• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 30 آبان 1398
کد مطلب : 88352
+
-

ثبت‌نام مسکن ملی پس از عادی‌سازی اینترنت

ثبت‌نام مسکن ملی به‌دلیل اختلال‌های اینترنتی متوقف شده و بعد از برقراری دسترسی همگانی به اینترنت از سرگرفته می‌شود

ثبت‌نام مسکن ملی پس از عادی‌سازی اینترنت

فرایند ثبت‌نام متقاضیان خرید واحدهای ساخته شده در طرح اقدام ملی تولید مسکن در 8استان به اتمام رسیده اما به‌دنبال بروز اختلال‌های اینترنتی در کشور، فعلاً این فرایند توسط وزارت راه و شهرسازی متوقف شده است.
به گزارش همشهری، به‌دنبال اختلال‌های اینترنتی ایجاد شده در کشور، ثبت‌نام در سامانه طرح اقدام ملی تولید مسکن کلاً متوقف شده و طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی تا زمانی که عدالت دسترسی به اینترنت در همه استان‌ها و شهرهای مشمول ثبت‌نام این طرح برقرار نشود، فرایند ثبت‌نام از سر گرفته نخواهد شد. در این میان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید می‌گوید: ثبت‌نام مسکن ملی برای حدود 60هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید از هفته اول آذرماه آغاز می‌شود و متقاضیان خانه‌اولی تهران نیز در این فرایند مجاز به ثبت‌نام خواهند بود. این اظهارنظر حبیب‌الله طاهرخانی می‌تواند نشانگر وصل اینترنت سراسری و عادی شدن دسترسی به سامانه ثبت‌نام طرح اقدام ملی در هفته آینده باشد، اما پیگیری‌های همشهری از منابع آگاه در وزارت راه و شهرسازی حاکی از این است که هنوز زمان دقیقی برای مجاز شدن ثبت‌نام در سامانه اقدام ملی تأمین مسکن مشخص نشده و این مسئله بیش از هرچیز به عادی شدن دسترسی به اینترنت در همه شهرهای هدف این طرح بستگی دارد. بر این اساس، می‌توان گفت ثبت‌نام مسکن ملی لزوماً نمی‌تواند در هفته اول آذر برای شهرهای جدید یا 3استان باقی‌مانده آغاز شود.

3استان در لیست انتظار
بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون ثبت‌نام مسکن ملی در 8استان شامل کرمان، قم، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان تکمیل شده و ثبت‌نام در استان‌های یزد، همدان و چهارمحال و بختیاری به‌واسطه اختلال اینترنتی متوقف مانده است. احتمالاً پس از رفع مشکلات اینترنت، ثبت‌نام مسکن ملی در این 3استان به همراه ثبت‌نام مسکن ملی شهرهای جدید، دوباره مجاز خواهد شد اما پیش از آن اطلاع‌رسانی همه‌جانبه‌ای از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود تا متقاضیان مسکن ملی با شرایط یکسان و در زمان مشخص دست‌به‌کار ثبت‌نام شوند.

بار کلانشهرها به دوش شهرهای جدید
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه ثبت‌نام در شهرهای جدید از هفته اول آذرماه شروع خواهد شد، می‌گوید: ازآنجایی‌که یکی از اهداف اصلی شکل‌گیری شهرهای جدید، پاسخگویی به بخشی از نیاز مسکن ساکنان کلانشهرهاست، انتظار می‌رود از طریق این ثبت‌نام به بخشی از تقاضای مسکن ساکنان کلانشهرها نیز پاسخ داده شود. طاهرخانی در گفت‌وگو با هیبنا می‌افزاید: مجموع سهم شهرهای جدید از طرح اقدام ملی تولید مسکن، ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است که در نوبت نخست ثبت‌نام مقرر شده حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی از این تعداد به متقاضیان عرضه شود.

   چند نکته از مسکن ملی

طرح اقدام ملی تولید مسکن چند شاخه است که شاخه نخست آن به مسکن مشارکتی اختصاص دارد و هدف اصلی آن رونق‌بخشی به فرایند ساخت و عرضه مسکن برای اقشار متوسط جامعه است. نمونه این نوع پروژه‌ها چندی پیش با حضور رئیس‌جمهور در منطقه تهرانسر آغاز شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که فروش آنها خارج از چارچوب مسکن ملی خواهد بود. شاخه دوم طرح اقدام ملی تولید مسکن که اخیراً اجرای آن در قالب ثبت‌نام از شهروندان در استان‌های مختلف آغاز شده، مبتنی بر هزینه تمام‌شده تولید و فروش اقساطی زمین است. در این پروژه‌ها، پس از ثبت‌نام از متقاضیان واجدالشرایط، یک‌سوم هزینه تخمینی ساخت واحد مسکونی از متقاضی دریافت می‌شود و مابقی هزینه‌ها متناسب با پیشرفت پروژه از محل آورده متقاضی یا تسهیلات بانکی تسویه خواهد شد. بهای زمین اختصاص‌یافته به ساخت این پروژه‌ها نیز پس از تحویل واحدهای مسکونی براساس قیمت کارشناسی روز و به‌صورت اقساطی از متقاضی دریافت می‌شود. بهای عرصه مسکن ملی، بدون بهره و برای دوره زمانی حداکثر 10ساله تقسیط خواهد شد. شاخه سوم طرح اقدام ملی تولید مسکن که مخاطب آن اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه هستند، واگذاری اراضی 99ساله به نهادهای حمایتی برای ساخت مسکن و اختصاص به این گروه از متقاضیان مسکن است و در شهرهای هدف نهادهای حمایتی ساخته می‌شود. تازه‌ترین تفاهمنامه برای ساخت این نوع مسکن ملی، هفته گذشته میان سازمان ملی زمین و مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) امضا شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید