• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 28 مهر 1398
کد مطلب : 85907
+
-

توسعه گردشگری روستایی در البرز

توسعه گردشگری روستایی در البرز

سونیا سهیلی _ کرج - خبرنگار

  7 درصد جمعیت کل البرز یعنی 202 هزار نفر در 295 روستای آباد و پرظرفیت البرز زندگی می‌کنند. این وضعیت با توجه به فرصت‌های موجود قدری عجیب به نظر می‌رسد. حال باید دید با توجه به این‌که یکی از ماموریت‌های محوله از سوی رئیس‌ جمهوری به استاندار البرز، توسعه گردشگری استان محسوب می‌شود، چه تدابیری در نظر گرفته شده است.

نیاز توسعه گردشگری به زیرساخت 
استاندار البرز می‌گوید: توسعه گردشگری روستایی البرز نیازمند ارتقای زیرساخت‌های لازم این عرصه است و به همین دلیل براساس ماموریت‌های محوله از سوی رئیس جمهوری، برای بسترسازی مناسب اقدام می‌شود.
عزیزاللهی شهبازی با بیان این‌که به طور متوسط سالانه 30 میلیون تردد از محورهای البرز صورت می‌گیرد، می‌افزاید: نباید از این ترددها فقط آلودگی هوا و محیط ‌زیست و ترافیک نصیب مردم البرز شود، بلکه باید با معرفی جاذبه‌های منحصربه‌فرد استان و ایجاد بسترهای اقامتی و تفریحی مناسب به جذب بخش بالایی از این مسافران عبوری اقدام کرد.
وی ادامه می‌دهد: سال گذشته پس از سال‌ها انتظار، عملیات اجرایی گازرسانی به روستاهای بخش آسارا در محور کرج - چالوس با اعتباری حدود 1300 میلیارد تومان آغاز شد و در کمترین زمان ممکن مشعل گاز در این روستاها روشن می‌شود.
استاندار البرز می‌گوید: یکی از اقدامات موثری که برای تسریع در بهره‌برداری از طرح‌های گردشگری در طالقان صورت گرفت، تفویض اختیار شورای عالی امنیت ملی برای تصمیم‌گیری استانی در این حوزه بود. درصددیم این اختیار را برای محور کرج- چالوس نیز دریافت کنیم.
وی می‌افزاید: البرز برای اسکان مسافران و گردشگران امکانات اقامتگاهی مناسبی ندارد که با اعطای تسهیلات و اجرای طرح‌های توسعه اقامتگاه‌های روستایی این امر دنبال می‌شود. همچنین تنها هتل 5 ستاره البرز در حال تکمیل است و با نظارت جدی موانع سر راه آن برداشته و این امکان تسریع شده است.
شهبازی ایجاد بسترهای ارتقای نشاط اجتماعی را عامل مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌داند و عنوان می‌کند: توسعه گردشگری و صنایع‌ دستی علاوه بر رونق تولید و اشتغال، تأثیر بسزایی در سلامت مردم و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.
وی می‌گوید: روستاهای البرز ظرفیت‌های ارزشمند و کم‌نظیری در حوزه گردشگری دارند که با تقویت زیرساخت‌های این حوزه می‌توان بستر نشاط اجتماعی، رونق تولید و اشتغال را در آنها فراهم کرد.
شهبازی با اشاره به اهداف شعار سال مبنی بر رونق تولید، می‌افزاید: باید از تمام ظرفیت‌های استان البرز برای تحقق شعار سال استفاده کنیم که توسعه گردشگری به‌ویژه در حوزه روستایی نیز در این زمینه است.

افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز می‌گوید: به‌ دلیل عواملی مانند نداشتن پایداری در سیستم تولید و نبود اشتغال روستایی، شاهد مهاجرت چشمگیر از روستاهای استان بودیم.
علی درویش‌پور با بیان این‌که جمعیت روستایی البرز به‌شدت در حال کاهش است و 6/92 درصد مردم این استان شهرنشین هستند، می‌افزاید: باید با اقداماتی مانند ایجاد طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی و ارتقای امکانات بهداشتی و درمانی، آموزشی و ورزشی سد راه این مسیر شویم، زیرا روستاهای البرز از نظر طبیعی امکانات فراوانی دارند که با ارائه مشوق‌هایی در قالب تسهیلات، جاذبه‌های فراوانی برای ماندگاری جمعیت ایجاد می‌کنند.
وی با اشاره به میزان تسهیلات پرداخت‌شده به روستاییان در سال 97 ادامه می‌دهد: سال گذشته بیش از ۱۶۸‌ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی با نرخ 6 درصد برای انجام طرح‌های روستایی به متقاضیان در روستاها واگذار شد. در این قالب، پرداخت ۴۲ ‌میلیارد تومان تسهیلات با بهره بانکی 8 درصد را نیز داشتیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز با تاکید بر تقویت حوزه گردشگری استان می‌گوید:‌ البرز از نظر طبیعی دارای ظرفیت‌های فراوانی است که به‌درستی معرفی نشده‌اند. همچنین نبود زیرساخت‌هایی همچون راه، مراکز تفریحی و گردشگری، امکانات تجاری برای عرضه صنایع ‌دستی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هتلینگ و... مانع حضور گردشگران می‌شود.
درویش‌پور اضافه می‌کند: وجود روستاهای آباد و سرسبز با رودخانه‌های پرآب و جاری در روستاهای جاده کرج ‌- چالوس و طالقان و روستاهای کویری و امکانات باستانی در حوالی اشتهارد و نظرآباد که بزرگ‌ترین مشخصه آنها محوطه ازبکی با قدمتی ۹ هزار ساله است، شرایطی را ایجاد کرده که گردشگران در یک روز بتوانند 4 فصل را در البرز تجربه کنند؛ می‌توان در طول روز با لباس اسکی در ارتفاعات دیزین حضور داشت و یا در رودخانه کرج شنا کرد و همین‌طور به دیدن کویر رفت.
وی ادامه می‌دهد:‌ اگر روستاییان وارد میدان شوند و با تجهیز خانه‌های خود، اماکن بوم‌گردی را دایر و صنایع‌ دستی و مواد غذایی سنتی خود را به این جمعیت مشتاق ارائه کنند، علاوه‌ بر ایجاد اشتغال، شاهد رونق اقتصادی در روستاها و به ‌تبع آن استان البرز خواهیم بود. انتظار می‌رود با رویکردی جدید مبتنی بر محرومیت‌زدایی از مناطق کمتربرخوردار البرز، همچنین اعطای تسهیلات ویژه اشتغال‌زایی روستایی، روستاهای زیبای البرز بیش‌ازپیش به گردشگران معرفی شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید