• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 14 اسفند 1396
کد مطلب : 8642
+
-

پارک علم و فناوری هوشمند به وسعت تهران

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات بر لزوم هوشمند شدن تهران و توجه به استارتاپ‌ها تأکید کردند

تأکید بر لزوم هوشمند شدن تهران و گسترش کسب‌وکارهای خلاقانه به جای استخدام جوانان، مطلب مشترکی بود که روز گذشته همزمان در سخنان سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شنیده شد.

به گزارش همشهری، درحالی‌که هوشمند شدن عموما ذهن‌ها را به سمت ابزارهای حوزه آی.تی مثل اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های هوشمند فناورانه می‌برد، آنچه در نخستین روز از برگزاری همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند»‌ بازگو شد، نشان می‌داد هوشمند شدن شهر جزئیات و زیرساخت‌های مفصلی دارد؛ مستقل بودن فناوری‌های خلاق از پول نفت و اقتصاد دولتی، تغییر دادن نگاه به کلان برای حل معضل بیکاری و مبارزه با فساد ازجمله مزایای شهرهای هوشمند است که تهران نیز در مسیر رسیدن به آن قرار گرفته است.


باید بدون پول نفت اکوسیستم بسازیم

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه، برای گسترش کسب‌وکارهای نوپا ما به یک اکوسیستم (زیست‌بوم)‌استارتاپی در ایران نیاز داریم، گفت: « ما نفتی‌ها فکر می‌کنیم همه‌‌چیز با پول حل می‌شود اما زیست‌بوم با تزریق پول نفتی ساخته نمی‌شود. پایه‌های زیست‌بوم در کشور تا حدودی فراهم است اما باید آن را کامل کرد.»

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به سم‌های خلاقیت نیز اشاره کرد: « آرزوی جوانان امروزی استخدام است درحالی‌که با این اتفاق نوآوری‌ و خلاقیت در آنها می‌میرد. در حقیقت استخدام یعنی از بین بردن خلاقیت آنها، درحالی‌که هیچ‌چیز بالاتر از نوآوری نیست.» وی با بیان اینکه، در طرح هوشمندسازی، کل شهر یک پارک فناوری است، گفت: «باید شتاب‌دهنده‌ها را توسعه دهیم و کل شهر تهران به پارک فناوری تبدیل شود. همچنین تمام امکانات و ظرفیت‌های فناوری کشور را در اختیار شهرداری قرار می‌دهیم تا بتوانیم با این اقدامات محیط کسب و کاری برای جوانان ایجاد کنیم.»

وی با اشاره به جمعیت4میلیون و 700هزار نفری دانشجویان کشور که ایران را در رتبه چهارم تولید‌کننده مهندس در دنیا قرار داده، گفت: « زیرساخت‌های نیروی انسانی فراهم است، اما محیط کسب و کار نداریم و باید درباره‌اش فکر شود. در این راه، دولت صرفا برای تسهیل کسب و کار قدم برمی‌دارد. نوع توسعه زیست‌بوم براساس وام نیست و باید فرهنگ سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری خطرپذیر را توسعه دهیم.»


شهر هوشمند، یک ضرورت است نه کالای لوکس

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شهر هوشمند، کالای لوکس، فرصت و موقعیت نیست و ضرورت حکمرانی آینده شهرهاست، گفت: «بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی در دنیا با نگاه بهره‌وری بوده که یکی از پیشران‌هایش حوزه فناوری است.»

 او فناوری و به‌طور مشخص هوشمندسازی را یکی از ابزارهای مبارزه با فساد، مدیریت منابع و بهبود شاخص‌های محیط‌زیست دانست و گفت: « امروز شهری داریم که با معضل جدی ترافیک، آلودگی و موضوعات اداری شکل گرفته است. به‌طوری‌ که جامعه برای انجام امور اداری در شهرداری‌ها نیازمند مراجعه حضوری است که اگر در آن شفافیت ایجاد نشود به‌صورت بالقوه آمادگی فساد دارند.

اگر بخواهیم به محیط‌زیست بپردازیم و با فساد مبارزه کنیم جز رو آوردن به راه‌حل شهر هوشمند چاره‌ای نداریم.» آذری جهرمی گفت: در جلسه قبلی با شهردار تهران و رئیس سازمان مناطق آزاد مقرر شد فاز مطالعاتی شهر هوشمند به‌صورت پایلوت در یکی از مناطق آزاد اجرا شود. در این راستا مذاکراتی با شهردارهای مشهد، شیراز و یزد در سفرهای استانی نیز صورت گرفته و این شهرها نیز دنبال تبدیل شدن به شهر هوشمند هستند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید