• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 4 آذر 1398
کد مطلب : 88716
+
-

ورود وزارت خارجه به گردشگری‌ و صادرات صنایع دستی

ورود وزارت خارجه به گردشگری‌ و صادرات صنایع دستی

محمد باریکانی _ خبر‌نگار

وزارت خارجه براساس ماموریت‌های خود در حوزه اقتصاد مقاومتی اقدام به راه‌اندازی اداره گردشگری و صنایع‌دستی کرد. این خبر را عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان در مراسم افتتاح فروشگاه صنایع‌دستی شرکت حامیان، زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد.

از دهه گذشته تاکنون و از آن‌زمان که موضوع گردشگری و صنایع‌دستی و جایگزینی این 2مقوله به‌جای صادرات نفت مطرح شد، نام وزارت خارجه نیز به‌عنوان یکی از نهادهای مرتبط با این 2مقوله اقتصادی مطرح بود. در نخستین گام اعتراض فعالان گردشگری به زمان‌بر بودن صدور ویزا برای گردشگران خارجی مطرح شد تا آنکه به پروسه لغو ویزای ایران و راه‌اندازی ویزای فرودگاهی از سوی وزارت خارجه انجامید و سپس با مطرح شدن موضوع تبلیغات گردشگری کشور، اداره دیپلماسی عمومی وزارت خارجه، ماموریتی جدید برای معرفی ایران به‌عنوان یک مقصد گردشگری در جهان یافت. مدتی بعد ماجرای صنایع‌دستی و صادرات غیرنفتی مطرح و قرار شد پایگاه‌های فروش و صادرات صنایع‌دستی ایران در کشورهای همسایه راه‌اندازی شود تا با دورزدن تحریم‌ها راه صدور صنایع‌دستی ایران به کشورهای جهان بسته نماند. اگرچه آن طرح به سرانجام نرسید، اما وزارت خارجه به‌عنوان یکی از همکاران سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، حضور نمایشگاهی هنرمندان صنایع‌دستی ایران را در نمایشگاه‌های خارجی تسهیل کرد.

اکنون با آغاز دور تازه‌ای از تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران که به جنگ اقتصادی علیه کشورمان تعبیر شده است، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به گفته معاون سیاسی آن وزارتخانه اداره صنایع‌دستی وگردشگری را راه‌اندازی کرده است و انتظار می‌رود این اداره نقش تعیین‌کننده‌ای در صادرات غیرنفتی ایران ایفا کند و مسیر ارزآوری بدون مناقشه به ایران و درآمدزایی کشور را تسهیل کند.

مأموریت جدید وزارت خارجه

عباس عراقچی آنطور که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرده است، در مراسم افتتاح نخستین فروشگاه صنایع‌دستی وابسته به وزارت میراث فرهنگی گفته است: وزارت خارجه براساس وظیفه، جایگاه ویژه‌ای برای صنایع‌دستی و فرش قائل است و معاونت اقتصادی این وزارتخانه، اداراتی به همین منظور تشکیل داده است. او گفته است: هر اثر صنایع‌دستی که به‌فروش می‌رسد غیراز اشتغال‌زایی و ارزآوری، معرف فرهنگ ایران نیز محسوب می‌شود و آثار صنایع‌دستی سفیر فرهنگی هستند و وقتی در خانه خارجی‌ها و محافل خارج از کشور قرار می‌گیرند، تأثیر فرهنگی خود را بر جای می‌گذارند. عراقچی تأکید کرد: یکی از ماموریت‌هایی که وزارت امورخارجه در شرایط حاضر برای خود تعریف کرده است کمک به صادرات غیرنفتی کشور است. او اعلام کرد: در اقتصاد مقاومتی چند ماموریت به وزارت امورخارجه سپرده شده که یکی از آنها صادرات غیرنفتی و کمک به صادرات است و معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه، اداراتی را به همین منظور تشکیل داده است که هم در بخش گردشگری و هم در بخش صنایع‌دستی و صادرات، فعالیت دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید