حرکت هر خودرو تکسرنشین «سمی» است
شهردار تهران: تا مرز تعطیلی بهدلیل آلودگی هوا فاصله داریم اما در آستانه هشدار هستیم
محمد سرابی _ خبرنگار
آلودگی هوا به حد تعطیلی مدارس در شهر تهران رسیده و مدرسهها تعطیل شده است با اینحال در سهشنبههای بدون خودروی شهردار، معاون حملونقل و ترافیک و برخی از دیگر مدیران شهرداری تهران با دوچرخه به محل کار خود رفتند. در این مسیر از میدان توحید به سمت میدان ولیعصر دیگر دوچرخهسواران نیز مدیران شهری را همراهی میکردند و در پایان آن از راننده تاکسی که 70هزار یورو پول گردشگر خارجی را به او پس داده بود تقدیر شد.
ساعت 8صبح و در انتهای شرقی بلوار کشاورز «پیروز حناچی» با بیان اینکه در 9روز گذشته هوای پایتخت با وزش باد جابهجا نشده است، اظهار کرد: امروز شاخص آلودگی هوا ۱۲۰ است و در آستانه هشدار هستیم. در این شرایط حتی تردد یک خودروی تکسرنشین هم سم است.
شهردار تأکید کرد: فقط شهرداری درباره طرحهای موقتی آلودگی هوا تصمیمگیر نیست و شورایی در استانداری فعال است که همه نقطه نظرات در آنجا مطرح میشود. تصمیمات در این شورا براساس خرد جمعی گرفته میشود البته ما تا مرز تعطیلی هم هنوز فرصت داریم اما امیدواریم به آنجا نرسد.
با شدت گرفتن آلودگی هوای تهران معاون ترافیک و حملونقل شهرداری اعلام کرد که براساس مصوبه کمیته کاهش آلودگی هوای تهران از دوشنبه تا پنجشنبه، قیمت بلیت اتوبوسها نیمبها و هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک 50درصد افزایش پیدا میکند. اما روز دوشنبه در بعضی خطوط اتوبوسرانی قیمت قبلی اعمال شده بود که شهردار در اینباره گفت: تنها در برخی از خطوط که تعداد اتوبوسها کم و متعلق به بخش خصوصی بوده بهدلیل به روز نشدن سامانه این اتفاق رخ داد. بلافاصله این مشکل پس از اعلام شهروندان و گزارشهای واصله حل و بلیت نیمبها حساب شد.
شهردار درباره نوسازی حملونقل عمومی هم گفت: این موضوع در دست اقدام است و اقدامات اولیه ورود ۶۵۰ واگن جدید هم تامین اعتبار شده و تامین اتوبوس نیز در کمیسیون زیربنایی دولت در حال پیگیری است.
فرونشست زمین
اخیرا اخباری درباره میزان فرونشست زمین در مناطق جنوبی استان تهران منتشر شده که دامنه این خسارت بزرگ را تا بزرگراهها و مناطق جنوبی شهر تهران اعلام کرده است. شهردار تهران با بیان اینکه برنامههای شهرداری در حوزه مبارزه با فرونشست میان و بلندمدت است، گفت: علت اصلی فرونشست استفاده بیرویه از منابع آبی زیرزمینی است و جهتگیری این است که برداشتها را کم کنیم. این اقدام آغاز شده اما مسئله دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد موضوع بازچرخانی آب است که نیازمند تکمیل حلقه تصفیهخانههای محلی است.
حناچی در مورد زمان ارسال لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران به شورای شهر نیز گفت: تمام تلاش ما این است که مطابق برنامه سوم بودجه تنظیم شود و رویکرد ما تحقق شعارهایمان است. پیادهمحور شدن، ایجاد مسیر دوچرخه و پیاده و توسعه قلمرو عمومی ازجمله شعارها و اهداف ماست که در این راه پیگیری میشود. هدف دیگر ما موضوع محلهمحوری است که مقدمات آن با برگزاری انتخابات شورایاریها فراهم شد.
شهردار درباره اصلاح ساختار شهرداری نیز گفت: این یک موضوع اساسی است و باید بدانیم که در شهرداری ۱۶ هزار و ۳۰۰ پست سازمانی و برای آن بیش از ۶۷ هزار نیرو داریم بنابراین چالش اصلی ما حجم نیروی انسانی است.
شهردار تهران درخصوص اظهارات سردار رحیمی و انتقاد او از برگزاری نمایشگاههای پرمخاطب در نمایشگاه بینالمللی تهران گفت: هماکنون هیچ نمایشگاه پرمخاطبی در تهران برگزار نمیشود که البته در شورای ترافیک در مورد نمایشگاهها بحث شده و قرار است که لیست نمایشگاههایی که تا پایان اسفند برگزار میشوند ارسال شود تا اگر نمایشگاه پر مخاطبی بود تمهیدات لازم برای انتقال آن به شهر آفتاب را انجام دهیم.
حناچی در پاسخ به سؤال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه پلیس نسبت به اعمالنشدن نقطه نظرات خود در تصمیمات ترافیکی انتقاد دارد، گفت: اتفاقا در شورای ترافیک نظرات پلیس مطرح میشود، اما ما باید به جای تصمیمات سلیقهای به سمت قانونگرایی برویم. شهردار تهران همچنین در حاشیه مراسم سهشنبه بدون خودرو این هفته از تاکسیران امانتدار تهرانی که ۷۰ هزار یوروی یک زوج گردشگر لهستانی را به وی بازگردانده بود، تقدیر و به او نشان امانتداری و هزینه یک سفر به مشهد مقدس اهدا کرد.
علی حسن ظفری هفته گذشته ۷۰ هزار یورو (حدود یک میلیارد تومان) زوج گردشگر لهستانی را که در تاکسی وی مانده بود، به آنان بازگرداند. ظفری دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است که در سال ۸۶ به جرگه رانندگان تاکسی پیوست.
باید شکل مدیریت پسماند تغییر کند
دیگر برنامه شهردار تهران در روز سهشنبه، بازدید از بخشهای مختلف مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادکوه در کهریزک بود. حناچی با حضور در جمع تعدادی از مدیران این مجموعه گفت: نوع مدیریت پسماند در شرایط فعلی منطبق با اصول زیستمحیطی و اقتصادی نیست و باید این شکل مدیریت پسماند تغییر کند؛ برای این کار نیاز به همراهی مردم داریم. او با قدردانی از عملکرد سازمان مدیریت پسماند عنوان کرد: تلاشهای مجموعه مدیریت پسماند و اجرای طرح «کاپ» جای قدردانی دارد. توصیه من این است تلاش کنیم برنامههای مدیریت پسماند با روح حاکم بر برنامه سوم شهرداری انطباق داشته باشد تا اعضای شورای شهر هم در اجرای برنامهها با ما همراهی کنند. به اعتقاد من مشروعیت مدیریت شهری به رأی مردم است و ما باید در این زمینه با اعضای شورای شهر که منتخبان مردم هستند، همراه باشیم. او به برخی از پروژههای مدیریت پسماند که بهدلیل وجود تحریمها اجرای آنها با مشکل مواجه شده است اشاره کرد و گفت: به هر حال شرایط ما عادی نیست و در تمام زمینهها این مشکل وجود دارد و امیدوارم از این شرایط عبور کنیم. به هر حال باید مشکلات را گام به گام حل کنیم و برنامهریزیهای ما بر مبنای تغییرات تدریجی صورت بگیرد. باید با استفاده از رسانههای عمومی و شبکههای اجتماعی اقدامات تبلیغی و ترویجی انجام دهیم و مردم را تشویق کنیم که زبالههای خود را از مبدأ تفکیک و بهطور کلی، زبالههای کمتری هم تولید کنند. از سوی دیگر، با استفاده از ظرفیت استارتاپها شیوههای جدید بازیافت و مدیریت پسماند را انجام دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بارندگیهای اخیر در تهران اشاره کرد و گفت: در موضوع بارشهای اخیر، انتشار فیلمهایی در شبکههای اجتماعی از زحمات کارگران شهرداری در باز کردن مسیلها، تأثیر بسیاری بر همراهی و کمکهای مردمی داشت. بهطور حتم، در سایر موارد نیز میتوانیم از این ظرفیتها استفاده کنیم. خوب است افرادی را که دستاندرکار و تصمیمساز هستند یکبار به مجموعه آرادکوه دعوت کنیم تا از نزدیک با سختیهای این کار آشنا شوند. اگر انتقادی هم وارد است باید آن را بپذیریم؛ بهعنوان مثال، موضوع زبالهگردها و کودکانی که در سطلهای بزرگ سرک میکشند تصویر خوبی نیست و باید کاری کرد شاهد چنین صحنههایی نباشیم.