• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 23 آبان 1398
کد مطلب : 87729
+
-

مناظره انتخاباتی دولت و شورای نگهبان


اظهارات اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهور که درباره موضوع تأیید صلاحیت‌ها گفته بود « بگذاریم احراز صلاحیت در اختیار مردم باشد» از یک طرف و سخنان آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان درباره جابه‌جایی فرمانداران و استانداران در آستانه انتخابات از سوی دیگر، ‌به یک مناظره داغ انتخاباتی بین دولت و شورای نگهبان تبدیل شده است، چه آنکه نه سخنان رئیس‌جمهور درباره تأیید صلاحیت‌ها در شورای نگهبان بی‌پاسخ ماند و نه اظهارات آیت‌الله جنتی در دولت. هم عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نقدی به کلام رئیس‌جمهور زده و پاسخ داده که «اگر انتخابات گسترده و خوب می‌خواهیم لازمه آن اجرای صحیح قانون است» و هم عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با تأکید بر اینکه درباره تغییر استانداران به آیت‌الله جنتی به‌صورت حضوری توضیحاتی داده است؛ گفته که اگر لازم باشد، شب انتخابات هم تغییرات را پیگیری می‌کند. چنین هم است که در این دوئل انتخاباتی، مجری در یک سو و ناظر در سوی دیگر هر دو در مقام دفاع از قانون برآمده‌اند، جالب آنکه این مناظره، مناقشه، مباحثه یا هر چیزی که نامش را بشود گذاشت، یک ضلع دیگر دارد که در این هیاهو خود را کنار کشیده است؛ مجلس! شاید اگر مجلس وظیفه خود را در اصلاح قانون انتخابات دقیق‌تر انجام می‌داد، کار هم برای مجری و هم برای ناظر امروز آسان‌تر بود.





کدخدایی: لازمه مشارکت  گسترده
اجرای صحیح قانون است


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم زمینه‌سازی حضور همه جناح‌ها در انتخابات از سوی شورای نگهبان اظهار داشت: هم رئیس‌جمهور و هم بقیه مقامات با قوانین آشنا هستند آنچه برای ما مهم است پاسداری از حق مردم و تأمین این وظیفه است و این مهم تنها با اجرای دقیق قانون ممکن است. وی تأکید کرد: اگر انتخابات گسترده و خوب می‌خواهیم لازمه آن اجرای صحیح قانون است. قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان که در یک نشست خبری در مشهد حاضر شده بود با بیان اینکه پاسداری از حقوق و آزادی‌های مردم باید در مجرای قانون و اجرای صحیح قوانین انجام شود، افزود: شورای نگهبان و هر نهاد دیگری اگر دنبال برگزاری انتخابات صحیح و سالم و حضور همه سلایق هستند راهی جز اجرای قانون به‌صورت دقیق و صحیح نداریم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، کدخدایی همچنین با ابراز گلایه از مجلس و دولت گفت: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات شاهد تصویب قوانین فرعی در مجلس نبودیم و دولت هم لایحه‌ای ارائه نکرد؛ درصورت اصلاح قوانین مرتبط با بررسی صلاحیت‌ها و نظارت مشکل حل خواهد شد. عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا بیان اظهارات کذب و تخلفات نمایندگان مجلس در طول نمایندگی در بررسی صلاحیت‌شان تأثیر دارد، گفت: عملکرد همه نمایندگان در طول دوره نمایندگی از طریق مراجع چهارگانه و گزارش‌های مردمی رصد می‌شود و درصورت انطباق با مواد ۲۸ و ۳۰ ممکن است موجب عدم‌صلاحیت نمایندگان شود. کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اظهارنظر نمایندگان تأثیری در بررسی صلاحیت‌شان دارد؟ گفت: عملکرد نمایندگان برای ما ملاک است، اظهارات نمایندگان در جهت انجام وظایف نمایندگی‌شان هیچ وقت مشکلی ندارد، اما اظهارات کذب مورد بررسی قرار می‌گیرد. سخنگوی شورای نگهبان با تأکید براینکه صرف انتقاد از شورای نگهبان موجب عدم‌صلاحیت نخواهد بود، گفت: در بررسی صلاحیت‌ها آنچه قانون به ما اجازه داده است براساس مواد ۲۸ و ۳۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عمل می‌کنیم. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شورای نگهبان برای برخورد با تخلفات تبلیغاتی نامزد‌های انتخاباتی در فضای مجازی چگونه عمل خواهد کرد، گفت: تخلفات تبلیغاتی فرقی نمی‌کند در فضای مجازی باشد یا جای دیگر، در هر صورت برخورد می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: با توجه به هماهنگی‌ای که با قوه قضاییه صورت گرفته، قرار شده است که موارد تخلف از طریق هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان برای رسیدگی به قوه قضاییه ارسال و برخورد لازم صورت گیرد.






وزیر کشور: لازم باشد شب انتخابات هم عزل و نصب می‌کنیم

روز گذشته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در حاشیه نشست هیأت دولت با اشاره به اظهارات اخیر دبیر شورای نگهبان درباره تغییر فرمانداران و استانداران اظهار کرد: براساس قانون و بنابر وظیفه‌ای که دارم هر زمان که احساس کنم منافع مردم، اجرای قانون و انجام ماموریت‌ها و مسئولیت‌ها در جابه‌جایی استانداران و فرمانداران است حتما این کار را انجام می‌دهم، قبلا هم گفته‌ام که اگر لازم باشد در شب انتخابات هم این کار را انجام می‌دهم. به گزارش فارس، رحمانی فضلی گفت: من درباره مسئله تغییر استانداران و فرمانداران به‌صورت حضوری به آیت‌الله جنتی توضیح دادم و گفتم ما با قانونی در بحث بازنشستگان مواجه شدیم. بعضی استانداران بازنشسته شدند و بعضی هم پست‌های بالاتری گرفتند. وزیر کشور تصریح کرد: اما نکته اصلی این است که قطعا و حتما تغییر استانداران و فرمانداران در جهت انجام صحیح و قانونی انتخابات است. وی خاطرنشان کرد: درباره فرمانداران و استانداران که مجری انتخابات هستند حرفی گفته شود، شبهه انداختن در انتخابات است و خلاف نظر رهبری است که تأکید بر مشارکت دارند. وی همچنین تأکید کرد: به‌عنوان وزیر کشور می‌گویم محال است بگذارم حق قانونی هیچ‌کس چه رای‌دهنده و چه نامزد انتخابات از بین برود. تمام تلاشم را در این مسیر خواهم کرد بنابراین خواهش دارم فضا را آرام نگه‌داریم.

از مردم بپرسیم که از رفتار کدام نهاد نگران هستند؟
علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در حاشیه نشست هیأت دولت پیرامون اظهارات آیت‌الله جنتی درباره گرایش خطی و جناحی استانداران یادآور شد: متأسفانه دولت متهم شده است که استاندارهای خطی به‌کار گرفته است. اتفاقا نقدهایی از سمت دیگر به دولت صورت می‌گیرد که استاندارها در گروه و جناح همبسته با دولت نیستند و من بارها در معرض این نظر قرار گرفتم ولی این منصفانه نیست. شواهد بسیاری در این زمینه وجود دارد که استاندارها بدون گرایش خطی بوده و افراد به‌کار گرفته شده، مانند دولت از همه گروه‌ها و مشرب‌ها هستند. به گزارش ایرنا، ربیعی با اشاره به اینکه چنین سخنانی جفای بزرگی به دولت است، گفت: برای پرسش در این زمینه به سمت مردم برویم و در یک نظرسنجی بپرسیم که از رفتار کدام نهاد در انتخابات نگران هستند؟ آیا از هیأت‌های اجرایی نگران هستند یا از جاها (نهادها)ی دیگر. سخنگوی دولت ادامه داد: فکر می‌کنم اگر به این نگرانی‌ها پاسخ داده شود بهتر از متهم کردن دولت است. نظر دولت درباره انتخابات همه با هم بودن است. این همه با هم بودن، هم یادگار امام راحل (ره) است و امروز هم کاربرد دارد. دولت هیچ مداخله‌ای در انتخابات به جز ایجاد امنیت و ایجاد ظرفیت برای حضور همه و افزایش مشارکت نخواهد داشت. ربیعی ادامه داد: تمام تلاش دولت بر این است که مردم احساس کنند نماینده آنها می‌تواند ثبت‌نام کند و حق دارند به این افراد یا به شخص دیگری رأی دهند. من به‌شدت این اظهارات را تکذیب می‌کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید