• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 28 آبان 1398
کد مطلب : 88068
+
-

3روایت متضاد از تورم بنزینی

در شرایطی که تب نگرانی نسبت به افزایش تورم تحت‌تأثیر افزایش قیمت بنزین افزایش یافته، مقامات مسئول آمار‌های متفاوتی از آثار تورمی قیمت بنزین ارائه می‌کنند.
به گزارش همشهری، رشد شدید تورم در 2 سال گذشته ترس مردم را نسبت به افزایش دوباره تورم بیشتر کرده است؛ شاید این موضوع همان نکته کلیدی در مورد اعتراض‌های اخیر برای افزایش قیمت بنزین باشد؛ چرا که به زعم اقتصاددانان فشار هزینه‌ها ناشی از افزایش تورم سالانه تا سطح 42.7درصد بدنه جامعه، به‌ویژه طبقه متوسط را تضعیف کرده و همین عامل منجر به افزایش نگرانی‌ها و ترس نسبت به آثار تورمی افزایش قیمت بنزین شده است. با این حال مطالعات و بررسی‌های اقتصادی نشان می‌دهد آثار تورمی بنزین کمتر از تصور عمومی است، چرا که عمده‌ترین محلی که تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین خود را نمایان می‌کند در بخش حمل‌ونقل است که این موضوع در قیمت کالا‌ها سرشکن می‌شود، ضمن اینکه تجارب گذشته نشان نمی‌دهد که افزایش قیمت بنزین به شکل دامنه داری منجر به رشد تورم شود اما آنچه این روزها بیشتر مورد توجه تحلیلگران است، رابطه قیمت بنزین و حداقل دستمزد در ایران و سهم هزینه بنزین در سبد خانوار است. دیروز محمدعلی دهقان دهنوی، معاون وزیر اقتصاد سهم بنزین در سبد خانوار را ۲.۵ درصد عنوان کرد؛ درحالی‌که برخی برآورد‌ها این میزان را بیش از 2.5درصد برآورد می‌کنند.درچنین شرایطی، مقام‌های مسئول هم ارقام متفاوتی از آثار تورمی افزایش قیمت بنزین اعلام می‌کنند، به‌طوری که این آمار‌ها بین 2تا 4درصد در نوسان است.

روایت‌های متفاوت
نخستین اظهارنظر درباره آثار تورمی افزایش قیمت بنزین را عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی ارائه و اعلام کرد: محاسبات اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی نشان می‌دهد که تأثیر افزایش امروز قیمت بنزین در تورم، در حدود 4درصد در سال خواهد بود.  اما یک روز بعد حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: براساس الگو‌های اقتصادی درافزایش قیمت بنزین، تورمی که بر سطح عمومی قیمت‌ها اثر می‌گذارد، حدود ۲ درصد محاسبه شده است. او افزود: پس از انقلاب ۱۵ بار افزایش قیمت بنزین داشتیم که از این تعداد ۸ مرتبه هیچ اثر تورمی ملموس و افزایش سطح قیمتی روی کالا‌ها نداشت و در ۵ مرتبه هم تورم حدود یک تا ۲ درصد و در برخی موارد هم حتی کاهشی بوده است.
دیروز هم محمدعلی دهقان، معاون وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرد: تأثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم بیش از 3.5 درصد نخواهد بود. او که در نشست خبری سخنگوی دولت و مسئولان اقتصادی با خبرنگاران سخن می‌گفت با بیان اینکه تأثیر تغییر قیمت بنزین فقط روی آن بخش از مصرف که مربوط به بنزین است خواهد بود تأکید کرد: سهم بنزین در قیمت تمام‌شده بسیاری از کالاها و خدمات صفر است و محاسبات وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که اثر مستقیم این افزایش قیمت، کمتر از ۲ درصد است.او با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین علاوه بر آثار مستقیم، اثرغیرمستقیم نیز دارد، گفت: جمع این آثار بیش‌ از ۳.۵ درصد نخواهد بود و نگرانی مردم ناشی از تجارب گذشته است. معاون اقتصادی وزیر اقتصاد اضافه کرد: چنانچه درسال‌های گذشته نرخ‌های ۱۰ و ۴۰درصد را تجربه ‌کرده‌ایم، تورم در کشور ما غیرقابل‌انکار است، اما نباید آنها را با هم مخلوط کنیم؛ اثر این افزایش قیمت ناچیز است.

    تورم چند درصد رشد می‌کند؟

   معاون اقتصادی بانک مرکزی: حداکثر 4درصد
   معاون سازمان برنامه و بودجه: کمتر از 2درصد
    معاون وزیر اقتصاد: حداکثر 3.5درصد

در عین حال  محمد رضا عدل، معاون سازمان برنامه و بودجه هم که همچون محمد علی دهقان، معاون وزیر اقتصاد در همین نشست سخن می‌گفت اعلام کرد: آثار تورمی حاصل از افزایش قیمت سوخت بسیار ناچیز خواهد بود.او بدون اینکه آماری در این زمینه ارائه کند ادامه داد: آثار تورمی حاصل از افزایش قیمت سوخت بسیار ناچیز خواهد بود.
همزمان با این دو اظهارنظر پیمان قربانی، معاون بانک مرکزی هم گفت: مجموعا آن‌چیزی که بانک مرکزی درباره آثار تورمی افزایش قیمت بنزین حساب کرده در حدود 4 درصد است.او ادامه داد: اصلاح قیمت فعلی، اثرات تورمی محدودی خواهد داشت. ان‌شاءالله مجموعه تدابیری که اندیشیده شده باعث کنترل تورم می‌شود.
همه اینها در حالی است که مرکز آمار به‌عنوان نهاد رسمی ارائه آمار هنوز برآوردی از آثار تورمی افزایش قیمت بنزین ارائه نکرده است.

قیمت واقعی بنزین ۵هزار تومان است
همزمان با ارائه آمار‌های متفاوت درباره آثار تورمی افزایش قیمت بنزین، دیروز معاون وزیر اقتصاد سهم بنزین در سبد خانوار را ۲.۵ درصد اعلام کرد و گفت: این یعنی افزایش نرخ بنزین فقط ۲.۵ درصد اقتصاد یک خانواده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
محمد علی دهقان دهنوی با بیان اینکه افزایش نرخ بنزین به‌معنای گرانی سایر خدمات نیست، افزود:‌ اگر نرخ بنزین ۵۰ درصد افزایش یابد به این معنا نیست که نرخ خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای هم ۵۰درصد افزایش می‌یابد، باید بررسی کرد که سهم بنزین چند درصد از این خدمات را شامل می‌شود. او تصریح کرد: کمی قبل‌تر ‌بنزین 5هزار تومانی را با هزار تومان به مردم عرضه می‌کردیم، حال می‌خواهیم تفاوت ۴هزار تومانی را عادلانه میان مردم تقسیم کنیم. روش عادلانه این است که به قشر ضعیف‌تر یارانه‌ بیشتری اختصاص یابد؛ به این نوع تقسیم سود باز توزیع درآمد می‌گویند. معاون اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: طبق این روش، آنها که از سطح درآمد بالاتری برخوردارند باید هزینه بیشتری برای سوخت بدهند. ولی کم درآمدها به درآمد می‌رسند، طبق الگوی ارائه شده دولت، ‌هر خانوار 4نفره، ماهانه ۱۷۲هزار تومان یارانه بنزین دریافت خواهد کرد. البته ۶۰ لیتر هم سهمیه بنزین برای یک خودرو دریافت می‌کند.محمدعلی دهقان دهنوی اضافه کرد: به‌طور متوسط روزانه ۱۰۰میلیون لیتر بنزین درکشور تولید می‌شود. اگر بتوانیم ۱۰میلیون لیتر از میزان مصرف سوخت بکاهیم و با نرخ ۵هزار تومان در خلیج‌فارس بفروشیم، با درنظر گرفتن تفاوت با نرخ داخل کشور، روزانه حدود 4 میلیارد تومان و سالانه ۱۴ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل می‌شود.  وی گفت: هم‌اکنون، شرایط اقتصادی مردم به‌گونه‌ای نیست که بتوانند نرخ ۵هزار تومانی را بابت هزینه بنزین تحمل کنند و هدف فعلی سیاست اقتصادی دولت بر این است که توزیع سوخت با نرخ عادلانه‌تری صورت گیرد. او افزود: نرخ هر لیتر بنزین در عربستان ۶۲۰۰ تومان، در امارات ۶۴۰۰ تومان، در افغانستان ۷۰۰۰ تومان، در پاکستان ۸۰۰۰ تومان، در ترکیه ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان و در کشورهای پیشرفته‌ای مانند هلند و سوئد ۲۰ هزار تومان و در ترکمنستان حدود ۵۰۰۰ تومان به پول ایران فروخته می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید