• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 22 آبان 1398
کد مطلب : 87620
+
-

کونته؛پدر مدادهای جهان

اختراع مداد را نمی‌شود به یک نفر نسبت داد اما از نیکولا کونته به‌عنوان مخترع مدادهای امروزی یاد می‌شود

کونته؛پدر مدادهای جهان


یکی از مهم‌ترین ابزارهای نوشتن و طراحی در جهان هنوز هم مداد است. با وجود آمدن گجت‌ها و قلم‌های الکترونیک هنوز هم بسیاری از طراحان مداد را به هر وسیله دیگری ترجیح می‌دهند. با مداد می‌نویسند و نقاشی و طراحی می‌کنند. مسیر اختراع و تولید مداد، بسیار پرپیچ‌وخم بوده و دقیقا نمی‌شود گفت که مبتکر ساخت نخستین مداد در جهان چه‌کسی بوده است، اما می‌دانیم که مدادهای امروزی را برای نخستین بار یک نقاش فرانسوی به نام «نیکولا - ژاک کونته»، حدود 264سال پیش اختراع کرده است.

کونته کیست؟
برای فوتبال‌دوستان نام آنتونیو کونته، سرمربی کنونی اینترمیلان و ستاره پیشین فوتبال ایتالیا، بسیار آشناست. اما نیکولا - ژاک کونته  را کمتر کسی می‌شناسد؛ فردی که کمک بسیار زیادی به ارتش ناپلئون بناپارت در مصر کرد، یک ماجراجو، نظامی و نقاش بود که اختراعش این روزها همچنان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نوشت‌افزارها در سرتاسر دنیا کاربرد دارد. او روز چهارم آگوست سال1755در نورماندی چشم به جهان گشود. کونته علاقه وافری به امور مکانیکی داشت و زمانی که در خدمت ارتش بود، کمک‌های بسیاری به موفقیت فرانسوی‌ها در مصر کرد. حتی شخص ناپلئون بناپارت از او به‌خاطر زحماتش تقدیر به‌عمل آورده بود.

توسعه بالن
به گزارش همشهری، در اواخر قرن هجدهم میلادی، صنعت بالن‌سازی، رشد و توسعه‌ای ویژه یافته بود. کونته نیز در این میان بیکار ننشست و توانست یک بالن هوای گرم بسازد و در مقابل چشم مردم با آن پرواز کند. او سپس سراغ استفاده از گاز هیدروژن برای بالن خود رفت. کونته در مصر هم برای ارتش بالنی را ساخت که قرار بود در جشن استقلال فرانسه به پرواز دربیاید، اما این بالن در هوا آتش گرفت و مصری‌ها هم تصور کردند که این یک وسیله جنگی است که باید با آن مقابله کنند. بالن‌های کونته به‌دلایل مختلف هیچ‌گاه کاربری نظامی پیدا نکردند.

داستان طولانی مداد
حدود 500سال پیش گرافیت در معادن انگلستان کشف شد. استفاده از گرافیت خام برای نوشتن، رونق گرفت و باعث شد تا نخستین مدادهای گرافیتی به بازار بیایند. پیش از آن، از سرب به‌عنوان ماده‌ای برای ساخت مداد استفاده می‌شد؛ چراکه سرب ردی خاکستری‌رنگ از خود برجا می‌گذاشت. حوالی سال1560میلادی، زوج ایتالیایی با نام‌های سیمونیو و لیندیانا برناچوتی، با قرار دادن گرافیت در میان دو تکه چوب، نوعی مداد اختراع کردند. نخستین بار در سال1962و در نورنبرگ بود که از پودر گرافیت برای ساخت مغز مداد استفاده شد. آنها پودر گرافیت را با سولفور و سرمه مخلوط کرده و چوب‌های گرافیتی تولید می‌کردند. مدادهای آلمانی و انگلیسی در زمان جنگ‌های ناپلئون به فرانسه صادر نمی‌شدند. فرانسوی‌ها به‌دلیل محاصره‌ای که ناوگان انگلستان انجام داده بود، نمی‌توانستند گرافیت وارد کنند.

ایده بکر کونته
پس از نایاب شدن مدادهای انگلیسی و آلمانی و همچنین عدم‌توانایی برای تولید مداد، نیکولا کونته که آشنایی بسیاری با گرافیت و مداد داشت، تحقیقات خود را آغاز کرد تا بتواند راهی برای این موضوع پیدا کند. او سرانجام موفق شد پودر گرافیت را با خاک‌رس مخلوط و سپس با فشرده‌سازی آن بین دو قطعه چوبی نخستین مداد مدرن جهان را اختراع کند. کونته اختراعش را در سال1795به ثبت رساند. او در سال1798به‌خاطر اختراعش از نمایشگاه محصولات صنایع فرانسوی جایزه‌ برد.

طرح یک ادعا
گفته شده جوزف پریستلی، شیمی‌دان و فیلسوف انگلیسی قرن هجدهم که برخی کشف اکسیژن را به او نسبت می‌دهند، مخترع مداد بوده است. با این حال چیزی از او در این خصوص به ثبت نرسیده و تاریخ مخترعان جهان هم‌چنین ادعایی را به رسمیت نشناخته است.

پاک‌کن ته مداد
در روز سی‌ام مارس سال1858، هایمن لیپمن به‌خاطر کار گذاشتن پاک‌کن در انتهای مداد، گواهی ثبت اختراع و حق امتیاز تولید دریافت کرد. او 4سال بعد، این حق‌ امتیاز را با دریافت صد هزار دلار واگذار کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید