• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 22 آبان 1398
کد مطلب : 87638
+
-

هوآوی حلقه جدید اتحاد روسیه و چین

با تنش‌های میان آمریکا و چین همکاری‌های حوزه فناوری میان مسکو و پکن به‌شدت افزایش پیدا کرده است

هوآوی حلقه جدید اتحاد روسیه و چین

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که از جنگ نظامی ابایی ندارد، ماه‌هاست که در حاشیه نبرد واشنگتن با هوآوی- غول فناوری چینی- در حال دستیابی به پیروزی‌های مختلف است. پوتین در خردادماه گذشته در انجمن بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ، در حالی با شی جین‌پینگ- رئیس‌جمهور چین- ملاقات کرد که موضوع تکنولوژی در صدر مذاکرات آنها قرار داشت. پوتین از این رویداد برای متهم کردن ایالات متحده به «محرومیت آشکار هوآوی از بازار جهانی» استفاده کرد و گفت:«این کار در برخی محافل، حتی به‌عنوان نخستین جنگ تکنولوژیکی عصر دیجیتال شناخته می‌شود.»

به گزارش گاردین، چند‌ماه اخیر به سرعت گذشت و آبان‌ماه در حالی آغاز شد که پوتین یک نسخه کپی از یک تکنولوژی چینی را دریافت کرد. راه‌اندازی RuNet (قانون اینترنتی جدید حاکم بر روسیه) در واقع به منزله قطع اینترنت روسیه از شبکه جهانی و بازگشت به سیستم DNS داخلی است. اعلام شده که این کار برای مقابله با حملات سایبری آمریکا انجام گرفته است اما منتقدان دولت روسیه می‌گویند این شبکه جدید احتمالا به سلاحی برای اعمال سانسور، نظارت و کنترل روس‌ها تبدیل می‌شود.
آنچه باعث هراس در روسیه شده این است که دولت قصد دارد با تقلید از Great Firewall چین، Iron Cyber Curtain روسی را جایگزین کند. یکی از سخنگویان دید‌بان حقوق بشر هشدار داده که مسکو می‌تواند «مستقیما محتوا را سانسور یا حتی اینترنت روسیه را به یک سیستم بسته تبدیل کند که این اتفاق حقوق مردم روسیه را برای دسترسی آزاد به اطلاعات و همچنین آزادی بیان به‌صورت آنلاین به خطر می‌اندازد». در این وضعیت ISP‌ ها و شرکت‌های ارتباط از راه دور موظف به نصب سخت‌افزارهای دولتی می‌شوند که کمترین اقدام برای اعمال نظارت است. اگرچه در ظاهر روسیه با یک قطع ارتباط داخلی روبه‌رو می‌شود اما این تکنیک می‌تواند کارکردهای دیگری نیز داشته باشد.
همراهان پوتین و جین‌پینگ در سن‌پترزبورگ در مورد فناوری‌های Splinternet یا همان بالکانیزاسیون اینترنت که شرق و غرب را از هم جدا می‌کند صحبت کردند. این تکنولوژی نسخه‌ای جداسازی شده از استانداردهای جهانی‌سازی‌ برای دستگاه‌ها، شبکه و اپلیکیشین‌هاست.
تعجبی نداشت که فناوری چین در این گفت‌وگوها و بحث‌ها دست بالا را داشت. در ادامه این ملاقات، هوآوی نقش خود را برای راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت در روسیه تضمین کرد. براساس گزارش‌های رسیده، در این گفت‌وگوها همچنین در مورد احتمال اینکه هوآوی برای راه‌اندازی سیستم عامل هوشمند Aurora به‌عنوان یک گزینه جایگزین برای اندروید اقدام کند، بحث شده است. هوآوی سال‌هاست که در حال توسعه Aurora است؛سیستم عاملی که می‌تواند از اپلیکیشن‌های اندروید استفاده کند اما از گوگل مستقل است و پلتفرم جدیدی به‌حساب می‌آید.

 گرچه اکنون گمانه‌زنی‌ها برای استفاده گسترده‌تر از این سیستم عامل کاهش یافته اما پتانسیل برخی همکاری‌های مشترک میان دو طرف هنوز هم وجود دارد.
در اوایل آبان‌ماه اعلام شد که گوشی هوشمند هوآوی با رشد 66درصدی در فروش، 42درصد سهم بازار داخلی چین را به‌خود اختصاص داده است که بسیار شگفت‌انگیز است. همچنین برخی گزارش‌ها حاکی است که رشد فروش هوآوی در روسیه هم با 37درصد از بازار فروش عقب نیست. درحالی‌که تحلیل‌های مختلفی از انتقال گوشی‌های هوآوی به روسیه وجود دارد، آنچه واضح است این است که هوآوی در یکی از بهترین وضعیت‌های رشد خود قرار دارد. براساس گزارش وب‌سایت تحقیقاتی کانترپوینت، طی 3‌ماه آخر سال2017، این غول چینی فقط 17درصد از بازار روسیه را در اختیار داشته و سال پس از آن، سهم بازار این شرکت به دو برابر افزایش یافته است. هوآوی بازار روسیه را با برند Honor فتح کرده است. این اتفاق البته در چین هم رخ داده است و این تنها سرمایه‌گذاری‌ای نیست که این غول چینی انجام می‌دهد. هوآوی ارائه آموزش‌های محلی را به‌عنوان بخشی از زیرساخت‌های راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت، در دستور کار قرار داده است. هوآوی برای انجام این کار در روسیه از سرمایه خود استفاده می‌کند تا به شهروندان روس آموزش دهد که چگونه از تکنولوژی پیشرفته استفاده کنند. هوآوی همچنین این فرصت را به آنها می‌دهد تا در توسعه محصولات با مقیاس جهانی مشارکت کنند. این شرکت همچنین قصد دارد تا مهارت‌های 10هزار تکنیسین محلی را طی 5سال آینده افزایش دهد.
پس نگرانی‌های امنیتی در مورد رابطه هوآوی با دولت چین چیست؟ یکی از مدیران حوزه تکنولوژی روسی درباره این موضوع می‌گوید: این حرف در میان فعالان حوزه تکنولوژی روسیه تبدیل به یک لطیفه شده است. او در ادامه می‌گوید: اگر شما از اپل استفاده کنید، واشنگتن به مکالمات شما گوش می‌دهد و بعضی‌ها می‌گویند اگر از هوآوی استفاده کنید، پکن مکالمات شما را شنود می‌کند. حالا کدام بهتر است؟

سیستم‌عامل جدید هوآوی
هوآوی سال‌هاست که در حال توسعه Aurora است؛سیستم عاملی که می‌تواند از اپلیکیشن‌های اندروید استفاده کند اما از گوگل مستقل است و پلتفرم جدیدی به‌حساب می‌آید
 

این خبر را به اشتراک بگذارید