• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 30 مهر 1398
کد مطلب : 86107
+
-

ارزیابی‌ راهبردی محیط‌زیستی نیاز امروز تصمیم‌گیران شهر تهران است

 نشست ارزیابی راهبردی محیط‌زیستی‌ طرح‌ها و برنامه‌های جامع و تفصیلی شهر تهران در شرایطی برگزار شد که رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران از رتبه محیط‌زیستی پایتخت ابراز تأسف کرد. به گزارش همشهری، نشست ارزیابی راهبردی محیط‌زیستی‌ طرح‌ها و برنامه‌های جامع و تفصیلی شهر تهران به همت اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار برگزار شد. سیدآرش حسینی میلانی در این نشست گفت: «ارزیابی‌ راهبردی محیط‌زیستی نیاز امروز تصمیم‌گیران شهر تهران است و باید سهم و نقش آن در طرح‌های کلان مدیریت شهری لحاظ شود. ارزیابی‌های راهبردی موضوع جدیدی در سطح سیاست‌های کلان محیط‌زیستی است که در برنامه ششم توسعه کشور هم مورد تأکید قرار گرفته است. البته در برنامه سوم توسعه شهر تهران، این مسئله به صراحت مورد اشاره قرار نگرفته اما می‌تواند رگه‌هایی از این مسئله را در آن دید.» او ارزیابی‌های راهبردی محیط‌زیستی را فرایند بررسی و پیش‌بینی پیامدهای تصمیمات کلان بر عرصه محیط‌زیست دانست و ادامه داد: «این بررسی‌های راهبردی می‌تواند در سیاست‌های کلان‌شهری بازتاب داشته باشد و رویه‌ها و رویکردهای جدیدی را در عرصه برنامه‌ریزی شهری، چه راهبردی و چه غیرراهبردی به همراه داشته باشد.» او با بیان اینکه ارزیابی‌ راهبردی محیط‌زیستی با وجود تأکید برنامه ششم توسعه کشور، هنوز در عرصه اجرایی به رسمیت شناخته نشده‌ است، عنوان کرد: «سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان نهاد بالادستی و مسئول در عرصه محیط‌زیست باید این رسمیت را برقرار کند و براساس این سیاست کلان، سایر دستگاه‌ها ازجمله شهرداری‌ها از آن تبعیت کنند.» میلانی گفت: «برای حفظ محیط‌زیست تهران، ارزیابی‌ راهبردی محیط‌زیستی نباید تنها محدود به شهر تهران باشد بلکه باید منطقه شهری را هم شامل شود. متأسفانه در هنگامی که طرح جامع و تفصیلی شهر تهران تهیه شد، مسائل محیط‌زیستی آنچنان مورد تأکید قرار نگرفتند هرچند به تکمیل کمربند سبز و احیای روددره‌ها توجه شد، اما یکی از ضعف‌های اصلی طرح جامع نپرداختن کامل و جامع به مطالعات پایه محیط‌زیست شهر تهران است.» 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه برخی از ما گمان می‌کنیم محیط‌زیست موضوعی فانتزی و خارج از زندگی ماست و باید از آن حفاظت کنیم اظهار کرد: «ما باید بیاموزیم تا با محیط‌زیست زندگی کنیم. حفاظت در برخی از نقاط به‌عنوان دشمن اصلی محیط‌زیست است و بعضا آن را رو به نابودی می‌برد.» 

عبدالرضا گلپایگانی افزود: «مطالعات نشان می‌دهد که حصارکشی و فریز کردن بخشی از طبیعت به‌منظور حفاظت از آن نه‌تنها سودی ندارد بلکه به ضرر آن بخش تمام می‌شود. امروزه محیط‌زیست نه به واسطه سرمایه‌مداری بلکه به‌دلیل نادانی برخی از ما رو به نابودی می‌رود.» 
گلپایگانی با اشاره به آب 4رودخانه‌ای که وارد شهر تهران می‌شود تصریح کرد: این آب معیشت مردم محلی را تأمین می‌کند و زیست آنها را سامان می‌دهد اما پس از وارد شدن به شهر تهران با آب فاضلاب آلوده می‌شود.
مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهر تهران نیز از ارزیابی راهبردی محیط‌زیستی طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران خبر داد. شینا انصاری گفت: «وضعیت محیط‌زیستی جامعه ما به یک نظام برنامه‌ریزی پایدار نیازمند است.» او با اشاره به اهداف ارزیابی راهبردی محیط‌زیستی در شهر تهران تأکید کرد: «شناسایی بهترین و عملی‌ترین گزینه‌های محیط‌زیستی، هشدار اولیه درخصوص اثرات تجمعی و تغییرات عمده، نظام‌مندسازی ملاحظات محیط‌زیستی در تدوین، گزینش، پیاده‌سازی، مدیریت، ارزشیابی استراتژی‌ها و سیاست‌های توسعه، ارتقای توسعه پایدار شهری و کاهش اثرات مخرب محیط‌زیستی در سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های جامع، تسهیل در طرح سیاست‌ها و برنامه‌ها جهت آینده‌ای پایدار از طریق تأمین اطلاعات پایه محیط‌زیستی ازجمله اهداف ارزیابی راهبردی محیط‌زیستی شهر تهران است.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید