• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 2 آذر 1398
کد مطلب : 88456
+
-

40میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در 8ماه

سهامداران از اول سال تاکنون هر روز به‌طورمتوسط 130میلیون دلار سهام خریده‌اند

ارزش کل معاملات بازار سرمایه در 8‌ماه امسال به 461هزارو 290میلیارد تومان، معادل 40میلیارد دلار رسید. از این 364هزار میلیارد تومان، معادل 32میلیارد دلار، مربوط به معاملات اوراق بهادار بوده است. سرمایه‌گذاران به‌طور متوسط روزانه 1500میلیارد تومان اوراق بهادار، معادل 130میلیون دلار سهام، خریده‌اند. به گزارش همشهری، ارزش معاملات بازارسرمایه از ابتدای دهه90 هرسال روبه افزایش بوده اما این بازار درسال‌جاری با شتاب بیشتری در حال رشد است. آمارها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران از ابتدای امسال تاکنون 461هزارو 290میلیارد تومان، معادل 40میلیارد دلار، در بورس تهران، فرابورس و بورس کالا دادوستد کرده‌اند. آمارها نشان می‌دهد ارزش کل محصولات دادوستد شده در هر‌ماه دست‌کم 57هزارو 500میلیارد تومان معادل 5میلیارد دلار بوده است؛ چنانچه شتاب رشد معاملات با همین سرعت ادامه داشته باشد احتمالا ارزش کل معاملات بازار سرمایه در پایان سال98 از مرز 700هزار میلیارد تومان، معادل 60میلیارد دلار هم عبور خواهد کرد. این بالاترین میزان معاملات در کل تاریخ بازار سرمایه ایران به‌حساب می‌آید. این اطلاعات نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران روزانه 1500میلیارد تومان (130میلیون دلار) اوراق بهادار خریده‌اند که اگر معاملات اوراق آتی بورس کالا را هم به آن اضافه کنیم میانگین روزانه ارزش کل معاملات اوراق بهادار در 8‌ماه امسال به 1600میلیارد تومان خواهد رسید.

خریدو فروش سهام
آمار‌ها نشان می‌دهد به‌دلیل اضافه شدن سایر ابزارها به معاملات بازار سرمایه، سهم معاملات سهام نسبت به جمع کل معاملات درحال کاهش است؛ با این حال هنوز هم بیشترین میزان معاملات انجام شده در بازار سرمایه مربوط به معاملات سهام است. بازار سرمایه ایران رفته‌رفته درحال خارج شدن از نظام تک‌محصولی است. اکنون محصولاتی شامل اوراق آتی، واحدهای صندوق‌های قابل معامله، اوراق بدهی، اوراق سلف وگواهی سپرده هم در بازار سرمایه دادوستد می‌شود تا پایان دهه80 خورشیدی 95درصد از معاملات به دادوستدسهام اختصاص داشت. آمارها نشان می‌دهد از ابتدای امسال تاکنون 297هزارو 800میلیارد تومان (26میلیارد دلار) سهام در بورس تهران و فرابورس خریداری شده که این میزان 65درصد از کل معاملات بازار سرمایه است. امسال همچنین به‌دلیل شتاب گرفتن عرضه‌های اولیه، افزایش استقبال از سرمایه‌گذاری در بورس و فرابورس افزایش یافت و موجب شد در آخرین عرضه اولیه سهام، بیش از یک میلیون نفر مشارکت کنند.

معاملات اوراق بدهی
معاملات اوراق بدهی هم رفته‌رفته به بخش جدایی‌ناپذیر از معاملات بازار سرمایه تبدیل شده و ترکیب معاملات بازار سرمایه در 8ماهه امسال نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در این مدت 42هزار نفر120میلیارد تومان اوراق بدهی خریده‌اند که این میزان 9درصد از کل معاملات بازار سرمایه را شامل می‌شود. از این مقدار 36هزار میلیارد تومان معامله در فرابورس و 6هزارمیلیارد تومان در بورس تهران انجام شده است.

معاملات صندوق‌های قابل معامله
داد‌ه‌های آماری 8‌ماه نخست امسال نشان می‌دهد، ارزش کل معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله(ETF) هر روز در حال افزایش است در شرایطی که تا همین سال پیش سهم معاملات این صندوق‌ها از کل معاملات کمتر از یک‌درصد بود. اکنون این میزان دست‌کم به 5درصد رسیده است. مطابق آمار‌های موجود در 8‌ماه امسال 24هزارو 118میلیارد تومان از واحد‌های این صندوق‌ها در بازار سرمایه دادوستد شده که از این مقدار 59درصد معاملات در بورس تهران، 37درصد معاملات در فرابورس و 4درصد معاملات در بورس کالا انجام شده است.

اوراق آتی
در 8‌ماه امسال جمعا 15هزارو 922میلیارد تومان اوراق آتی در بازار سرمایه دادوستد شده که تقریبا همه این معاملات در بورس کالا انجام شده است. این معاملات به دادوستد اوراق آتی زیره سبز، زعفران و پسته اختصاص داشته است. پیش‌بینی می‌شود با اضافه شدن سایر محصولات ظرف ماه‌های آینده به ارزش کل معاملات اوراق آتی اضافه شود.

    معاملات کالا

پس از دادوستد سهام، معاملات کالاها در بورس کالا بیشترین سهم معاملات بازار سرمایه را در 8‌ماه امسال به‌خود اختصاص داده؛ به‌طوری که طبق اطلاعات موجود در این مدت 78هزار میلیارد تومان کالا در بورس کالا دادوستد شده که این رقم 17درصد از کل معاملات بازار سرمایه را شامل می‌شود. ارزش کل کالاهای دادوستد شده در 8‌ماه امسال نسبت مدت مشابه پارسال 50درصد افزایش نشان می‌دهد. در این مدت 33هزارمیلیارد تومان مواد و محصولات صنعتی و معدنی، 25هزار میلیارد تومان محصول پتروشیمی و21هزار میلیارد تومان فرآورده نفتی در بورس کالا خریداری شده است. ارزش کل معاملات محصولات صنعتی و معدنی در سال‌جاری نسبت به سال قبل 73درصد، پتروشیمی 40درصد و فرآورده‌های نفتی 53درصد افزایش نشان می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید