• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 22 آبان 1398
کد مطلب : 87632
+
-

کاربرد حرفه‌ای حافظه‌های فلش

کاربرد حرفه‌ای حافظه‌های فلش

حافظه‌های فلش‌مموری USB هنوز هم با وجود گسترش استفاده از سرویس‌های ابری یا فضاهای ذخیره‌سازی آنلاین کاربرد زیادی دارند. هر چند شاید خیلی‌ها تنها برای جابه‌جایی فایل‌های مختلف از آنها استفاده کنند اما بعضی وقت‌ها این حافظه‌های کوچک می‌توانند نجات‌بخش باشند. سایت گیزمودو در گزارشی چندین کاربرد استفاده از این حافظه‌ها را بررسی کرده که بسیار کاربردی است.

استفاده از نرم‌افزارهای پرتابل
نرم‌افزارهای پرتابل زیادی وجود دارند که سود بردن از آنها با استفاده از حافظه‌های فلش حسابی کار‌راه‌انداز به‌حساب می‌آیند. با استفاده از حافظه فلش این نرم‌افزارها در سیستم‌عامل اصلی شما قرار نمی‌گیرند و فضای هارد درایو را اشغال نمی‌کنند. شما ولی می‌توانید با وصل کردن حافظه از آنها استفاده کنید.

 استفاده از لینوکس پرتابل
بسیاری از توزیع‌های لینوکس از طریق فلش‌مموری USB هم اجرا می‌شوند. این یعنی شما می‌توانید کل یک سیستم‌عامل را در یک فلش‌مموری کوچک جای دهید و این سیستم‌عامل را به همراه فایل‌ها و برنامه‌های ذخیره‌شده در آن با خود به همه‌جا ببرید. در آخر هم با اتصال فلش‌مموری به کامپیوتر مجهز به پورت USB، می‌توانید ادامه‌ کارتان را انجام دهید. برای نصب نسخه‌ پرتابل بیشتر توزیع‌های لینوکس از جمله Ubuntu و Kali، راهنماهای زیادی در اینترنت وجود دارد.

 حل مشکل ویروس‌ها
گاهی اوقات برای پاک کردن ویروس‌های کامپیوتر باید اقدامات پیچیده‌ای انجام دهید. برخی از بدافزارهای امروزی آن‌قدر پیشرفته شده‌اند که در برابر روش‌های معمول حذف مقاومت می‌کنند و برای پاک کردن آنها باید دست به دامن روش‌های دیگری شوید.
در چنین مواقعی، می‌توانید نسخه‌ پرتابل آنتی‌ویروس‌ها را در فلش‌مموری ذخیره کنید و کامپیوترتان را از این طریق نجات دهید. آنتی‌ویروس‌های پرتابلی مانند Anvi Rescue Disk، ClamWin Portable، Avira PC Cleaner و Emsisoft Emergency Kit رایگان هستند و استفاده از آنها بسیار آسان است.

 ساخت حافظه نجات
گاهی اوقات برخی از مشکلات می‌توانند موجب بوت نشدن سیستم شوند. در چنین حالت‌هایی، درایو «بازیابی» (recovery) می‌تواند ویندوز را دوباره راه بیندازد. برای استفاده از این راه‌حل، باید پیش از بروز مشکل یک درایو بازیابی روی حافظه فلش خود بسازید. برای ایجاد این درایو در کنترل پنل ویندوز ۱۰ به سراغ آیتم create a recovery drive بروید. در ادامه، گزینه Back up system files to the recovery drive را فعال و سپس روی Next کلیک کنید. بعد از وصل‌کردن فلش‌مموری به سیستم، نام آن را از لیست انتخاب و در ادامه روی Next و سپس Create کلیک کنید. با به پایان رسیدن این فرایند، فلش‌مموری شما تبدیل به یک درایو بازیابی می‌شود و در مواقع بروز اختلال در سیستم، می‌توانید از آن استفاده کنید.

 افزایش سرعت کامپیوتر قدیمی 
ویندوز از قابلیت جذابی به نام ReadyBoost بهره می‌برد که برای افزایش سرعت سیستم، فلش‌مموری USB را به «حافظه‌ کش مجازی»(virtual cache memory) تبدیل می‌کند. در سیستم‌های مدرن این ابزار تأثیر چندانی در بهبود سرعت ندارد، اما اگر از یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی قدیمی استفاده می‌کنید، این ابزار می‌تواند سرعت سیستم را افزایش دهد و به همین ‌خاطر ارزش یک‌بار امتحان کردن را دارد.

 تبدیل‌کردن به کلید امنیت حساب‌
اگر تأیید دومرحله‌ای را برای حساب‌های خود فعال کرده‌اید، برای ورود به برخی از این حساب‌ها می‌توانید از فلش‌مموری‌های مخصوص استفاده کنید. در درجه اول، فلش‌مموری شما باید از استاندارد FIDO Universal 2nd Factor یا U2F پشتیبانی کند. بعد از انجام یک فرایند ساده، این فلش‌مموری برای تأیید دومرحله‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این کار احتمال هک‌شدن حساب‌های شما تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در واقع با این کار فلش‌مموری شما تبدیل به کلیدی سخت‌افزاری می‌شود که بدون آن ورود به‌حساب کاربری‌تان مثل سرویس‌های گوگل غیرممکن می‌شود.

وب‌گردی امن
اگر می‌خواهید با سیستمی ناشناس در اینترنت گشتی بزنید اما نگران حریم خصوصی خود هستید، می‌توانید از سیستم‌عامل Tails استفاده کنید. این سیستم‌عامل، توزیعی خاص از لینوکس است که از طریق فلش‌مموری اجرا می‌شود. با استفاده از این سیستم‌عامل، هیچ ردپایی از شما در سیستم یا اینترنت باقی نمی‌ماند. یکی دیگر از قابلیت‌های این سیستم‌عامل، رمزگذاری داخلی است. این یعنی حتی اگر فلش‌مموری را در مکانی جا بگذارید، کسی نمی‌تواند به اطلاعات آن دست پیدا کند.

استفاده از پرتابل‌ها
نرم‌افزارهای پرتابل زیادی وجود دارند که سود بردن از آنها با استفاده از حافظه‌های فلش کار‌راه‌انداز به‌حساب می‌آیند. با فلش این نرم‌افزارها در سیستم‌عامل اصلی قرار نمی‌گیرند و فضای هارد درایو را اشغال نمی‌کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید