• یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 4 ذی القعده 1445
  • 2024 May 12
سه شنبه 15 اسفند 1396
کد مطلب : 8692
+
-

اژه‌ای: پیگیر برگزاری دادگاه علنی هستیم

عذرخواهی سخنگوی قوه‌قضاییه از مردم

گزارش
اژه‌ای: پیگیر برگزاری دادگاه علنی هستیم

در طول 3ماه اخیر، این سومین‌بار است که معاون اول قوه قضاییه به جمع دانشجویان می‌رود تا اعتراض‌ها، انتقادها و سخنان آنان را بشنود. حضور معاون اول قوه قضاییه در جمع دانشجویان بعد از آن پر رنگ‌تر شد که انتقادات به قوه قضاییه شدت گرفت. سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه شهید رجایی گفته است: ما به‌شدت دنبال این هستیم که دادگاه علنی برگزار و پخش شود و این به نفع مردم و حتی قاضی است. او می‌گوید با دانه‌درشت‌ها برخورد شده است. معاون اول دستگاه قضا پیش از این 20آذرماه در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف سخنرانی کرده بود و صمیمیت او با حاضران و «سوت بلبلی‌اش» در آن نشست حاشیه ساز شد. او یک‌بار دیگر هم بعد از شروع آشوب‌های دی‌ماه امسال به مشهد، نقطه شروع اعتراض‌ها رفت و در جمع دانشجویان اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه فردوسی سخن گفت. به گزارش خبرگزاری تسنیم، اژه‌ای گفته است:دادگاه علنی به نفع قاضی هم هست زیرا سعی می‌کند حکمش استحکام بیشتری داشته باشد اما اگر در یک اتاق در بسته باشد و کسی ناظر نباشد، ممکن است قاضی طور دیگری رفتار کند. معاون اول قوه قضاییه درباره برخی خودکشی‌ها در زندان هم گفت: هر خودکشی به‌خاطر سختی در زندان نیست. خیلی وقت‌ها افراد تشکیلاتی و افرادی که جرم سنگین دارند، به‌خاطر کشف نشدن اطلاعات‌شان خودکشی می‌کنند. اژه‌ای که در همایش نقد و بررسی عملکرد قوه قضاییه سخن می‌گفت در پاسخ به سؤالی که برخی در زندان‌ها خودکشی می‌کنند و برخی هم آنقدر آزادی دارند که طلا و سکه جابه‌جا می‌کنند، گفت: یعنی می‌گویید کسی را زندان نبریم؟ در رابطه با اغتشاشات یک نفر و در رابطه با جاسوس‌ها هم یک نفر خودکشی کرده است. همه خودکشی‌ها به‌خاطر سختی در زندان نیست؛ خیلی وقت‌ها به‌خاطر افشا نشدن اطلاعات‌شان است.وی توضیح داد: اوایل انقلاب، وقتی منافقین دستگیر می‌شدند، وقتی اطلاعات‌شان افشا می‌شد، با قرص سیانور خودکشی می‌کردند.

محسنی‌اژه‌ای در بخشی از نشست با دانشجویان تأکید کرد: با صدای بلند از مردم و نظام اسلامی بابت کوتاهی‌ها در قوه‌قضاییه عذرخواهی می‌کنم. ما حتما تا رسیدن به عدالت در همه شئون فاصله داریم. یکی از مصادیق عدالت توزیع عادلانه ثروت و امکانات و برخوردار شدن همه شهروندان است و ما در این زمینه عقب هستیم. با صدای بلند از مردم و نظام اسلامی بابت کوتاهی‌ها در قوه‌قضاییه عذرخواهی می‌کنم.

معاون اول قوه قضاییه گفت: به دادستان تهران گفتم حقوق‌های نجومی دیر شد، چرا زود انجام نمی‌دهید. ‌گفت تا الان برای ۳۷ نفر کیفرخواست صادر کردیم و برای ۱۰ نفر حکم صادر شده علاوه بر رد مال، برخی به حبس و جزای نقدی از ۳۳۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان محکوم شدند.

منتظر تغییر مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی هستیم

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص اینکه چرا محصورین مربوط به حادثه 88تحت تعقیب قرار نگرفتند و مستقیم حصر شدند هم گفت:شورای‌عالی امنیت ملی تشکیل و تشخیص‌شان بر این شد که الان محاکمه قضایی اینها به مصلحت کشور نیست و باید محصور شوند و محدودیت‌هایی برایشان ایجاد شود. او گفته است: شورای‌عالی امنیت ملی باید نظر بدهد و تا به امروز شورای‌عالی امنیت ملی هنوز تجدیدنظری در این مصوبه نکرده است و تا زمانی که این مصوبه پابرجاست، قوه قضاییه نمی‌تواند محاکمه کند. معاون اول قوه قضاییه گفت: شورای‌عالی امنیت ملی هنوز تصمیم خود را درباره محصورین تغییر نداده است و اگر این تصمیم تغییر یافت، وظیفه قوه قضاییه هم به میان می‌آید. وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه «علت تأخیر و تعلل در کشف جرم از سوی سازمان بازرسی و سایر نهادها مانند پرونده بابک زنجانی و صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟» اظهار کرد: همه دستگاه‌ها و همه ما و شما اگر دست به‌دست هم بدهیم که هیچ‌گونه فساد،گناهی و جرمی در کشور واقع نشود، باز هم ممکن است اتفاقی بیفتد زیرا تا یک یک ما به سلاح تقوا مسلح نشویم، ممکن است این اتفاقات بیفتد. سخنگوی دستگاه قضا گفته است: مسئولیت جلوگیری از تخلف فرد فرد جامعه با سازمان بازرسی کل کشور نیست.

از مسئول ثروتمند نباید بازخواست کرد؟

اژه‌ای در بخش دیگری از سخنانش درخصوص اموال و دارایی‌های مسئولان هم با اشاره به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: صرف خوداظهاری دارایی‌های مسئولان کافی نیست. او گفته است: اولا باید اگر دارایی را اعلام نکنند قانون ضمانت اجرایی داشته باشد ثانیا اجازه بدهند قوه قضاییه وارد شود و رسیدگی کند. معاون اول دستگاه قضا گفت: اگر یک مسئول در مدت کوتاه دارای ثروت هنگفت شد نباید مورد بازخواست قرار گیرد؟ اظهارات سخنگوی قوه قضاییه در مورد برخورد با دانه درشت‌ها هم سرو صدا کرد. اژه‌ای تأکید کرد: یک وقت‌هایی می‌گفتند چرا به آفتابه دزدها رسیدگی می‌کنید. مگر معاون اول رئیس‌جمهور سابق در زندان نیست، مگر برادر رئیس‌جمهور تحت تعقیب قرار نگرفت؟ مگر برادر معاون اول نیست که چند‌ماه است در بازداشت است، مگر اینها رسیدگی نمی‌شود؟ در سال‌های اخیر یک‌بار شده به جای سؤال از بازرسی کل کشور از حراست سؤال شود، مگر بانک سرمایه و وزارت نفت حراست ندارند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید