• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 22 آبان 1398
کد مطلب : 87681
+
-

زنگ انتخابات

براساس قانون انتخابات مجلس انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام باید 8شرط داشته باشند

انتخابات
زنگ انتخابات


کمتر از 3هفته مانده به شروع ثبت‌نام‌های انتخابات یازدهمین دوره مجلس، ستاد انتخابات وزارت کشور در اطلاعیه شماره2خود اعلام کرد از روز یکشنبه دهم آذرماه تا پایان وقت اداری روز شنبه 16آذرماه به‌مدت 7روز از داوطلبان ثبت‌نام به عمل می‌آورد. 4سال قبل بالغ بر 12هزار نفر برای شرکت در رقابت‌های مجلس دهم ثبت‌نام کرده بودند. داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم برای ثبت‌نام‌های خود می‌توانند به وزارت کشور، فرمانداری‌های مراکز حوزه‌های انتخابیه، سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها یا نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مراجعه و فرم ثبت‌نام را تکمیل کنند. سخنگوی ستاد انتخابات کشور روز سه‌شنبه در همایش معاونین سیاسی، امنیتی، اجتماعی و مدیران کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری‌ها با اشاره به افتتاح رسمی ستاد انتخابات کشور توسط وزیر کشور گفت: فرایندهای اجرایی انتخابات از دهم آذرماه با ابلاغ دستور شروع انتخابات از سوی وزیر به فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه آغاز می‌شود و فرایند ثبت‌نام نیز بلافاصله بعد از اعلام وصول دستور شروع انتخابات توسط فرمانداران، در ۲۰۸فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه و ستاد ثبت‌نام وزارت کشور کلید خواهد خورد.
بنابر اطلاعیه وزارت کشور، اصل کارت ملی و یک نسخه تصویر آن، اصل شناسنامه عکس‌دار و یک نسخه تصویر کلیه صفحات آن، یک قطعه عکس 4 × 3جدید، اصل و یک نسخه تصویر آخرین مدرک تحصیلی معتبر (حداقل کارشناسی ارشد و یا معادل آن)، اصل و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفا و عدم‌اشتغال در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده 29قانون انتخابات مجلس، اصل و یک نسخه تصویر کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا کارت معافیت دائمی و یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولان خدمت وظیفه عمومی، مدارکی هستند که داوطلبان انتخابات هنگام مراجعه باید همراه داشته باشند.
براساس قانون انتخابات مجلس انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام باید 8شرط داشته باشند که احراز حداقل 4مورد آنها در زمان بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیأت‌های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان صورت می‌گیرد. اعتقاد و التزام عملی به اسلام، التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه، داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن، نداشتن سوءشهرت در حوزه ‌ انتخابیه، سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی و حداقل30 سال تمام و حداکثر 75 سال تمام این 8شرط هستند.
به گفته موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور صددرصد ثبت‌نام در بستر سامانه جامع انتخابات انجام خواهد گرفت. او افزود: «پیش‌بینی ما این است که در روزهای آخر ثبت‌نام، تراکم متقاضیان ثبت‌نام بیشتر خواهد شد. بر این اساس، تفاهمی با شورای نگهبان انجام شده است تا اولاً ثبت‌نام در 7 روز قانونی خود از ۸ صبح تا ساعت ۱۸ عصر انجام گیرد که این ساعت قابل تمدید نخواهد بود و ثانیاً اطلاعات مربوط به پرسشنامه تماماً در سامانه جامع انتخابات تکمیل شود تا ثبت‌نام در تاریخ و مهلت قانونی انجام پذیرد.»
موسوی درباره فرایند تهیه اقلام ۹گانه انتخابات نیز اعلام کرد: کار چاپ تعرفه‌های اخذ رأی از هفته گذشته آغاز شده است. برای انتخابات الکترونیکی هم 3 گزینه به شورای محترم نگهبان ارائه شد: اول، برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در ۱۷۴ حوزه انتخابیه تک نماینده؛ دوم، برگزاری آن در ۱۱ استان به‌صورت صددرصدی و سوم، برگزاری آن در ۱۳۹ شهری که انتخابات قبلی شوراها در آنها برگزار شده است.


همایش ناظران انتخاباتی در مشهد برگزار شد
همایش سراسری هیأت‌های نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس روز سه‌شنبه با حضور آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در تالار قدس حرم رضوی در مشهد مقدس آغاز به‌کار کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، در این همایش 3روزه، رؤسای هیأت‌های نظارت استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور حضور دارند و قرار است برخی از مسئولان کشور در این همایش حضور یابند. براساس قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، پیش از شروع انتخابات، شورای نگهبان باید 5نفر از افراد مسلمان و مطلع و مورد اعتماد را با اکثریت آرا انتخاب و به‌عنوان هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات به وزارت کشور معرفی کند. هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات باید در هر استان، هیأتی مرکب از 5نفر را جهت نظارت بر انتخابات آن استان تعیین کند که این هیأت نظارت استان نیز موظف است با موافقت هیأت مرکزی، برای هر حوزه‌ انتخابیه هیأتی مرکب از 3نفر را به‌عنوان هیأت نظارت شهرستان به‌منظور نظارت بر انتخابات حوزه‌ مربوطه تعیین و به هیأت مرکزی نظارت معرفی کند. شورای نگهبان در جلسه نهم مردادماه امسال خود آیت‌الله جنتی، صادقی‌مقدم، سیامک ره‌پیک، عباسعلی کدخدایی و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای را به‌عنوان اعضای هیأت مرکزی نظارت بر یازدهمین دوره انتخابات مجلس و انتخابات نخستین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری انتخاب کرده بودند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید