• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 19 آبان 1398
کد مطلب : 87240
+
-

تأکید ظریف بر لزوم تداوم همکاری‌های منطقه‌ای

تأکید ظریف بر لزوم تداوم همکاری‌های منطقه‌ای

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به برگزاری نشست وزیران خارجه اکو در ترکیه تأکید کرد که همکاری منطقه‌ای همواره یک اولویت است.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که در آنتالیا به‌سر می‌برد در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: از حضور در ترکیه به‌منظور شرکت در بیست‌وچهارمین نشست وزیران اکو خرسند هستم. همگام با سیاست خارجی ایران که همواره تأکید دارد همسایگان ما باید در اولویت باشند، همکاری‌های منطقه‌ای همچنان یک اولویت است.
ظریف در ادامه تصریح کرد: ما امیدواریم که این همکاری بتواند مورد استقبال همسایگان ما در جنوب نیز قرار گیرد.

وزیر امورخارجه ایران در سخنرانی خود در این نشست با بیان اینکه مـوفقیت سـازمـان اکو جـز بـا مـشارکت فـعالانه تـمامی کشورهای عـضو غیرقـابـل تـصور اسـت، اظهار داشت: به‌رغم سختی‌هایی که مـردم ایران در زمـان تـروریسم اقـتصادی و اقـدامـات قهری یکجانـبه و ظـالـمانه و بی‌پـروا تجـربه می‌کنند، جـمهوری اسـلامی ایران به تعهدات خـود نسـبت به اکو و بـرنـامه‌ها و طـرح‌هایش ادامه می‌دهد. مـا طرح‌های ارتـباطی اکو در حـوزه حمل‌ونقل و تـرانـزیت، بـازار انـرژی و بـرق، فـناوری‌های اطـلاعـاتی و ارتـباطی و ارتـباطـات دیجیتال و نیز صـنعت گـردشـگری به‌عنوان به‌صـرفه‌ترین و پـربـازده‌ترین طرح‌های مشـترک میان کشورهای عـضو را مـدنـظر قـرار داده‌ایم. جـمهوری اسـلامی ایران آمـاده اسـت تـمامی ظرفیت‌های شـگرفی را که در این حـوزه‌ها دارد در اختیار کشورهای اکو قـرار دهد. این دعـوتی بـاز به نـمایندگی از بخش خصوصی ایران برای همتایانشان در منطقه اکو است.
بیست‌وچهارمین نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) با حضور ظریف در آنتالیای ترکیه آغاز شد.

ظریف در سخنان خود در این نشست گفت: مـوفقیت سـازمـان مـا جـز بـا مـشارکت فـعالانه تـمامی کشورهای عـضو غیرقـابـل تـصور اسـت. تـرتیبات مـوافـقتنامه‌های مـوسـوم بـه «کمتر از عـضویت کامـل» تأثیرات منفی و بنیادین خـود را بـر عملکرد سـازمـان داشـته‌انـد. مـا نیاز داریم تـمامی اعـضای اکو را در فـعالیت‌هایمان مــشارکت دهیم و در عــوض اقــتضا می‌کند اکو ارزش افــزوده خــود را بــرای تــمامی کشورهای عضو ثابت کند.
وزیر خارجه کشورمان همچنین افزود: ایجاد مـقاصـد گـردشـگری سـبز همراه بـا ارائه مـحصولات مـتنوع و خـدمـات کیفی در منطقه یکی از اهـداف چشم‌انداز 2025 اکو اســت. بهـره‌بــرداری از ظرفیت‌های شــگرف همکاری در حـوزه گـردشـگری نیازمـند یک بـرنـامـه اقـدام هوشـمندانـه اسـت. مـا از هر ابتکاری که منجـر به تـقویت شـبکه تـمامی ذینفعان در حـوزه گـردشـگری شـود و نیز از راه‌اندازی یک سـامـانه الکترونیکی بـا اسـتفاده از فـناوری‌های نـوین و بـه اشـتراک‌گذاری دانش و بهره‌وری‌ها به‌منظور فعالیت‌های هم‌آفرینی استقبال می‌کنیم.
وی گفت: فعالیت‌های مــرتــبط بــا فــناوری‌های اطــلاعــاتی و ارتــباطی نیز می‌توانــند به‌عنوان کاتـالیزوری بـرای پیشرفـت مـا عـمل کنند. در این رابـطه، مـا اهمیت ویژه‌ای بـرای اجـرای «راهبرد منطقه‌های تـوسـعه اطـلاعـات و جـامـعه اکو2025» و نیز «بـرنـامه اقـدام» که در دومین نشست وزیران ارتباطات اکو در دسامبر2017 در باکو مطرح شد قائل هستیم.
3 کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال۱۳۴۳ (۱۹۶۴) نخستین‌بار سازمان همکاری اقتصادی (Economic Cooperation Organization)را پایه‌ریزی کردند. این سازمان براساس معاهده ازمیر و با هدف اعتلای سطح زندگی اقتصادی مردم منطقه تاسیس شد. کشورهای افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در 1992 به این سازمان ملحق شدند. ازجمله اهداف دیگر سازمان، گسترش تجارت درون‌منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و همچنین تلاش در جهت ادغام تجارت کشورهای منطقه با تجارت جهانی است.

تشکر ظریف از اردوغان

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان و مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای‌اش صبح دیروز پیش از آغاز نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در محل برگزاری اجلاس در آنتالیا دیدار کردند و موضوعات مورد علاقه در حوزه روابط دوجانبه و تحولات منطقه و همکاری‌های 2کشور در « اکو» را مورد تبادل نظر قرار دادند.
در خلال گفت‌وگوهای انجام‌شده بین وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» ظریف از اظهارات روشنگرانه اخیر اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه درخصوص تحولات عراق تشکر کرد.
اردوغان در پاسخ به پرسشی درخصوص تحولات اخیر عراق با اشاره به پشت پرده این تحولات، هدف از آن را تجزیه دنیای اسلام و درگیرکردن کشورهای مسلمان با یکدیگر دانسته بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید