• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 آبان 1398
کد مطلب : 87318
+
-

تبلیغات انتخاباتی اصولگرایان از رسانه ملی

در فاصله کمتر از 4‌ماه به انتخابات مجلس، رسانه ملی در اختیار سرلیست‌های احتمالی جریان اصولگرا قرار می‌گیرد


قانون انتخابات مجلس تبلیغات انتخاباتی را از بعد اعلام رسمی اسامی نامزدها در صداوسیما ممنوع اعلام کرده و شاید همین خلأ قانونی باعث شده اصولگرایان تریبون رسمی رسانه ملی را 4ماه مانده به انتخابات مجلس در قبضه خود بگیرند. چهره‌های آنان در برنامه‌های مختلف تلویزیونی حاضر می‌شوند و مستقیم و غیرمستقیم اهداف و برنامه‌های این جریان در انتخابات مجلس را دنبال می‌کنند. اسم رمز آنها تخریب مجلس دهم و رو در رو قرار دادن آن با مجلس در رأس امور است و مجلس در رأس امور هم مجلسی در تراز حضور نیروهای اصولگرا در خانه ملت گرفته می‌شود؛ ازجمله محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران که اخیرا در برنامه تلویزیونی دستخط گفت که «ما در اسفند می‌خواهیم گام چهارساله برداریم و خیلی مهم است که این گام را درست برداریم. من در همین تأکیدی که در حوزه مجلس داشتم، گفتم مهم است که مردم ما افرادی را به مجلس بفرستند که دغدغه مردم را داشته باشند، دغدغه آرمان‌های انقلاب را داشته باشند.» به گزارش همشهی،‌ او در پیام خردادماه امسال خود خطاب به «جوانان انقلابی» تکلیف درخواست خود برای تشکیل «مجلس نو و کارآمد» را مشخص کرده بود و مشخصا «جریان انقلاب» را به ضرورت حرکت در «مسیر نواصولگرایی» ارجاع می‌داد. این در حالی است که محسن پیرهادی، دبیرکل جبهه پیشرفت و عدالت از کاندیداتوری قالیباف به‌عنوان یکی از نامزدهای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران خبر داده بود. بند سوم سیاست‌های کلی انتخابات مصوب دوره ریاست آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به صراحت بر «بهره‌مندی داوطلبان در تبلیغات انتخاباتی با تقسیم برابر متناسب با امکانات در هر انتخابات حسب مورد از صدا و سیما و فضای مجازی و دیگر رسانه‌ها و امکانات دولتی و عمومی کشور» تصریح دارد. با این حال یک ارزیابی کلی از برنامه‌های سیاسی تلویزیون در سال98حکایت از آن دارد که این تقسیم برابر وجود ندارد و عمده برنامه‌های تلویزیونی در اختیار اصولگرایان و جریان  نزدیک به جبهه پایداری قرار داده می‌شود. از 16برنامه با موضوع سیاسی برنامه دستخط شبکه 5 در سال‌جاری 12برنامه با حضور چهره‌های اصولگرا برگزار شده است و تنها 4چهره اصلاح‌طلب در این برنامه‌ها حضور داشته‌اند. محمدباقر قالیباف، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، مجتبی ذوالنور، آیت‌الله حسینی بوشهری و محسن کوهکن 5 اصولگرایی بودند که هر 5 برنامه اخیر دستخط را در غیاب اصلاح‌طلبان به‌خود اختصاص دادند و به تبیین مواضع اصولگرایانه انتخاباتی در تشکیل مجلس‌ها و دولت‌ها پرداختند.
موضوع جنجال‌برانگیز پیشنهاد انتصاب قائم‌مقام اجرایی رهبری از زبان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده  اصولگرای مشهد در همین برنامه مطرح شد. او که سال‌هاست دبیری هیأت رئیسه مجلس را برعهده دارد، گفت: «برخی از دوستان ما معتقد بودند حالا که کار کشور به مشکل خورده، حضرت آقا قائم‌مقام اجرایی منصوب کنند و مسئولیت‌ها را به قائم‌مقام اجرایی بدهیم.» این اظهارنظر قاضی‌زاده‌هاشمی در ادامه با این پرسش مجری برنامه تلویزیونی دستخط مواجه شد که «موضوع مربوط به چه زمانی است؟» عضو جبهه پایداری نیز در پاسخ گفت: «برای چندماه قبل است که گفتیم این چه حرفی است؟! این حذف نهاد‌های مدنی و اجرایی کشور است.» مجری برنامه درباره هویت پیشنهاددهندگان پرسید و درنهایت پاسخ دریافت کرد که «اجازه دهید بیان نشود. دوستان طرفدار دولت بودند! کار دولت قفل کرده بود و نمی‌توانستند کار خود را درست انجام دهند.»
صداوسیما براساس قانون انتخابات مجلس مکلف است در رقابت‌های انتخاباتی مجلس تنها به تبیین جایگاه مجلس و وظایف نمایندگان و برنامه‌های آموزش انتخاباتی و پخش کلیه اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌های مربوط به انتخابات بپردازد. این در حالی است که قالب برنامه‌های سیاسی انتخاباتی تنه به تبلیغات نامزدهای اصولگرا می‌زنند. تبلیغات رسانه‌ای بسیار شدید جریان سیاسی پایداری‌ها از انتخابات سال96به بعد عملا هدایت و رهبری برنامه‌های تلویزیونی را به‌دست آنان داده است. گفت‌وگوهای رودرروی تلویزیونی که سلیقه سیاسی مجری و مدعو در آن یکی است و به سخن یکی و تأیید دیگری می‌گذرد. امضاهای نام‌آشنای بسیاری از چهره‌های نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد در قامت مجری و تهیه‌کننده و دعوت‌شدگان به برنامه‌ها دیده می‌شود و در عمل سایر جریانات سیاسی را از فرصت برابر رسانه ملی محروم ساخته‌اند.


این خبر را به اشتراک بگذارید