• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 3 آذر 1398
کد مطلب : 88599
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wppBz
+
-

ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تهران معاینه ‌فنی دارد

حمل‌و‌نقل
ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تهران معاینه ‌فنی دارد

در پنجمین جلسه کارگروه رفع دودزایی اتوبوس‌های شرکت واحد بر لزوم توجه حداکثری به معاینه ‌فنی اتوبوس‌ها همزمان با افزایش آلودگی هوا در نیمه دوم سال تأکید شد.

به گزارش ایلنا، پنجمین جلسه کارگروه رفع دودزایی اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری تهران برگزار شد. سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران در این جلسه تصریح کرد: در گذشته معاینه‌ فنی در اطراف تهران نیز انجام می‌شد و حتی بدون حضور اتوبوس‌ها نیز مواردی از دریافت برگه معاینه فنی را داشتیم اما پیگیری‌ها منجر به این نتایج جدید شد که اکنون شاهد آن هستیم.
«حسین مقدم» با اشاره به مواردی که از سوی شهروندان به‌عنوان دودزایی فرض می‌شود که بعضا اشتباه است، تصریح کرد: نمی‌توانیم بگوییم دیزل ذاتا دودزاست، اما برخی از شهروندان زمان و شرایط دودزایی اتوبوس‌ها را نمی‌دانند. اتوبوس‌های ما استاندارد یورو۳ دارند و اکثرا فرسوده هستند.
مقدم با بیان اینکه برخلاف فرض مسئولان، داشتن برگه معاینه فنی به معنی این نیست که خودرویی آلودگی تولید نمی‌کند، اظهار داشت: مجوز برای خودرویی که حداقل‌های ایمنی را داشته باشد، صادر می‌شود اما حالا می‌توانیم به‌دنبال حداکثرها برویم و ملاک را صرفا روی اخذ معاینه فنی نگذاریم.
مقدم ادامه داد: با توجه به دانش تجربی نباید صرفا به معاینه فنی اکتفا شود و با توجه به فرصت‌های 3و 6ماهه‌ای که برای معاینه فنی درنظر گرفته شده است، شهروندان می‌توانند زودتر از این بازه نیز به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و نسبت به رفع مشکلات فنی اقدام کنند.
معاون فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه قدم بسیار بزرگی در رفع دودزایی اتوبوس‌های شرکت واحد برداشته شد، اظهار کرد: کیفیت سوخت، فیلتر دوده و عوامل دیگری در دودزایی اتوبوس‌ها دخیل هستند که همکاران ما در شرکت کنترل کیفیت آن را پیگیری می‌کنند تا برطرف شود و بهترین کیفیت را در معاینه فنی داشته باشند.

«نصراله هاشمی» ادامه داد: اطلاعات خود را در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی قرار داده‌ایم و اتوبوس‌ها قبل از حضور در مراکز معاینه فنی برخی از ایرادات را برطرف می‌کنند و نتیجه این است که راحت‌تر می‌توانیم موانع را برداریم.
او افزود: شرکت واحد منبع درآمدی آنچنانی ندارد و کارت بلیت اتوبوس‌ و تبلیغات تقریبا تنها منابع درآمدی ما هستند، اما اخیرا اعلام شد که درباره برچسب‌ها و استیکرهای روی بدنه اتوبوس‌ها تذکر دادند. با توجه به اینکه تبلیغات تنها منابع درآمدی ماست، خواستار ارائه راهکاری از سوی ستاد معاینه فنی هستیم چراکه بخش خصوصی ما را گرفتار کرده‌ است.

هاشمی تصریح کرد: معاینه فنی خودروهای سنگین براساس ابلاغ راهداری انجام می‌شود و تمام ضوابط و قوانین از وزارت کشور ابلاغ می‌شود اما اتوبوس‌های شرکت واحد تمام بدنه اتوبوس را با تبلیغات می‌پوشانند که باعث تغییر رنگ اتوبوس‌ می‌شود. هرگونه تبلیغی روی بدنه می‌شود باید رخ جلوی بدنه رنگ اصلی خودرو باشد و در یک جلسه با راهداری این مسئله مطرح شود.
معاون بهره‌برداری ستاد معاینه فنی خودروهای تهران نیز در این جلسه درباره دور جدید کنترل معاینه فنی خودکار که امسال به‌صورت سیار روی خودروهای سنگین در بزرگراه‌ها انجام شده است، گفت: ۱۰۴۹دستگاه تا این لحظه مورد بازدید مجدد آلایندگی قرار گرفتند و از این تعداد ۵دستگاه مشمول معاینه فنی نشدند؛ ‌۸۸درصد دارای معاینه فنی و ‌۱۲درصد فاقد معاینه فنی بودند.

«غفار وهابی» ادامه داد: از این تعداد دستگاه ۷۵درصد مجددا تست آلایندگی را قبول شدند و ۲۵درصد مردود شدند. در واقع ۹۳۱دستگاه دارای معاینه فنی بودند که از این تعداد ۱۹۹ خودرو از تست مجدد آلایندگی مردود شدند.
او تأکید کرد: شهرداری تهران همکاری خوبی با ستاد معاینه فنی دارد و اکنون در حوزه خدمات شهری نیز مانند حوزه‌های دیگر موظف به گرفتن برگه معاینه فنی است و هیچ پیمانکاری نمی‌تواند بدون معاینه فنی فعالیت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید