• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 28 مهر 1398
کد مطلب : 85863
+
-

مفاهیم تصویری و زندگی شهری

نگاه
مفاهیم تصویری و زندگی شهری


گیتی نوروزیان ـ‌  نقاش

مدت‌هاست درباره تأثیر رنگ‌ها بر روحیه و خلق انسان‌ها صحبت می‌شود. تصاویر دیواری و نقاشی‌هایی که در معرض دید شهروندان است نیز از این منظر ارزیابی می‌شود؛ اینکه کاربرد رنگ‌ها، ترکیب آنها و طیف‌شان چگونه باشد و توصیه به استفاده از رنگ‌های گرم و شاد که در اکثر اظهارنظرها خوانده و شنیده می‌شود.
اما تأثیر تصاویر تنها از طریق رنگ‌ها حاصل نمی‌شود؛ مفاهیم و پیام‌های این تصاویر هم می‌توانند نقش بسیار مهم و مؤثری داشته باشند.
امروزه پیام‌های تصویری، بسیار مهم تلقی می‌شوند. در شتاب زندگی ماشینی کمتر کسی است که بتواند پیام‌های مکتوب را بخواند و فرصت تعمق و تأمل در آنها را داشته باشد.
پیام‌های تصویری اما در خلال آمد و شد و فعالیت‌های روزانه پیش چشم و در معرض نگاه شهروندانند و به دلیل گستردگی بیشتر و تکرار رؤیت، مانایی بیشتری بر ذهن و حافظ بیننده دارند.
به این ترتیب شانس بیشتری برای مورد توجه و تفکر قرار گرفتن دارند.
مخاطبان این پیام‌ها نیز تعداد بیشتری دارند. هر پیام تصویری در صورت جانمایی مناسب می‌تواند هزاران مخاطب داشته باشد. تصاویر حاوی پیام، معانی فراگیری دارند. از سوی دیگر بسیاری از آنها تقریبا از سوی همه بینندگان مورد تأییدند؛ زیرا مفاهیمی مانند صلح، مهربانی، عشق، گذشت و ایثار با فطرت انسان همخوانی دارند و روحیه انسانی با آن موافق است.
نکته مهمی که درباره این تصاویر وجود دارد، نخست این است که در عین توجه به ظرافت‌های هنری، سادگی می‌تواند ویژگی برجسته‌ای برای آنها باشد.
دیگر اینکه چنانچه در سطور قبلی هم اشاره شد، جانمایی این تصاویر اگر صحیح باشد بر میزان تأثیرگذاری آنها می‌‌افزاید.
آخرین مطلب در این باره اینکه به دلیل ایجاد آرامش و امنیت روانی، ایجاد چنین امکانات مانند فضای سبز می‌تواند یک نیاز شهری تلقی شود و به این ترتیب سازمان‌ها و بخش‌‌های ذیربط تلاش بیشتری در پیاده‌سازی و حفظ این آثار داشته باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید