• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 2 آذر 1398
کد مطلب : 88448
+
-

آثار قطع اینترنت بر کسب و کار

قطعی اینترنت، تجارت بین‌الملل، فعالیت صرافی‌ها و آژانس‌های مسافرتی را با چالش مواجه کرد

آثار قطع اینترنت بر کسب و کار

قطع 6روزه اینترنت در ایران فعالیت کسب‌وکارها ازجمله صرافی‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی، حمل‌ونقل و حتی ورود و خروج کالا به کشور را با چالش مواجه کرده است.به گزارش همشهری، قطعی اینترنت موجب دشواری زیادی در برخی کسب‌وکار‌ها ازجمله تعطیلی برخی آژانس‌های هواپیمایی، صرافی‌ها و همینطور مشکلات گسترده در ورود و خروج کالا شده است؛ به‌طوری که هم‌اکنون امکان ردیابی محموله کالا‌ها به‌دلیل قطعی اینترنت وجود ندارد، فعالیت تعداد زیادی از دفاتر فروش بلیت مسافرتی متوقف شده و صرافی‌ها هم برای ادامه کار با چالش مواجه شده‌اند.

امکان ردیابی محموله‌ها وجود ندارد
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی در خصوص آثار قطعی اینترنت بر تجارت گفت: شرط تجارت بین‌الملل، تبادل اطلاعات است. اگر نتوانیم در لحظه اطلاعات مورد نظر را مبادله کنیم اساسا امکان تجارت بین‌المللی هم از دست می‌رود. مسعود دانشمند گفت: قطعی اینترنت و دسترسی نداشتن به ردیابی بار و شرکای خارجی ریسک تجارت را برای ایرانیان افزایش داده است، ما باید تصمیم‌گیری کنیم و در لحظه طرف خارجی را از این تصمیم آگاه کنیم. او با تأکید بر اینکه یک تاجر باید با کشتی مرتبا در تماس باشد و تصمیمات لحظه‌ای را در این شرایط تحریم‌ها به اطلاع افراد داخل کشتی برساند، گفت: در طول روز حداقل 5بار با کشتی حاوی محموله‌های صادراتی یا وارداتی در ارتباط هستیم که امروز این ارتباط برقرار نیست و امکان ردیابی بار را در بخش حمل‌ونقل دریایی یا جاده‌ای نداریم. دانشمند ادامه داد:‌ اگر در این لحظه کشتی حامل بارمان دچار توفان شود، هدایت‌کننده کشتی هیچ دسترسی به مالک بار در ایران ندارد که بداند چه تصمیمی باید بگیرد. اگر کامیون حامل بار ما در جاده‌های خارج از کشور دچار سانحه شود هیچ دسترسی به بیمه‌کننده نداریم که نمایندگی بیمه در خارج از کشور، در لحظه در صحنه سانحه حضور یابد.

تعطیلی صرافی‌ها
دبیرکل کانون صرافان هم با اشاره به اینکه به‌دلیل قطعی اینترنت فعالیت صرافی‌ها یا تعطیل شده یا به سمت گزارش‌های تلفنی رفته است گفت: بدون اینترنت ریسک خطا در فعالیت صرافی‌ها بسیار بالا می‌رود و به‌واسطه گزارش‌های اشتباه تلفنی ممکن است فعالان در صرافی‌ها با زیان‌های غیرقابل جبرانی مواجه شوند.

شهاب قربانی با بیان اینکه امکان ارسال حواله‌ها وجود ندارد، ادامه داد: در گزارش‌های تلفنی از آنجایی که هیچ‌یک از گزارش‌ها مستند نیستند نمی‌توان به این گزارش‌ها اعتماد داشت و با ریسک جعل اسناد و حواله‌ها و تأییدهای نابجا مواجه هستیم. به همین دلیل است که صرافان ترجیح داده‌اند که فعلا کار را متوقف کنند. او درباره استفاده از فکس برای ارسال حواله‌ها گفت: فکس در دنیای خارج منسوخ شده است، اگر ما هم بخواهیم از طریق فکس حواله‌ای را ارسال کنیم طرف مقابل در کشور خارجی فکس ندارد که بتواند این حواله را دریافت کند.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری و مسافرت هوایی هم از تعطیلی برخی آژانس‌های هواپیمایی درپی قطعی اینترنت خبر داد وگفت: بسیاری از اعضای صنف دفاتر خدمات گردشگری با مشکل بزرگی در خرید بلیت سفرهای خارجی روبه‌رو شده‌اند و بعضا فروش آنها به صفر رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید