• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 30 مهر 1398
کد مطلب : 86074
+
-

منطقه ممنوعه ۵۱

منطقه‌ای مشهور و مرموز در آمریکا بار دیگر جنجالی شده است. افسانه میزبانی موجودات فضایی در صحرای نوادا و در منطقه‌ای با ضریب امنیت بسیار بالا چقدر می‌تواند واقعیت داشته باشد؟

منطقه ممنوعه ۵۱

ساسان شادمان منفرد_روزنامه نگار

منطقه‌ای در صحرای نوادا؛ جایی که نیروی هوایی ارتش آمریکا معمولا سلاح‌های فوق‌سری خود را آنجا مورد آزمایش قرار می‌دهد؛ پایگاهی در کنار دریاچه خشک‌شده «گروم» که تقریبا کسی چیزی از آن نمی‌داند. برخی بر این باورند که آمریکا در این پایگاه برنامه‌های خاص فضایی خود را پیگیری می‌کند و برخی دیگر از آن به‌عنوان آزمایشگاهی ترسناک نام برده‌اند. شاید هم هیچ‌کدام از اینها درست نباشد و ارتش آمریکا نیز مثل سایر ارتش‌های جهان برای خود منطقه‌ای را به‌منظور انجام آزمایش‌های ویژه درنظر گرفته باشد. با این حال نوع محافظت از ناحیه51 و همچنین امنیت بالای درنظر گرفته‌شده برای آن، شک بسیاری را به‌دنبال داشته که واقعا آنجا چه خبر است؟


جنبش حمله به ناحیه51 
چندی پیش کاربران در فیسبوک جنبشی را برای حمله به ناحیه51 به‌راه انداختند. این جنبش براساس فرضیه وجود آدم فضایی در این منطقه شکل گرفت و حالا بسیاری از مردم می‌خواهند این آدم فضایی را از نزدیک تماشا کنند! با این حال پاسخ جالب یکی از فرماندهان ارشد‌ارتش آمریکا در این خصوص می‌تواند به‌نوعی افشاگری درباره ناحیه51 باشد. دیوید گلدفین- ژنرال 4ستاره‌ای که فرمانده ستاد نیروی هوایی آمریکاست- درباره جنبش شکل‌گرفته گفت: «شوخی را کنار بگذارید. مردم ما اسراری دارند که باید از آنها محافظت شود.» البته این جنبش لغو شد اما 2 جوان هلندی که در اطراف ناحیه51 مشغول فیلمبرداری بودند، دستگیر شدند. بیش از یک‌میلیون و 200هزار نفر در این حرکت ثبت‌نام کرده و مقامات نظامی ارتش را به هراس انداخته بودند.

ناحیه51 از شروع تا امروز  
سی‌ان‌ان در گزارشی به‌خاطر جنجالی‌شدن دوباره این منطقه اخبار و اتفاقاتی را که درخصوص منطقه۵۱ منتشر شده به‌صورت یک جدول زمانی ارائه کرده است. این گزارش با جرقه‌های شکل‌گیری این ناحیه شروع شده و با حوادث اخیر به پایان رسیده است. طبیعی است که در آینده باز هم به این گزارش، موارد دیگری اضافه خواهد شد.

12آوریل1955
ریچارد بیسل، افسر سیا که بر توسعه هواپیمای جاسوسی U-2 نظارت می‌کرد، در یک ماموریت شناسایی هوایی، این منطقه را که بعدها نام ناحیه51 را به‌خود اختصاص داد، پیدا کرد. بیسل به همراه 3نفر دیگر ازجمله سرهنگ اسموند ریتلند و کلی جانسون، یکی از مدیران شرکت هواپیماسازی لاکهید، به این جمع‌بندی می‌رسند که این منطقه، یک پایگاه ایده‌آل برای آزمایش خلبانان U-2 می‌تواند باشد. او از کمیسیون انرژی هسته‌ای خواست که این ناحیه را هم به فهرست املاک و مستغلات خود در نوادا بیفزاید.

ژوئیه 1955
سیا با استفاده از ناحیه51 برای توسعه هواپیمای شناسایی بلندپرواز U-2 شروع به‌کار می‌کند. در همین راستا، سال‌ها بعد، هواپیماهای دیگری نیز در این محل مورد آزمایش قرار می‌گیرند؛ هواپیماهایی نظیر A-12 و F-117.

نوامبر 1959
یک سامانه تست رادار در این ناحیه تاسیس می‌شود.

13 اکتبر1961
لیمن کرکپاتریک یکی از بازرسان سازمان سیا در نامه‌ای به بیسل که معاون برنامه‌های این سازمان شده است، می‌نویسد که ناحیه51 هم‌اکنون از نظر امنیتی در مقابل مشاهده غیرمجاز آسیب‌پذیر است.

22دسامبر1961
نخستین فروند از هواپیماهای شناسایی A-12 به ناحیه51 می‌رسد.

1974
فضانوردان سفینه اسکای‌لب، به‌طور اتفاقی از ناحیه51 عکسبرداری می‌کنند. عکس‌ها به‌وسیله مرکز ملی تفسیر عکس، ارزیابی شد. آنها، عکس‌ها را از رول خارج و در یک بایگانی کاملا سری نگهداری کردند.

26آگوست1976
در یادداشتی از سوی هنری ناچ، مدیر اطلاعات مرکزی به ژنرال دیوید سی جونز، اداره ناحیه51 از سال مالی78 از سیا به نیروی هوایی انتقال داده شد.

13می 1989
باب لازار، بازرگان و فیلمساز آمریکایی در مصاحبه با جورج نپ خبرنگار CBS مدعی شد که او با دانشمندان فیزیک درخصوص مهندسی معکوس یک سفینه موجودات فضایی ساقط شده همکاری کرده است. این گفت‌وگو باعث علاقه مردم به ناحیه51 شد.

8سپتامبر1994
نیروی هوایی اعلام کرد که زباله‌های یافت‌شده در روز‌وِل در نیومکزیکو در ژوئیه1947 که مربوط به حادثه روز‌وِل است، شامل یک قطعه خردشده از بالن‌ها، حسگرها و بازتابگران راداری یک پروژه دولتی طبقه‌بندی شده به نام «پروژه موگول» بوده است.

30ژانویه1996
کلینتون، رئیس‌جمهور وقت طی فرمانی محل فعالیت نیروی هوایی در نزدیکی دریاچه گروم را از هرگونه قانون فدرال، ایالتی، بین‌ایالتی، خطرهای محلی یا دفن زباله‌ها که ممکن است نیاز به افشای اطلاعات محرمانه به افراد غیرمجاز را داشته باشد، معاف کرد.

6 مارس1996
دادخواست شهروندی یکی از کارمندان سابق ناحیه51 علیه وزارت دفاع مورد پذیرش واقع نشد. 
کارمندان پیشین مدعی شده بودند که در این ناحیه قانون حفظ منابع و بازیافت، تصفیه و دفن زباله‌های خطرناک در محل عملیاتی نزدیکی دریاچه گروم نقض شده است.

23ژوئیه1996
دادخواست شهروندی کارمندان پیشین ناحیه51 علیه آژانس حفاظت از محیط‌زیست تشکیل می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد. دادگاه درخصوص این پرونده حکم می‌دهد که مدیر آژانس، وظایف قانونی خود را با توجه به بازرسی و بررسی محل مورد نظر در نزدیکی دریاچه گروم انجام داده است.

آوریل2000
یک ماهواره روسی، نمایی از ناحیه51 را فاش می‌کند.

سپتامبر2003
جرج دبلیو بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا تفاهمنامه‌ای را درخصوص سازمان حفاظت از محیط‌زیست امضا کرد. 
در این تفاهمنامه آمده بود: «دریافته‌ام که به‌نفع ایالات متحده است که بتواند موقعیت عملیاتی نیروی هوایی خود را در نزدیکی دریاچه گروم نوادا، از موضوع دادرسی معاف کند و از هرگونه الزام عملی در مورد افشای برنامه‌های عملیاتی به افراد غیرمجاز در امان باشد.»

2005
درخواست قانون آزادی اطلاعات توسط دکتر جفری تی.ریچلسون- عضو ارشد آرشیو امنیت ملی دانشگاه جورج واشنگتن- ارسال شد. این درخواست درخصوص دسترسی به اطلاعات در مورد برنامه هواپیمای شناسایی U-2 سیا بود.

17می2011
آنی جیکوبسنِ- روزنامه‌نگار- کتابی را با عنوان «ناحیه51 : تاریخ سانسورنشده پایگاه نظامی محرمانه آمریکا» منتشر کرد.

2012
بودجه برنامه پیشرفته شناسایی تهدیدهای فضایی دفتر محرمانه یوفو پنتاگون، به پایان رسید. این دفتر طی 5سال بیش از 22میلیون دلار خرج جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل آنچه آنها تهدیدهای هوافضا می‌نامیدند، کرد.

15آگوست2013
سیا پس از درخواست قانون آزادی اطلاعات که در سال2005 ارسال شده بود، اسناد محرمانه‌ای را منتشر کرد که برای نخستین بار به‌طور رسمی تأیید می‌کرد که ناحیه51 مکانی سری برای ارتش ایالات متحده است. اسناد کشف‌شده تاریخچه برنامه‌های نظارت هوایی هواپیماهای U-2 و A-12 بود که در ناحیه51 تهیه شده و مورد آزمایش قرار گرفته بودند.  در این اسناد، این محل راهی برای مخفی نگه‌داشتن اطلاعات از گزند شوروی بوده است، نه جایی به‌منظور برنامه‌ریزی برای مقابله با موجودات فضایی.

8دسامبر2013
در سی‌وششمین مراسم اهدای جایزه مرکز کندی، باراک اوباما، نخستین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا شد که نام ناحیه51 را در یک نشست عمومی بر زبان راند. او از شرلی مک‌لاین- هنرپیشه‌ای که سال‌هاست در مورد علاقه‌اش به یوفوها و موجودات فرازمینی سخن به میان آورده بود- تقدیر و جایزه‌ او را اهدا کرد.

2آوریل2014
بیل کلینتون در برنامه‌ای زنده در شبکه ABC به شوخی گفت که در زمان ریاست‌جمهوری‌اش، از دستیاران خود خواسته است تا درباره آنچه دولت درخصوص یوفوها و ناحیه51 می‌داند تحقیق کنند. او گفت: «من اول افرادی را به دیدن ناحیه51 فرستادم تا مطمئن شوم که هیچ موجود فضایی‌ای در آنجا وجود ندارد.»

24مارس2016
در برنامه جیمی کیمل، هیلاری کلینتون، نامزد ریاست‌جمهوری گفت که درصورت انتخاب، پرونده‌های دولت در مورد هر پدیده هوایی غیرقابل توضیحی که تهدیدی برای امنیت ملی است را باز می‌کند.

11ژوئیه2019
بیش از 1.5میلیون نفر اعلام کردند که در جنبشی که با نام «به ناحیه51 حمله کنیم، آنها نمی‌توانند همه ما را متوقف کنند» در فیسبوک ایجاد شده، حضور پیدا می‌کنند. آنها می‌خواهند با حمله به این ناحیه، موجودات فضایی را تماشا کنند. قرار بود مردم در روز 20سپتامبر (29شهریور) راس ساعت 3 بعدازظهر به ناحیه51 حمله کنند.

12ژوئیه2019
لورا مک آندروز، یکی از سخنگویان نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد: «مقامات دولتی از موضوع مطرح‌شده در فیسبوک اطلاع دارند. ناحیه51، یک محدوده آموزش باز برای نیروی هوایی است و ما هر کسی را از تلاش برای ورود به منطقه‌ای که ما نیروهای مسلح آمریکایی را آموزش می‌دهیم، منصرف می‌کنیم. نیروی هوایی ایالات متحده همیشه آماده است تا از آمریکا و دارایی‌های خود محافظت کند.»

9آگوست2019
جشنواره آلین‌استاک (Alienstock)، جشنواره‌ای برای تجلیل از موجودات فضایی بود که از 19 تا 22سپتامبر در راشل برنامه‌ریزی شده بود. وب‌سایت جشنواره نوشت: «ما قصد داریم چیزی منحصر به فرد در اینجا برگزار کنیم. مکانی برای همه آنها که باور دارند. به بیابان بیایید تا به دنیایی مملو از موسیقی زنده، هنر و برپایی اردو زیر نور ستاره‌ها بپیوندید.»

20آگوست2019
مقامات در لینکلن کانتی نوادا، به امضای یک اعلامیه اضطراری برای آماده‌سازی در مقابل هجوم بازدیدکنندگان رأی دادند.

10سپتامبر2019
سازمان‌دهندگان، جشنواره آلین‌استاک را با بیان این مطلب که «زیرساخت‌های اساسی لازم برای برگزاری این جشنواره فراهم نشده است»، لغو کردند و در مقابل، مردم تشویق می‌شوند تا در جشن ناحیه51 در لاس‌وگاس شرکت کنند.

10سپتامبر2019
2مرد هلندی در پایگاه امنیت ملی در نزدیکی ناحیه51 دستگیر می‌شوند. آنها گفتند که علائم هشداردهنده درخصوص واردنشدن را دیده‌اند، اما می‌خواستند نگاهی به تجهیزات و امکانات بیندازند. این دو به‌دلیل نقض قوانین ورود و پارک غیرمجاز گناهکار شناخته شدند.

20سپتامبر2019
حدود 200نفر در خارج از دروازه‌های ناحیه51 برای حمله به آن حاضر شدند. به‌گفته کلانتر لینکلن کانتی، در این میان 2نفر دستگیر شده‌اند. یک دستگیری مرتبط با الکل بوده و همچنین یک شهروند کانادایی به‌دلایل نامعلوم بازداشت می‌شود. یک زن نیز که درحال نزدیک‌شدن به منطقه ممنوع بود توسط مأمور دستگیر و دقایقی بعد آزاد شد.

صنعت فیلمسازی در آمریکا تنها منتظر یک سوژه کوچک است تا فیلم‌های گوناگونی را در ژانرهای مختلف تولید و روانه سالن‌های سینما کند. در بسیاری از فیلم‌ها درخصوص ناحیه51 صحبت‌ها و اشاره‌هایی شده و حتی فیلمی با نام «ناحیه51» به کارگردانی اورن پِلی در سال2015 ساخته شده است اما در اینجا به چند فیلم بسیار معروف در این خصوص اشاره می‌کنیم.

روز استقلال (1996)
  کارگردان: رولند امه‌ریک
  بازیگران: ویل اسمیت، بیل پولمن، جف گلدبلوم و مری مک‌دانل
  امتیاز در سایت IMDB: 7
  سود ناخالص فروش: 306.17میلیون دلار


روز استقلال: احیا (2016)
  کارگردان: رولند امه‌ریک
  بازیگران: لیام هِمسئورت، جف گلدبلوم، بیل پولمن و مایکا مونروئه
  امتیاز در سایت IMDB: 5/2
  سود ناخالص فروش: 103.14میلیون دلار


30دقیقه پس از نیمه‌شب (2012)
  کارگردان: کاترین بیگه‌لو
  بازیگران: جسیکا چاستین، جوئل اگرتون، کریس په‌رت و مارک استرانگ
  امتیاز در سایت IMDB: 7/4
  سود ناخالص فروش: 95.72میلیون دلار


چهار شگفت‌انگیز (2015)
  کارگردان: جان ترانک
  بازیگران: مایلز تلر، کیت مارا، مایکل بی‌جوردن و جیمی بل
  امتیاز در سایت IMDB: 4/3
  سود ناخالص فروش: 56.12میلیون دلار


کد منبع (2015)
  کارگردان: دانکن جونز
  بازیگران: جیک گیلن‌هال، میشله موناگان، ورا فارمیگا و جفری رایت
  امتیاز در سایت IMDB: 7/5
  سود ناخالص فروش: 54.71میلیون دلار


ایندیاناجونز و پادشاه جمجمه کریستالی (2008)
  کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  بازیگران: هریسون فورد، کیت بلانشت، شیا لابیوف و کارن آلن
  امتیاز در سایت IMDB: 6/1
  سود ناخالص فروش: 317.10میلیون دلار

 

این خبر را به اشتراک بگذارید