• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 2 آذر 1398
کد مطلب : 88451
+
-

کمک معیشتی امشب به‌حساب چه کسانی واریز می‌شود؟

گام آخر برای بسته 60میلیون نفری

تاکنون 2 مرحله از 3مرحله واریز مبلغ کمک معیشتی دولت به‌حساب سرپرستان خانوار انجام شده و اگر حرف متولیان امر درست باشد، تا‌به‌حال 40میلیون نفر از ایرانیان، کمک مالی وعده داده‌شده را دریافت کرده‌اند. در ادامه ساعت 24 امشب هم سومین مرحله واریز این بسته به‌حساب یارانه سرپرستان خانوارها نیز انجام می‌شود تا جمعا 60میلیون ایرانی معادل 72.3درصد از کل جمعیت کشور مساعدت مدنظر دولت را دریافت کرده باشند. البته این پایان ماجرا نیست و همچنان فرصت اعتراض برای جاماندگان احتمالی این طرح وجود دارد؛ اما از منظر محاسباتی که دولت براساس اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان انجام داده است، بخش عمده کسانی که امشب هم مبلغ کمک معیشتی به حسابشان واریز نشود، جزو 3دهک مرفه جامعه محسوب می‌شوند که زندگی خوبی دارند. به گزارش همشهری، چند روز قبل از اجرای طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم در جمع مردم رفسنجان از طرح جدیدی در دولت سخن به میان آورد که براساس آن از میان 24میلیون خانوار ایرانی، 6میلیون خانوار در دسته بی‌نیازها قرار می‌گرفتند و 18میلیون خانوار ایرانی نیز مشمول مساعدت مالی می‌شدند‌ تا قدری از فشار معیشت و تورم بر آنها کاسته شود.

واریز گام‌به‌گام کمک معیشتی
هنوز گمانه‌زنی‌ها درباره نحوه اجرای این طرح و محل تأمین منابع مورد نیاز آن به پایان نرسیده بود که از ساعت صفر 24آبان‌ماه یکباره سهمیه‌بندی بنزین احیا و بنزین در هر دو نرخ یارانه‌ای و آزاد مشمول افزایش قیمت شد. پس از اجرای این طرح بود که سازمان برنامه‌وبودجه به نیابت از دولت بیانیه‌ای صادر کرد و از توزیع همه درآمدهای اجرای این طرح بنزینی میان 18میلیون خانوار نیازمند خبر داد. در این بیانیه که بعدتر با جزئیات بیشتری منتشر شد، تأکید شده بود دولت ریالی از محل افزایش قیمت بنزین برداشت نمی‌کند و کل عایدی آن را طبق سازوکار درنظر گرفته‌شده براساس بُعد خانوار، به مردم بازمی‌گرداند. برنامه دولت در این طرح به این صورت تشریح شد که از این به بعد در هر ماه، برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دونفره ۱۰۳ هزار تومان، سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان از محل درآمدهای اجرای طرح سهمیه‌بندی و گرانی بنزین واریز خواهد شد.

ابهام در گام سوم
در آستانه واریز سومین مرحله از واریز کمک معیشتی دولت، چیزی که شک خانوارها را به تحقق آخرین وعده روحانی برای حمایت معیشتی از 60میلیون ایرانی برانگیخته، این است که در جامعه عده بسیار معدودی تاکنون مبلغ کمک معیشتی را دریافت کرده‌اند و همچنان اغلب بازنشستگان دارای حقوق کمتر از 3میلیون تومان و کارگران حداقلی‌بگیر چشم‌انتظار واریز این کمک معیشتی هستند. فعلا همه کسانی که خود را مشمول و مستحق دریافت حمایت معیشتی دولت می‌دانند، منتظر به‌روزرسانی حساب‌های بانکی در بامداد یکشنبه و واریز‌شدن مبلغ حمایت معیشتی به‌حساب خود هستند و از همین حالا دست‌به‌کار اطلاع یافتن از شیوه‌های اعتراض به واریز‌نشدن این مبلغ شده‌اند. طبق اعلام وزارت کار، چنانچه افرادی که خود را مستحق دریافت کمک معیشتی می‌دانند، پس از واریز مرحله سوم این بسته در بامداد فردا، موفق به دریافت این مبلغ نشدند، از میانه هفته جاری و پس از اطلاع‌رسانی این وزارتخانه می‌توانند اعتراض خود را از طریق سامانه #6369* و با استفاده از خط تلفن همراهی که به نام سرپرست خانوار است، ثبت کنند تا براساس آزمون وسع و بررسی اطلاعاتی که با کد ملی آنها در پایگاه رفاه ایرانیان ثبت شده است، وضعیت استحقاق آنها بررسی شود. 
در ادامه چنانچه‌کسی در هرزمانی مشمول دریافت کمک معیشتی شناخته شد، کل مبلغ اختصاص‌یافته به دیگر خانوارها را یکباره دریافت خواهد کرد و حقی از او ضایع نخواهد شد.

هراس دهک هشتمی‌بودن
دولت جامعه هدف کمک معیشتی خود را شامل «مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان، مستمری‌بگیران، معلمان، روستاییان و عشایر، کارگران، کارمندان و اقشار کم‌درآمد» اعلام کرده و به‌واسطه اینکه در این طرح 72.3درصد جمعیت کشور در 7دهک درآمدی مشمول حمایت شناخته شده‌اند، کل 60میلیون نفری که در گروه‌بندی بالا قرار می‌گیرند، چشم‌انتظار حمایت دولت هستند، اما طبق اعلام دولت تاکنون مبلغ کمک معیشتی دوسوم مشمولان واریز‌شده و فقط 20میلیون نفر دیگر باقی‌مانده‌اند و بیش  از 20 میلیون نفر نیز شامل این طرح نمی‌شوند؛ بنابراین جمعیت زیادی همچنان موفق به دریافت این مبلغ نشده‌اند. این مسئله باعث‌شده بسیاری از کسانی که خود را مشمول دریافت کمک دولت می‌دانند، نسبت به دهک‌بندی دولت بدگمان شوند؛ زیرا اگر تا فردا صبح این رقم به حسابشان واریز نشود، آنها جزو 3دهک بالایی جامعه قلمداد خواهند شد و این مسئله به هراس خانوارها تبدیل شده است. نکته قابل‌تأمل اینجاست که اگر آمار و اطلاعاتی که در اختیار دولت است و براساس آن دست‌به‌کار اجرای طرح حمایت معیشتی شده درست باشد، قاعدتا باید با ضریب خطای بسیار پایین، مبلغ موردنظر را به‌حساب همه مشمولان واریز کند و به‌ویژه در طبقه کارگر، کارمند و خانوارهای دارای درآمد پایین، کسی از قلم نیفتد. از سوی دیگر، اگر پس از اجرای مرحله سوم مشخص شود افراد زیادی از دریافت کمک معیشتی جامانده‌اند و دولت پس از دریافت اعتراض آنها نسبت به واریز مبلغ وعده داده شده اقدام کند، شائبه نقص و ایراد در پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان مطرح می‌شود که می‌تواند کلیت دسته‌بندی‌های دولت را زیر سؤال ببرد. نکته دیگر اینکه اگر جمعیت جاماندگان مشمول بسته حمایتی قابل‌توجه باشد و دولت مساعدت مالی را برای آنها واریز کند، احتمال اینکه این خانوارها مثل حمایت 200هزارتومانی سال قبل، فقط یک دوره مشمول دریافت کمک معیشتی شوند هست.

کسانی که بسته کمک معیشتی را نگرفته‌اند می‌توانند از طریق سامانه #6369* اعتراض کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید