• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 21 آبان 1398
کد مطلب : 87502
+
-

رئیس‌جمهور در رفسنجان از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تجلیل کرد

اعتدال؛ میراث هاشمی

با ادامه برجام در سال آینده به یک هدف بزرگ سیاسی، امنیتی و دفاعی دست می‌یابیم - مرحوم رفسنجانی درس مهمی در مسیر سیاسی کشور به همه داد و آن میانه‌روی و اعتدال بود

دولت
اعتدال؛ میراث هاشمی

رئیس‌جمهور در زادگاه مهم‌ترین حامی انتخاباتی خود در سال92از حرکت دولت تدبیروامید براساس مشی اعتدالی مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دفاع کرد و آن را مهم‌ترین درس رئیس دولت سازندگی در مسیر سیاسی کشور توصیف کرد. او از چهره‌های شاخص انقلابی در مسیر اعتدال یاد کرد و گفت: «راه هاشمی‌رفسنجانی، شهیدان باهنر و بهشتی و راه مقام معظم رهبری، راه نجات ماست. اگر این مسیر را انتخاب کنیم، از مشکلات عبور می‌کنیم. روحانی اظهار داشت: هاشمی نمرده است، هاشمی برای همیشه زنده است. نام، راه، سیاست و خدمات هاشمی‌رفسنجانی برای همیشه در تاریخ کشور ما جاودان خواهد ماند.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در سفر استانی خود به استان کرمان در جمع مردم رفسنجان با اشاره به تلاش‌های آیت‌الله هاشمی در اوایل انقلاب و دوران تاسیس مجلس، گفت: هنگامی که مجلس تشکیل شد نظر قاطع نمایندگان ریاست آیت‌الله خامنه‌ای بر مجلس بود اما خود ایشان استدلال کردند که برای این کار آقای هاشمی از همه مناسب‌تر است و پس از آن همه نمایندگان رأی به ریاست آیت‌الله هاشمی دادند. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی 9سال در شرایط سخت به خوبی مجلس شورای اسلامی را ریاست کرد و در تمام جلسات سیاسی در داخل و خارج و در مذاکرات گوناگون اگر مطالب ایشان را بخوانید می‌بینید که وی یک عالم و مجاهد بزرگ سیاسی است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه مرحوم رفسنجانی درس مهمی در مسیر سیاسی کشور به همه داد و آن میانه‌روی و اعتدال بود، افزود: در جامعه ما افکار و سلیقه‌های مختلف وجود دارد و همه مانند یکدیگر نمی‌اندیشند و اینکه چه راهی انتخاب کنید و کدام مسیر ما را زودتر به مقصد می‌رساند، همیشه مورد اختلاف بوده است.
روحانی با تأکید بر اینکه در این اختلاف‌نظر افرادی در 2 سو تندرو می‌شوند که ما را با وجود حسن‌نیت، با مشکلاتی مواجه می‌کنند، تأکید کرد: اما قرآن به ما دستور می‌دهد که شما را امت میانه‌رو و الگو برای جهانیان قرار دادیم و اعتدال، انصاف، میانه‌روی، آینده‌نگری و عادلانه نگریستن و همچنین واقع‌گرایی در عین مقدس بودن آرمان‌ها، مسئله بسیار مهمی است.

مسیر میانه را در برجام گرفتیم
رئیس‌جمهور با اشاره به توافق هسته‌ای با 6کشور و قدرت دنیا و خروج آمریکا از برجام ادامه داد: شیوه‌های مختلفی پیش رو داشتیم که عده‌ای می‌گفتند از توافق خارج شوید، برخی گفتند در توافق بمانید و برخی نیز مسیر میانه‌ای را پیشنهاد کردند که در تجربه متوجه شدیم راه میانه، به نفع ماست. او با اعلام اینکه با ادامه برجام در سال آینده به یک هدف بزرگ سیاسی، امنیتی و دفاعی دست می‌یابیم، خاطرنشان کرد: سال‌ها خرید سلاح از سوی ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع بود و همچنین نمی‌توانستیم سلاحی بفروشیم و اگر طبق قطعنامه 2231برجام را حفظ کنیم، سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته خواهد شد و به‌راحتی می‌توانیم سلاح لازم را بخریم یا صادر کنیم که این از آثار مهم برجام است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر از برجام خارج شویم ثمرات آن در سال آینده پیش رو نخواهد بود و قطعنامه‌های شورای امنیت باز خواهد گشت، تأکید کرد: ما باید فکر کنیم و ببینیم منافع کشور در کجاست. حالا که منافع ما در ماندن است آیا اینکه طرف‌های مقابل دست روی دست بگذارند و به این توافق عمل نکنند و ما یکجانبه صددرصد عمل کنیم، درست است؟ قطعا درست نیست. پس ما یک راه بینابین را انتخاب کردیم.

15نوع سانتریفیوژ داریم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز شرایط ما در توان هسته‌ای از گذشته بهتر است، گفت: در این مدت تلاش، تحقیق و در حوزه هسته‌ای توسعه پیدا کردیم. رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ما چند سال پیش 5نوع سانتریفیوژ داشتیم اما امروز 15نوع سانتریفیوژ داریم. پس ما پیشرفت و حرکت کردیم و امروز موانع را از پیش پای‌مان برداشته‌ایم. این مسیر، مسیر تعادل است؛ یعنی همزمان با حفظ توافق، حقوق ملت را نیز پاس می‌داریم و در برابر فشار دشمن تسلیم نمی‌شویم و این فشار دشمن نتوانست ما را بشکند. رئیس‌جمهور تأکید کرد: اعتراض می‌کنید که چرا غنی‌سازی‌ هسته‌ای، فردو و آب سنگین اراک در ایران انجام می‌شود اما آیا شما به تعهدات خود عمل کردید؟ هر زمان که شما به تعهدات خود بازگشتید ما نیز به تعهدات خود عمل می‌کنیم؛ چراکه نمی‌شود ما یکجانبه به تعهد پایبند و شما تماشاچی باشید.
روحانی با بیان اینکه آن آقا در کاخ سفید می‌گوید در برجام بر سر ما کلاه رفته است، گفت: آیا شما وزیر خارجه و حقوقدان نداشتید؟ و ادامه داد: این چه سری است که هر لحظه کلاه می‌رود، به فکر سر خود باشید؛ چراکه ما 2 سال مذاکره کردیم، چانه زدیم، نوشتیم و حتی دوباره نوشتیم و در نهایت به توافق رسیدیم. حال بعداز 2 سال از توافق اعلام می‌کنید که سر ما کلاه رفته است؟ او با تأکید بر اینکه در این توطئه به جز آمریکا و یکی دو کشور، هیچ کشور دیگری از آنان حمایت نکرد، تصریح کرد: حتی دوستان آمریکا، اروپایی‌ها و ژاپن این اقدام آمریکا را محکوم کردند؛ چراکه راه و مسیر ما درست است و ادامه خواهیم داد.

گویا آتش‌بس بعد از انتخابات حرام است

رئیس‌جمهور در جلسه یکشنبه‌شب شورای اداری استان یزد، گفت: فرد منتخب در انتخابات اعم از انتخابات مجلس، شورا، ریاست‌جمهوری و یا هر انتخابات دیگری فقط منتخب رأی‌دهندگانش نیست، بلکه منتخب کل ملت است و همه باید با هر عقیده و نگرشی با فرد انتخاب‌شده کار کنند تا زمان انتخابات بعدی فرا برسد. همه باید در مدت 4سال در کنار و همراه فرد منتخب باشند. همه با هم باشیم و در کنار هم متفق باشیم و اگر نظر دیگری داریم تا انتخابات بعدی صبر کنیم تا فرد موردنظر خود را انتخاب نماییم. حسن روحانی با بیان اینکه بعد از انتخابات 4سال باید آتش‌بس اعلام شود، گفت: در زمان جاهلیت هم که همه با هم جنگ و درگیری داشتند، 4ماه، ‌ماه حرام بود و جنگ تعطیل می‌شد، اما گویا در کشور ما، ‌ماه حرام هم نداریم. او همچنین در بخشی از اظهاراتش در ارتباطات با بیکاری در کشور گفت: کسی ممکن است بگوید من شغل پیدا نکردم. اصلا نمی‌شود آدم دنبال کار برود و کار پیدا نکند. حالا ممکن است کسی بگوید این کار در‌ شأن من نیست؛ خیلی خب، حالا این ‌شأن را بگذاریم کنار. کار فراوان است. همه ما می‌توانیم برویم وارد بازار کار شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید