• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 28 مهر 1398
کد مطلب : 85836
+
-

برچسب به دیابتی‌­ها

سلامت
برچسب به دیابتی‌­ها


مسئولان در دفاع از طرح تشکیل دوباره بانک اطلاعات پزشکی افراد دیابتی، به این گروه از بیماران، برچسب «مصرف بی‌رویه انسولین» زدند.
به گزارش همشهری، ماجرای «زحمت‌تراشی» برای بیماران دیابتی از آنجا شروع شد که اواخر تابستان امسال، دیابتی‌ها در مراجعات منظم (ماهانه) و متوالی خود به داروخانه‌ها برای دریافت انسولین آن هم با نسخه معتبر پزشک، از پاسخ غیرمعمول و متفاوت داروخانه‌ها شوکه شدند. اپراتورهای داروخانه‌ها طی ماه‌های اخیر در مواجهه با افراد دیابتی، یک شرط تازه برای فروش انسولین اعلام می‌کردند که آن «مراجعه به تعداد محدودی پایگاه خاص زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی برای تشکیل دوباره بانک اطلاعات» بود. این روند البته هنوز هم برای افرادی که طی دو، سه‌ماه اخیر انسولین دریافت نکرده‌اند، ادامه دارد.
مشخصات بیماران دیابتی طی همه سال‌های گذشته، در زمان تشخیص ابتلا به این عارضه توسط پزشک، از طریق داروخانه‌ها و با «تأییدیه پزشک و همچنین جواب آزمایش A1C» در بانک اطلاعاتی تامین اجتماعی ثبت شده است. داروخانه‌ها طی این مدت، با استناد به اطلاعات درج‌شده و البته مشروط به ارائه نسخه ماهانه پزشک برای دریافت انسولین، این داروی حیاتی دیابتی‌ها را به آنها ارائه می‌دادند که البته در فروش آن، تعرفه حمایتی بیمه (تخفیف 90درصدی) اعمال می‌شد.
اما اخیرا این گروه از بیماران به‌خاطر آنچه «پاک‌کردن اطلاعات قبلی افراد دیابتی در سامانه تامین اجتماعی» عنوان شد، مجبور شدند مسیر اضافه‌ و تکراری را برای اثبات چند‌باره «نیاز مداوم به انسولین» طی کنند.
تعداد محدود پایگاه‌های دریافت دوباره اطلاعات پزشکی افراد دیابتی باعث شد صف‌های طولانی تشکیل شود که همین معطلی و استرس‌های ناشی از آن، برای بیماران دیابتی دردسر‌آفرین شد.
اکنون مسئولان در دفاع از طرح «دریافت دوباره اطلاعات پزشکی از افراد دیابتی» اعلام کرده‌اند: فروش بالای انسولین ناشی از مصرف بی‌رویه آن باعث شد پروتکل جدید برای نحوه تخصیص انسولین نوشته شود.
رئیس اداره دارویی اسناد پزشکی تهران در این‌باره اعلام کرده است: گرفتار مصرف بی‌رویه انسولین بودیم و بیمارانی داشتیم که به‌علت ترس از کمبود دارو، بیشتر از سهمیه دارو و مازاد بر نیاز می‌گرفتند.
به‌گزارش خبرنگار ما، در حقیقت اطلاعات اولیه بیماران دیابتی به شکل آگاهانه کنار گذاشته شده تا یک جریان چندین‌ساله ثبت اطلاعات اولیه بیماران دیابتی نوع یک –دیابتی‌های نیازمند دریافت و تزریق روزانه انسولین- پاک شود و کاری که طی مدت زمان طولانی انجام شده، ظرف چند هفته از نو تکرار شود.
مسئولان دولت، انجام کار تکراری برای فروش انسولین به دیابتی‌ها را به «مصرف بی‌رویه» داروی تزریقی انسولین نسبت می‌دهند. این در حالی است که در عمل و واقعیت، «تزریق بی‌رویه» یا «خرید مازاد انسولین از داروخانه‌های معتبر» توسط غالب بیماران دیابتی به‌دلیل «شرط ارائه نسخه پزشک به داروخانه و تأیید محتوای نسخه در سامانه تامین اجتماعی»، تقریبا غیرممکن است. هر‌چند احتمال سوءاستفاده یا تخلف در طول مسیر و فرایند درخواست، تجویز، تهیه، ‌دریافت و مصرف انسولین همچون همه فعالیت‌های پزشکی و غیرپزشکی، وجود دارد اما از آنجا که فروش انسولین در داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک‌ ممنوع است، در نتیجه تصور «مصرف بی‌رویه» انسولین در حجم گسترده بین بیماران دیابتی و قبول این ادعا در جامعه پزشکی و کارشناسی، کار سخت و پیچیده‌ای است.
بیماران نیازمند داروهای همیشگی با مصرف روزانه در همه جای دنیا، از بهترین، ارزان‌ترین و سریع‌ترین امکانات و خدمات پزشکی تحت حمایت کامل دولت‌ها بهره می‌برند. حمایت دولت‌ها در کشورهای مختلف از بیماران دیابتی، فقط به فروش انسولین با تعرفه خدمات درمانی مشمول بیمه، محدود نیست بلکه انواع تجهیزات پایش قند خون از نوار تست قند گرفته تا سنسورهای پایش 24ساعته قند خون، با تعرفه بیمه و تخفیف بالا و حتی بعضا به شکل رایگان، در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.
اما آنچه باعث شده در کشور اقدامات ناگهانی و پرزحمت هم برای دولت و هم برای بیماران به‌منظور «کنترل و نظارت بر عرضه دارو» صورت بگیرد، ریشه در اقتصاد بیمار و نابلدی در اعمال سیاست‌های مالی و ارزی دارد.
مسئولان برای آنکه جلوی قاچاق دارو از ایران به کشورهای اطراف را بگیرند، عرصه را برای متقاضیان مصرفی و واقعی دارو که همان اکثریت بیماران هستند، تنگ می‌کنند؛ غافل از اینکه «ریشه» خراب بازار دارو که همان «سیاست‌های ارزی غلط» و محرک قاچاق است چون که به‌عنوان صورت‌مسئله مورد چاره‌جویی قرار نگرفته، باعث‌شده کماکان متخلفان در مسیر خود امکان حیات بیابند و از نیاز حیاتی بیماران برای استفاده‌های شخصی به زیان کشور، سو‌ءاستفاده ‌کنند.
در ایران حتی اگر بیماران از ترس کمیاب‌شدن دارو، نسبت به خرید پیش‌پیش دارو اقدام کنند، اشکالی متوجه بیماران نیست بلکه نارسایی و نقص کار به دولت و عملکرد دولتی‌ها برمی‌گردد که با نوع رفتار و عملکردشان زمینه انتظارات تورمی در جامعه از یک‌سو و تشکیل حس بدبینانه و نااطمینانی به آینده را از سوی دیگر در بین اقشار مختلف جامعه به‌خصوص خانواده‌های افراد بیمار و دارای عارضه پزشکی رقم زده‌اند.
غالب بیماران دیابتی، متناسب با تجویز پزشک معالج، اقدام به خرید انسولین می‌کنند. در بانک اطلاعاتی جدید هم چون که نسخه پزشک برای تعیین میزان نیاز انسولین، ملاک عمل قرار می‌گیرد، همچون روال قبل، به هر میزان پزشک تشخیص داده باشد، داروخانه‌ها موظفند انسولین ارائه کنند. بنابراین در اصل موضوع اتفاقی رخ نداده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید