• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 4 آبان 1398
کد مطلب : 86372
+
-

تعطیلات بارانی ایران

اغلب استان‌های کشور با رسیدن آبان شاهد بارش‌های پاییزی و سیلاب و آب‌گرفتگی بودند و پیش بینی می شود این بارش‌ها در روزهای آینده با شدت بیشتری ادامه داشته باشد

تعطیلات بارانی ایران

مریم سرخوش -  فاطمه عباسی
خبرنگار


بالاخره پاییز چهره واقعی خود را نشان داد و درچند روز گذشته شهروندان 26استان کشور با بارش‌های شدید، سیلاب و آب‌گرفتگی غافلگیر شدند. بنابر اعلام سازمان هواشناسی کشور، با توجه به ورود سامانه بارشی به کشور طی روزهای آینده بر شدت بارش‌ها درمناطق غرب و جنوب‌غرب کشور افزوده می‌شود. با توجه به این موضوع مسئولان مربوط به مسافران جاده‌های کشور، به‌ویژه درمناطقی که شاهد شدت بارش‌ها هستیم، توصیه می‌کنند که در انتخاب زمان و مسیر سفر بررسی‌ها و احتیاط لازم را مدنظر قرار دهند تا ناپایداری جوی در بیشتر استان‌ها، آنان را غافلگیر نکند.
به گزارش گروه ایرانشهر، ازعصر روز گذشته (جمعه) بارش‌ها در لرستان، شمال‌شرق خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، غرب اصفهان، کهگیلویه‌وبویراحمد و شمال بوشهر شدت گرفته است و همچنان در نوار بین قزوین، تهران و البرز هم شاهد بارش‌ شدید هستیم. بارندگی‌ها علاوه بر سیلاب و آب‌گرفتگی در بسیاری از مسیرهای بین شهری و روستایی هم موجب بروز مشکلاتی شده است. با توجه به تعطیلی پیش‌رو و افزایش سفر، سازمان راهداری تردد در همه محورهای اصلی کشور را روان اعلام کرده است، اما در برخی محورهای مازندران، گیلان، البرز، گلستان، همدان و سمنان شاهد بارش باران و لغزندگی هستیم و به مسافران توصیه می‌شود به هشدارهای ارائه شده ازسوی دستگاه‌های مسئول توجه کنند.

امدادرسانی در 3 استان 
با وجود بارندگی در بیشتر استان‌های کشور، اما در 3استان کار به امدادرسانی هم رسیده است. رئیس سازمان امداد ونجات دراین باره به همشهری می‌گوید: در سیل و آبگرفتگی 2روز گذشته به ۲۳۰نفر امدادرسانی شده است. 
مرتضی سلیمی با بیان اینکه به‌دنبال بارش باران در۴۸ساعت گذشته، عملیات امداد ونجات در ۱۰شهر و روستا در 3استان البرز، اصفهان و همدان انجام شده‌است، می‌افزاید: ۱۰تیم شامل ۳۱نفر به‌هموطنان خدمت‌رسانی کرده‌اند و ۳۷۰تخته پتو و ۲۰بسته غذایی درمیان آنها توزیع شده است.
وی با اشاره به هشدار سازمان هواشناسی درباره افزایش بارش باران دربرخی از استان‌ها اظهارمی‌کند: تمهیدات لازم ازسوی سازمان امداد ونجات اتخاذ شده است و جای نگرانی دراین زمینه وجود ندارد.

توقف در کنار رودخانه‌های البرز، ممنوع
البرز از استان‌های عبوری است که مسافران شمال کشور از آن تردد می‌کنند. با توجه به بارندگی‌های پیش رو دراین استان و همچنین استان‌های قزوین، مازندران و گیلان، سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری البرز به همشهری می‌گوید: همه مسیرهای استان بازاست، اما از مسافران و گردشگران درخواست می‌کنم با توجه به هشدارهای هواشناسی در کنار رودخانه‌ها به‌ویژه در مسیر چالوس، کردان و طالقان اتراق نکنند و از ترددهای غیرضروری خود بکاهند. 
محمدرضا فلاح‌نژاد با بیان اینکه بیشتر آب‌گرفتگی در استان البرز مربوط به زیرگذرهای بزرگراه ها در 3شهرستان ساوجبلاغ، نظرآباد و کرج بوده است و فردیس، طالقان و اشتهارد آب‌گرفتی نداشته‌اند، می‌افزاید: براساس گزارش‌های هواشناسی بارندگی‌ها دراستان البرز تا 3روز آینده ادامه دارد و به‌همین دلیل همه فرمانداری‌ها، شهرداران، دهیاران و نهادهای مرتبط درحالت آماده‌باش قرار دارند. 

آماده‌باش همدان از اردیبهشت 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان نیز در گفت‌وگو با همشهری اظهارمی‌کند: حادثه سیلاب و بارندگی‌هایی درنخستین روزهای بهار98 بیشتر مناطق کشور را دربرگرفت و دراستان همدان هم خسارت‌های سنگینی را برای مردم به بارآورد و به همین دلیل از همان زمان تاکنون با تاکید استانداری برای شناسایی نقاط قوت و ضعف اقدام‌های زیادی انجام شده است.
علی‌مردان طالبی می‌افزاید: از اردیبهشت امسال شهرداری درشهرها و دهیاری‌ در روستاها اقداماتی را برای جلوگیری از خسارت‌های ناشی از بارندگی‌ها در دستورکار دارند. طی دوماه اخیر هم که بارندگی در شهرهای استان شدت بیشتری گرفته است، فعالیت در حوزه هدایت و کنترل آب‌های سطحی  افزایش یافته. 
طالبی به بارش‌های بیش از 100میلی‌متر در فروردین امسال اشاره و اظهارمی‌کند: بارش‌ها کمی بیش از 15میلی‌متر ثبت شده است که درمقایسه با آن زمان مشکلی وجود ندارد. با توجه به این میزان بارندگی با تهدید سیل روبه‌رو نیستیم، اما به دلیل برخی مشکلات موجود شاهد آب‌گرفتگی درمعابر خواهیم بود.
این مسئول درباره بی‌توجهی شهروندان در انسداد کانال‌ها و جوی‌های آب عنوان می‌کند: در برخی معابر مردم اقدام به ریختن زباله و نخاله در جوی و کانال‌ها می‌کنند که از مهم‌ترین دلایل آبگرفتگی علی‌رغم اقدامات انجام شده است. ازسوی دیگر در برخی محله‌ها شهروندان اقدام به ساخت پل ورودی برای تردد خودرو روی جوی‌ها می‌کنند که باعث باریک شدن کانال‌های آب می‌شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان درباره تعطیلات پیش‌رو برای ورود گردشگران و هشدار درباره وقوع سیلاب در شهرهای مختلف استان هم بیان می‌کند: براساس اعلام سازمان هواشناسی طی روزهای آینده فقط در برخی ساعت‌ها با شدت بارش‌ها روبه‌رو خواهیم بود که دراین زمینه تدابیر لازم اندیشیده شده است.

احتمال آب‌گرفتگی در شمال و غرب اصفهان
اداره‌کل هواشناسی اصفهان نیز در اطلاعیه‌ای از فعالیت سامانه بارش‌زا، وقوع بارش‌های رگباری و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، کاهش دید و کاهش دما و احتمال بارش برف از روز جمعه تا دوشنبه دراین استان هشدار داده است. مدیریت بحران این استان احتمال آب‌گرفتگی و جاری شدن سیلاب در برخی از مناطق اصفهان را پیش بینی کرده است و در این باره هشدار می‌دهد. 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان دراین باره به همشهری می‌گوید: باتوجه به آغاز فعالیت سامانه بارش‌زا درنواحی غرب، شمال غرب و شمال استان، احتمال آب‌گرفتگی معابرعمومی، اختلال در تردد شهری و جاده‌ای و سیلابی شدن مسیل‌ها وجود دارد.
منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه ستادهای پیشگیری از آب‌گرفتگی و سیل مدیریت بحران و همچنین 245 تیم امدادی در سراسراستان درحالت آماده‌باش هستند، می‌افزاید: تاکنون خبری مبنی بر بسته شدن مسیرها یا کمک و امدادرسانی به مسافران به علت بارندگی و سیلاب به دست ما نرسیده است. به گفته وی، احتمال سیلاب و آبگرفتگی در شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، نطنز، اردستان و گلپایگان در مقایسه با سایر نقاط استان بیشتر است.
مدیرکل مدیریت بحران از ساکنان و مسافران درخواست می‌کند هنگام تردد در جاده‌ها اصول ایمنی و احتیاط را بیش از گذشته مدنظر قراردهند و در حاشیه مسیل‌ها، رودخانه‌ها و مناطق کوهستانی توقف نکنند.

امدادرسانی به عشایر چهارمحال وبختیاری
هرچند امدادرسانی در 2روز گذشته معطوف به این 3 استان بود، اما دراستان‌های دیگر هم بارش‌های پاییزی مشکلاتی ایجاد کرد.  رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان کوهرنگ درچهارمحال وبختیاری از امدادرسانی به ۸۰خانوار عشایر در کوهرنگ به‌دنبال بارش باران خبر می‌دهد و می‌گوید: ۸۰خانوار عشایری درحال کوچ  گرفتار بارش شدید باران و سیلاب شده بودند.
بیژن طاهری با بیان اینکه بارش باران در روزهای اخیر سبب واردآمدن خسارت به برخی لوازم عشایر شد، می‌افزاید: نیروهای امدادی هلال احمر عشایر گرفتار باران و سیلاب را به نقاط امن منتقل کردند و لوازم ضروری در اختیار آنها گذاشته شد.
شاهرخ پارسا، مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری هم البته به مسافران این استان هشدار می‌دهد و می‌گوید: رفتن به حاشیه مسیل‌ها، رودخانه‌ها و ارتفاعات به دلیل بارندگی و وقوع رعد و برق خطرآفرین است و مسافران این استان به کنار رودخانه‌ها و ارتفاعات نروند.

گیلان؛ آماده‌ برای بارش‌ها
در گیلان هم 2هفته پیش بود که بارش های شدید در ۱۴شهرستان به بخش های مختلف ۲۰۰میلیارد و ۵۳۴ میلیون تومان خسارت وارد کرد و یک نفر نیز براثر بالاآمدن آب و سقوط در آب جان خود را از دست داد. این هفته نیز بارش ها البته با شدت کمتر همچنان ادامه دارد و براساس  نقشه‌های هواشناسی شرایط برای بارندگی و وزش باد (در بعضی نقاط گاهی شدید)، احتمال رعد و برق به‌ویژه ارتفاعات، دامنه ها و بعضی نقاط جلگه ای برای روزهای شنبه و یکشنبه در استان مهیاست.
با توجه به تعطیلات پیش‌رو و سفر گردشگران بسیاری به این استان، مدیرکل مدیریت بحران گیلان به همشهری می‌گوید: همه نهادها و سازمان‌ها مانند فرمانداری و شهرداری ها در استان درحال آماده‌باش هستند و به همه دستگاه ها برای جلوگیری از بحران‌های احتمالی ناشی از بارندگی و سیلاب‌ها اخطاریه داده شده است.  رضا اسلامی اظهارمی‌کند: تاکنون وضعیت حادی گزارش نشده است، اما با توجه به بارندگی های دو روز پیش رو، احتمال بالا آمدن آب رودخانه‌ها و مسیل ها، در بعضی نقاط آبگرفتگی و احتمال رانش و لغزش در استان وجود دارد. از این رو توصیه می‌شود که شهروندان از ترددهای غیر ضروری در چنین شرایط جوی خودداری کنند و در صورت تردد، از توقف در حریم رودخانه‌ها و نهرهای خروشان بپرهیزند.

رئیس سازمان امداد ونجات: به‌دنبال بارش باران در۴۸ساعت گذشته، عملیات امداد ونجات در ۱۰شهر و روستا در 3استان البرز، اصفهان و همدان انجام شده‌است

    زائران مشهد مجهز سفر کنند
هواشناسی خراسان رضوی با صدور اطلاعیه‌ای از کاهش نسبی دما و بارندگی طی هفته آینده در استان اعلام کرده است: یکشنبه و دوشنبه بارش‌های پراکنده در استان ادامه دارد و بیشترین حجم بارش در روز یکشنبه برای نیمه و محورهای شمالی به ویژه شمال غرب استان و دوشنبه در محورهای خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود. همچنین احتمال آب‌گرفتگی معابر به‌ویژه درمحورهای مناطق شمالی و غربی درطول امروز و کاهش دید، لغزندگی محورها، کاهش دما تا 5درجه و احتمال اختلال در تردد کاروان‌های پیاده وجود دارد.
توصیه می‌شود تمهیدات لازم در نظر گرفته شود و کاروان‌های پیاده درحال عزیمت به مشهد پوشاک مناسب و لوازم گرمایشی همراه داشته باشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید