• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 22 آبان 1398
کد مطلب : 87673
+
-

92درصد سمنان آبخوان ندارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به فقر منابع زیرزمینی آب در این استان گفت: تنها 7 هزار و 413کیلومتر از وسعت 97هزار کیلومتری این استان دارای آبخوان است.

ایرج حیدریان  به ایسنا گفت: این رقم به آن معناست که تنها 7.6درصد از گستره وسیع این استان دارای آبخوان و منابع آب زیرزمینی است و مابقی آن فاقد هرگونه منابع آبی است. وی با بیان اینکه استحصال آب در گستره بزرگی از این استان امکان‌پذیر نیست، افزود: براساس مطالعات ژئوفیزیک انجام شده به‌دلیل نبود آبخوان در بخش وسیعی از استان، امکان استحصال آب و حفر چاه نیست.

دبیر کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان سمنان، پذیرش واقعیت‌های اقلیمی و جغرافیایی را امری ضروری خواند و گفت: برای تامین نیازهای آبی در این استان باید به‌دنبال راه‌هایی غیراز حفر چاه و استحصال آب‌های زیرزمینی بود. وی به پیشینه معضل کم آبی در برخی دشت‌های سمنان پرداخت و افزود: دشت ایوانکی در نزدیکی پایتخت از سال 1347دشت ممنوعه بوده و 7سال پس از آن یعنی در سال 1354به‌عنوان دشت ممنوعه بحرانی اعلام شده است. به‌عبارتی، از آن سال اعلام شده که هیچ‌گونه عملیات استحصال آب در آنجا نباید انجام شود تا آبخوان‌های آن به مرور خود را احیا کنند. با توجه به شرایط خاص اقلیمی این منطقه، بهره‌برداری‌های آبی در این استان باید بهینه و راندمان آبی در آن افزایش بیشتری بیابد. او  از استان سمنان به‌عنوان یکی از استان‌هایی نام برد که اقدامات خوبی در راستای مصرف بهینه آب در آن انجام شده و گفت: در حوزه کشاورزی خوشبختانه سند الگوی کشت در استان تدوین و در برخی دشت‌ها اجرایی شده است. همچنین 80درصد چاه‌های کشاورزی در این استان صاحب کنتور هوشمند شدند و این در حالی است که در سطح کشور تنها 25درصد چاه‌ها دارای کنتور هوشمند هستند. وی بر ضرورت نصب کنتور هوشمند در همه چاه‌های این استان تأکید و تصریح کرد: با نصب کنتور هوشمند در 20درصد چاه‌های باقیمانده به نخستین استان کشور تبدیل می‌شویم که همه چاه‌های کشاورزی آن دارای کنتور هوشمند هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید