• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 23 آبان 1398
کد مطلب : 87762
+
-

از افسوس تا قلم‌کش

رونمایی افسانه چشمهایت با مرور حاشیه‌های چند هفته اخیر برگزار شد

موسیقی
از افسوس تا قلم‌کش


ندا انتظامی ـ روزنامه‌نگار

رونمایی آلبوم «افسانه چشمهایت» تازه‌ترین اثر همایون شجریان و علیرضا قربانی با آهنگسازی مهیار علیزاده، با پرسش‌های خبرنگاران درباره حاشیه‌های این اثر برگزار شد.
آلبوم« افسانه چشمهایت» در یک تولید 5ساله تولید شده. مهیار علیزاده، آهنگساز این اثر می‌گوید: «دوست داشتم که این کار هرچه زودتر منتشر شود تا ببینم مخاطبان چه حس و حالی بعد از شنیدن آن پیدا می‌کنند.».
برخی انتشار دیرهنگام آلبوم را به حضور ناشری دیگر و سختگیری‌های خوانندگان ربط می‌دادند.
علیرضا قربانی با اعلام اینکه قرار بوده از ابتدا تهیه‌کنندگی اثر برعهده او و همایون شجریان باشد، خط بطلانی بر حضور ناشر دیگر کشید و گفت: « این اختیار را داشتیم که هر زمان مایلیم اثر را منتشر کنیم و اگر هم می‌بینید عرضه کار تا امروز به طول کشید، حاصل برخی از تداخل‌های کاری من و همایون بود که زمان مناسب را در اختیار ما نمی‌گذاشت.» همایون شجریان نیز می‌گوید: «کارهای دیگری هم بوده‌اند که پروسه تولید طولانی داشته‌اند. ولی حاشیه‌های مطرح شده پیرامون ورود و خروج برخی از ناشران در این پروژه صحت ندارد.»
انتشار چند عکس در صفحه اینستاگرام رامین حیدری فاروقی، مدیر هنری اثر باعث حملاتی تند به این آلبوم شد. حیدری فاروقی انتخاب سالن ایران مال جهت ساخت تیزرهای تبلیغاتی آلبوم را سلیقه خود اعلام کرد: «به‌دنبال کتابخانه‌ای بودیم که بتوان در آن فیلمبرداری و عکاسی کرد و اصلا هم بنا نبود که در این مکان کنسرت یا برنامه دیگری اجرا شود. آنچه انجام شد فقط تلاش برای انتخاب مکانی بود که کتابخانه و پله‌ای با چشم‌انداز خوب در آنجا باشد.». معرفی شعر قطعه «افسوس» به‌عنوان اثری از هوشنگ ابتهاج در این آلبوم که تکذیب دختر شاعر را در پی داشت، حاشیه‌های دیگر انتشار این آلبوم بود.
گرچه مهیار علیزاده در صفحه شخصی خود این موضوع را توضیح داد، اما در نشست هم از او درباره این موضوع سؤال شد: «روند انتخاب شعر برای این آلبوم بسیار برایم کار سختی بود و سعی کردم با توجه به اثر ماندگار نیما یوشیج، شرایطی را فراهم کنم که هم به کلیت داستان لطمه نخورد و هم هماهنگی با صدای هردو خواننده داشته باشد.» مهیار علیزاده به انتخاب شعر از اینترنت و البته دیدارهایش با استاد ابتهاج اشاره کرد: «در مورد آن شعر هم باید بگویم این شعر را در اینترنت پیدا کردم. هر بار به آلمان سفر می‌کنم همواره تلاش می‌کنم تا با ایشان ملاقاتی داشته باشم. حتی وقتی هم با ایشان ملاقات داشتم به استاد نگفتم که تصمیم به استفاده از شعر را دارم. کما اینکه اگر می‌گفتم امروز این جنجال‌ها اتفاق نمی‌افتاد.» پیش از این علیزاده در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که از خانواده ابتهاج معذرت‌خواهی کرده و اعلام کرد که در چاپ‌های بعدی این اشتباه اصلاح خواهد شد و در این نشست بازهم به اشتباه خود اعتراف کرد: «اما با توجه به اینکه بعد از بروز حاشیه‌ها دیدم ماجرا این چنین شده، مراتب عذرخواهی‌ام را اعلام کردم.» حاشیه‌های پیش از انتشار آلبوم چنان گسترده بود که باعث شد شجریان آرام و به دور از حاشیه را وادار به دادن جوابیه کند. مخاطب این جوابیه به کسانی بود که با حاشیه‌سازی‌ فضای هنری را ناامن کرده‌اند. همایون شجریان خود را آدم «تکلیف روشن» خواند: «زمانی هست که دوستان با انگیزه شخصی یا هدایت شده دست به تخریب می‌زنند و قصد دارند هوادارانم را ناراحت کنند و این در حالی است که پریشانی هوادارانم برایم بسیارمهم است» شجریان در نشست اعلام کرد که هرگز آهنگ یک کار سفارشی نخوانده است و استفاده از کلمه «قلم‌کش» را به حرمت قلم مرتبط دانست: «زمانی معلمان می‌گفتند چاقو را به پزشک بدهید درمان می‌کند و اگر آن را به‌دست شخصی جانی دهیم دیگران را از بین خواهد برد. قلم حرمت دارد و می‌تواند سازنده باشد. مانند کارد که تخریب می‌کند، قلم نیز اینگونه است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید