• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 29 آبان 1398
کد مطلب : 88266
+
-

درخواست سخنگوی قوه قضاییه از مردم برای معرفی خشونت‌طلب‌ها

قطع اینترنت دیرهنگام اجرا شد

قضایی
قطع اینترنت دیرهنگام اجرا شد


سخنگوی قوه قضاییه در چهاردهمین نشست خبری خود با اشاره به حوادث روزهای اخیر که به بهانه اعتراض به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف روی داده است، گفت: در برابر کسانی که امنیت شهروندان ما را به مخاطره می‌اندازند و سرمایه‌های عمومی را تخریب و  غارت می‌کنند و به آتش می‌کشند، برخورد‌های قاطع و بازدارنده خواهیم داشت و در برابر خشونت، اعمال قانون صورت می‌گیرد. محسن اسماعیلی تأکید کرد: از اینکه مردم صف خودشان را از صف خشونت‌طلبان و خرابکاران جدا کردند تشکر می‌کنیم و ضمن احترام به دغدغه‌های شهروندان عزیز که خواسته‌های بحقی دارند و از برخی تصمیم‌ها ممکن است ناراحت و ناراضی باشند، تأکید می‌کنیم که باید صف خودشان را همانگونه که در روز‌های اخیر از صف افرادی که اهل خشونت هستند جدا کردند، جدا نگه دارند. اسماعیلی از مردم خواست که فتنه‌گران، خشونت‌طلبان و خرابکاران را به نهاد‌های امنیتی و انتظامی و دستگاه قضایی معرفی کنند. سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد: تعدادی از افرادی که برای شبکه‌های بیگانه و برای دشمنان مبادرت به تهیه فیلم و اخبار و اطلاعات می‌کردند، شناسایی و دستگیر شدند.

در بین بازداشت‌شدگان عناصر وابسته به معاندین وجود دارند
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آقای شمخانی در مجلس گفتند گروه‌های سازمان‌یافته و مسلح وابسته به سرویس‌های خارجی در اغتشاشات اخیر وجود دارند، آیا در بین این دستگیر شدگان، این گروه افراد حضور دارند و اینکه کشف شده وابسته کجا هستند یا خیر، گفت: بله، در بین بازداشت‌شدگان عناصر وابسته به معاندین، هم از جریان نفاق و هم از سلطنت‌طلبان و هم از گروه‌های دیگری که وابستگی آنها به خارج از کشور محرز است وجود دارند. طیف‌هایی از اشرار و اراذل که انسجام‌های داخلی دارند هم مورد شناسایی قرار گرفتند. هم در بین بازداشت‌شدگان کف خیابان و هم در بین بازداشت‌شدگانی که اصطلاحا ما از آن به بازداشت‌شدگان هوشمند تعبیر می‌کنیم، بر مبنای رصد‌های اطلاعاتی که مراجع اطلاعاتی انجام می‌دهند، تعدادی از عناصر وابسته شناسایی شدند و الان در بازداشت هستند.

قطع اینترنت به دستور مرجع امنیتی بود
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درخصوص قطعی اینترنت و اینکه قوه قضاییه برای حل این موضوع چه اقداماتی انجام داده است، ادامه داد: تصمیمی که در این مقطع گرفته شد تصمیم قوه قضاییه نبود، تصمیم مراجع امنیت ملی کشور بود و اقتضا این بود که ما اجازه ندهیم دشمن از این فضا برای رسیدن به اهداف خودش و آسیب رساندن به مردم و سرمایه‌های ملی کشورمان استفاده کند. سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: به لحاظ اینکه تصمیم، تصمیم مرجع غیرقضایی بوده تدابیر بعد هم با همان مرجع خواهد بود، گرچه ما به نوعی مدعی هستیم که این تصمیم دیرهنگام اجرا شد، اگر قدری زودتر اجرا می‌شد آسیب‌های ناشی از حوادث اخیر کمتر می‌شد و ما آنقدر از این مجرا آسیب نمی‌دیدیم.

هشدار به متولیان کنترل بازار
سخنگوی قوه قضاییه با تأکید بر وظیفه دولت برای کنترل بازار و قیمت‌ها هشدار داد: کسانی که متولی کنترل بازار هستند اگر در وظیفه خود کوتاهی کنند به سراغ آنها خواهیم رفت و آنها را تحت تعقیب قرار می‌دهیم که چرا به وظیفه خود در کنترل بازار اقدام نکردند. تنظیم قیمت و جلوگیری از افزایش آن وظیفه دولت است.

بدهکار 4هزار میلیاردی به مرخصی رفت
سخنگوی قوه قضاییه در بخشی از نشست خبری خود درباره وضعیت دانیال‌زاده و اینکه گفته می‌شود این فرد آزاد است، گفت:‌ «کسانی که به دستگاه قضایی اعتماد کرده و در فرایند تحقیقات و بازگشت اموال به بیت‌المال کمک کنند از ارفاقاتی بهره‌مند خواهند شد. وی ادامه داد:‌ تا‌کنون در فرایند بازگشت و تحقیقات با دانیال‌زاده بر محور اعتماد رفتار شده است و این فرد توانسته از ارفاقات قانونی نظیر مرخصی بهره‌مند شود. اسماعیلی گفت:‌ قرار ما بر این است که به وعده‌هایی که می‌دهیم عمل کنیم و تا امروز در این پرونده بر همین صراط هستیم و دیگران نیز اگر در همین خصوص اقدام کنند متضرر نمی‌شوند.» هفته پیش خبر هدایت رسول دانیال‌زاده با تدابیر اطلاعاتی و قضایی به داخل کشور منتشر شد. گفته می‌شود که دانیال‌زاده مشهور به «سلطان فولاد» قریب به 4هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارد. اسماعیلی پیش از این درباره بازداشت او توضیح داده بود که «دستگیری این فرد در خارج از کشور انجام نشد و هدایت شد که خودش به کشور بازگردد و مراجعت به کشور انجام شد.»
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا دستگیری دانیال‌زاده تأثیری در حکم و پرونده حسین فریدون خواهد داشت یا خیر، ابراز داشت: «درخصوص فریدون رأی قطعی صادره شده و این بخشی که رأی قطعی صادر شده بحثی درخصوص تغییر آن مطرح نیست؛ اگر در فرایند تحقیقات اطلاعات جدیدی مطرح شود پرونده جدیدی مفتوح می‌شود و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد نه اینکه پرونده قبلی دستخوش تغییر شود.» پیش از این، اسماعیلی گفته بود که رسول دانیال‌زاده از مرتبطین حسین فریدون و اکبر طبری بوده است. فریدون هم‌اکنون به اتهام دریافت رشوه در زندان به سر می‌برد.

پرونده نعمت‌زاده در آستانه صدور رأی
سخنگوی قوه قضاییه درخصوص سرانجام رسیدگی به پرونده شبنم نعمت‌زاده گفت: محاکمه این فرد تمام‌شده اما وکلا زمانی برای ارسال آخرین لایحه دفاع خواستند و در روزهای آتی دادگاه رأی را صادر خواهد کرد.





ادامه بازداشت رعیت

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤال همشهری درخصوص وضعیت حسن میرکاظمی مشهور به حسن رعیت گفت: «قبل از اثبات جرم و صدور رأی دادگاه، از بیان جزئیات معذور هستیم.» اسماعیلی ادامه داد: «من به همین مقدار می‌توانم بسنده کنم که وی پرونده اتهامی دارد و آخرین خبر مبنی بر ادامه بازداشت اوست؛ اما به موجب قانون تا مشخص شدن نتیجه پرونده از ذکر جزئیات موارد اتهامی معذور هستیم.» به گزارش همشهری، نخستین‌بار نام و تصویر حسن رعیت در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات سال 88دیده و شنیده شد؛ این تصویر او را سوار بر تَرک موتورسیکلت در میانه جمعیت معترض نشان می‌دهد که دست خود را به روی اسلحه کمری خود برده است. بخشی از شهرت او به ارتباطات پیچیده‌اش با افراد بازمی‌گردد؛ عکس مشترک او با بابک زنجانی در جت اختصاصی زنجانی از روابط نزدیک این دو حکایت دارد. رسانه‌ها او را به‌عنوان یکی از دستیاران زنجانی معرفی کرده‌اند. زنجانی هم رعیت را از «دوستان و تجار خوب» توصیف کرده بود. افزون بر اینها، رعیت از معتمدین سعید مرتضوی، رئیس وقت سازمان تامین اجتماعی و دادستان اسبق تهران بود. او بود که زنجانی را با مرتضوی آشنا کرده بود. در واقع او واسطه آشنایی دو متهم فساد شد: یکی متهم بزرگ نفتی و دیگری متهم پرونده کهریزک و فسادمالی تامین اجتماعی! 






دستگیری اخلالگران در تهران


فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اعلام دستگیری شمار زیادی از اخلالگران نظم عمومی در اتفاقات اخیر در تهران، گفت: به‌زودی افراد دیگری هم که دست به اقدامات خرابکارانه زده و متواری شده بودند، دستگیر خواهند شد. به گزارش ایسنا، سردار حسین رحیمی درباره تعداد افراد دستگیرشده در اتفاقات اخیر تهران، گفت:‌ تعدادی به بهانه‌های واهی به خصوص در یکی دو روز اخیر دست به اقدامات اوباشگرانه و وحشیانه زده و ضررها و خسارات زیادی را به اموال مردم و اموال عمومی وارد کردند که قطعا این‌ افراد جزو اشرار و جزو کسانی هستند که قانون برخورد قاطعی با آنان خواهد کرد. رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه ناجا به‌عنوان مسئول امنیت مردم، جامعه و کشور وظیفه دارد که با این افراد برخورد کند، تصریح کرد: نیروی انتظامی با تمام توان از امنیت کشور، مردم و جامعه محافظت خواهد کرد و اجازه هیچگونه ناامنی را به اخلالگران نخواهد داد. رحیمی درباره دستگیر‌شدگان نیز گفت: ما در 2روز گذشته جمع زیادی از این افراد را دستگیر کردیم و تعدادی دیگر را نیز به زودی به سراغشان خواهیم رفت. افرادی که شرارت کرده و تخریب کرده و به اموال عمومی مردم ضربه زده و متواری شده بودند، به‌زودی دستگیر خواهند شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید