرونده ثبت جهانی ژئوپارک ارس در شبکه ژئوپارک‌های یونسکو یک‌بار برگشت خورد تا مدیران این ژئوپارک شانس دوباره خود را با برطرف کردن ایرادات مدنظر یونسکو برای ثبت جهانی این اثر طبیعی امتحان کنند.

دیروز فاطمه منیری، مدیر جدید ژئوپارک ارس از بررسی دوباره پرونده ثبت جهانی ژئوپارک ارس در آذرماه برای برطرف شدن ایرادات باقیمانده و همچنین سفر ارزیابان یونسکو در خردادماه سال 99به ایران خبر داد تا درصورت گزارش مثبت آنها به یونسکو، ژئوپارک ارس شانس جهانی شدن در فهرست شبکه ژئوپارک‌های یونسکو را به‌دست آورد.
فاطمه منیری به ایسنا گفته است، ژئوپارک ارس دارای بیش از ۲۰ژئوسایت است که حدود 8ژئوسایت این پارک در پرونده ثبت جهانی قرار گرفته‌اند.
به گفته او، تنها مشکلی که هم‌اکنون در مسیر پرونده ثبت جهانی ژئوپارک ارس قرار دارد، مشکلی است که ژئوپارک ارس با اداره‌کل محیط‌زیست استان آذربایجان غربی در ارتباط با منطقه حفاظت شده مراکان به‌دلیل قرار گرفتن در یکی دیگر از استان‌های کشور دارد که اگر این مسئله نیز حل شود، مراکان هم به‌عنوان یک ژئوسایت دیگر برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی می‌شود.

او گفت: به استان آذربایجان غربی اعلام کرده‌ایم که میله و تابلوی تفسیر به زبان انگلیسی، فارسی و ترکی در این ژئوسایت نصب شود و با انجام اقدامات حفاظتی شانس ثبت جهانی این منطقه را داشته باشیم که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این رابطه با مسئولان منطقه آزاد ارس گفت‌وگو کرده و دیگر مشکلی وجود ندارد. منیری با اشاره به ایرادات قبلی یونسکو به پرونده ثبت جهانی ژئوپارک ارس گفت: نگاهی که کارشناسان یونسکو به این پرونده داشتند با نگاه ما متفاوت بود. علت برگشت خوردن این پرونده نیز رعایت نشدن شاخص‌های لازم نبود. بلکه نگاه به جامعه محلی در پرونده کمتر بود که این مشکل جبران شد و اکنون در حال تشکیل شبکه همیاران ژئوپارک و توانمندسازی جوامع محلی هستیم. 
مدیر ژئوپارک ارس افزود: می‌خواهیم داوطلبان را جذب کنیم تا مردم خودشان ترغیب به حفاظت از مناطق شوند و روستاییان هم بتوانند در بعد اقتصادی کار کرده و هویت ژئوپارک را در محصولات تولیدی خود لحاظ کنند.
پرونده ژئوپارک ارس سال ۱۳۸۹ و برای نخستین‌بار به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها ارسال شد و سال 1390 ارزیابان اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و شبکه جهانی ژئوپارک‌ها به بازدید از این منطقه اقدام کردند. اما ارزیابی نهایی آن‌ها این بود که ژئوپارک ارس شرایط کافی برای ثبت در فهرست ژئوپارک‌های جهانی را ندارند و همان زمان بر ضعف این ژئوپارک در همکاری با جامعه محلی ایراد گرفتند. این بازدید پایان ماجرا نبود و یونسکو به ارس فرصت داد تا نقص موجود در این پرونده را برطرف و پرونده ثبت جهانی ارس در شبکه جهانی ژئوپارک‌ها را بار دیگر به آن شبکه ارسال کنند. ارسال پرونده ژئوپارک ارس از آن بازدید تاکنون به تعویق افتاده است تا آن که مدیر این ژئوپارک دیروز از بررسی مجدد پرونده در آذرماه خبر داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید