• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 2 آذر 1398
کد مطلب : 88425
+
-

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران برگزار شد

سؤال دربرابر سؤال

هیأتی از آژانس به تهران می‌آید

هسته‌ای
سؤال دربرابر سؤال

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پیش از این پرونده قطوری از ابهامات و سؤالات کهنه و قدیمی را بسته بودند دوباره علیه هم اقامه دعوا کرده‌اند؛ ایران خواستار توضیح آژانس درباره تخلف یکی از بازرسان شده و آژانس خواستار توضیح ایران درباره یک محل اعلام نشده است.

همزمان با برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به کشف و شناسایی مواد خطرناک از بازرسان آژانس گفت: ایران پس از ارائه مستندات لازم به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فرد متخلف همچنان منتظر پاسخ آنهاست.

سیدعباس موسوی افزود: طبق برنامه‌ریزی، بازرسان بازدیدهایی از مراکز ما در بخش هسته‌ای دارند که اخیرا یکی از بازرسان آنها زمانی که وارد سایت مربوطه می‌شد مواد خطرناکی از وی شناسایی شد.
موسوی اظهار کرد: بازرس متخلف نیز در اظهاراتش وجود این ماده خطرناک را تأیید کرده و علت آن را به مسائل مختلف ارتباط داده است.
این بازرس 3هفته قبل قصد ورود به تاسیسات هسته‌ای نطنز را داشت اما به‌دلیل اعلام وسایل هشدار‌دهنده مبنی بر همراه داشتن مواد خطرناک از ورود او جلوگیری شد.
در نشست اخیر شورای حکام کورنل فروتا، مدیرکل موقت آژانس در بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام از ایران خواست به‌طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.
او در این بیانیه آورده است: همانطور که در تاریخ هفتم نوامبر به استحضار شورای حکام رساندم، ذرات اورانیوم طبیعی با منشأ انسانی در یک مکان اعلام‌نشده به آژانس در ایران یافت شده است.
وی خاطرنشان کرد: ما از آن زمان به تعاملات با ایران ادامه داده‌ایم اما اطلاعات بیشتری دریافت نکرده‌ایم و این موضوع هنوز حل‌نشده باقی مانده است. هفته آینده یک نشست میان آژانس و ایران در تهران برگزار خواهد شد تا درباره این موضوع بحث و گفت‌وگو شود. ضروری است که ایران برای حل آن به‌درستی با آژانس همکاری کند.

فروتا با بیان اینکه این آخرین جلسه شورای حکام بود که در دوره ریاست موقت او بر آژانس برگزار می‌شد، افزود: من از ایران می‌خواهم که همکاری کامل و بجایی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجرای توافق جامع پادمان و پروتکل الحاقی داشته باشد.
جکی وولکات، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنان روز پنجشنبه‌ خود در نشست فصلی شورای حکام تلاش کرد با جوسازی علیه اقدامات اخیر ایران در راستای کاهش اجرای تعهداتش در برجام، علیه ایران فضاسازی کند. وی بدون اشاره به حق ایران طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام برای کاهش تعهدات برجامی‌اش درصورتی که سایر طرف‌ها به تعهداتشان عمل نکنند، از جامعه بین‌الملل خواست تا به‌صورت یکصدا روی لزوم بازگشت ایران از این اقدامات پافشاری کنند.
جکی وولکات بدون توجه به گزارشات پیوسته آژانس مبنی بر پایبندی ایران به تعهداتش و شفاف بودن برنامه هسته‌ای ایران، جمهوری اسلامی را به داشتن سابقه پنهانکاری و فریبکاری درباره فعالیت‌های هسته‌ای‌اش متهم کرد و در راستای سیاست‌های ایران‌هراسی آمریکا گفت: باید اطمینان یافت که ایران از تلاش‌های آژانس برای راستی‌آزمایی منحرف نشود.

نماینده آمریکا همچنین از مدیرکل موقت آژانس برای جدیدترین گزارش خود درباره روند اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام قدردانی کرد و خواستار حل موضوع درج‌شده در این گزارش درباره آنچه آژانس آن را کشف ذرات اورانیوم طبیعی با منشأ انسانی در یک مکان از پیش اعلام‌نشده در ایران خوانده است، شد. با این حال میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روایت کرد که در جلسه شورای حکام، آمریکا منزوی‌تر از همیشه بوده و نمایندگان کشورهای مختلف، از سیاست آمریکا در قبال برجام ابراز تأسف کرده‌اند.

در این نشست کاظم غریب‌آبادی تصریح کرد که تنها راه حفظ برجام، اجرای تعهدات تمامی طرف‌هاست و اروپا به‌جای انتقاد از ایران، به نقش مخرب آمریکا به‌عنوان دلیل اصلی وضعیت موجود، بپردازد و اروپا باید برای حفظ مهم‌ترین دستاورد دیپلماسی، هزینه بدهد. وی همچنین ادعاها مبنی بر ریسک اشاعه‌ای ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بی‌اساس خواند و افزود طرح این مسائل موجب توقف اعمال حقوق ایران طبق برنامه ملی‌اش نخواهد شد.
سفیر کشورمان گفت: ادعای آمریکا برای مذاکره، یک ژست سیاسی برای گریز از مسئولیت‌هایش در پایبندی به تعهدات بین‌المللی است و سلاح اتمی هیچ جایگاهی در سیاست‌ها و دکترین دفاعی و امنیتی ایران ندارد.
به گزارش ایسنا، جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت یک‌سال از نقض برجام توسط آمریکا و خروج یکجانبه این کشور از این توافق که به بازگرداندن تحریم‌های واشنگتن علیه تهران انجامید، با ادامه بدعهدی طرف‌های اروپایی برای عمل به تعهداتشان در توافق اعلام کرد که طبق شروط تعیین‌شده در برجام، در گام‌هایی مشخص اجرای برخی تعهداتش را کاهش خواهد داد مگر اینکه اروپایی‌ها برای دستیابی ایران به منافع اقتصادی مشخص‌شده در توافق، اقدامی عملی و مؤثر انجام دهند.
ایران در همین راستا تاکنون 4گام برداشته که شامل افزایش سطح غنی‌سازی و آغاز غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید