• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85681
+
-

شورای شهر، نشان شهروندی می‌دهد

پارلمان شهری پایتخت شاخص‌های کمی برنامه 5ساله سوم توسعه شهر تهران را در 6حوزه مأموریتی تصویب کرد

شورای شهر، نشان شهروندی می‌دهد

مجید جباری _ خبر‌نگار

 نشست علنی شورای شهر تهران دیروز در غیاب محسن هاشمی رفسنجانی و با ریاست سیدابراهیم امینی برگزار شد. این جلسه که یکصدوهفتادو‌یکمین نشست علنی پارلمان شهری تهران بود، 8مصوبه داشت. امینی در ابتدای جلسه با توضیحاتی درباره خدمات‌رسانی شهرداری تهران در مراسم اربعین، روز عصای سفید را به روشندلان جامعه تبریک گفت تا پس از آن 4عضو شورا تذکرات خود را بیان کنند.

به گزارش همشهری، تصویب شاخص‌های کمی برنامه 5ساله سوم توسعه شهر تهران، اصلاح مصوبه اعطای نشان‌های شهروندی‌‌ و تصویب یک فوریت الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه‌ای درباره عرضه سهام شرکت‌ها و مؤسسات تابعه در بازار سرمایه از مهم‌ترین دستور جلسات شورای شهر تهران در جلسه دیروز بود.

بررسی لایحه «اسناد پیوست برنامه شامل جداول کمی شاخص‌ها و چارچوب منابع مالی و جداول منابع و مصارف» نخستین دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران بود که اعضای شورا پس از بحث و بررسی در نهایت با شاخص‌های کمی برنامه 5ساله سوم توسعه شهر تهران در 6حوزه ماموریتی موافقت کردند.
مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در تشریح این لایحه که یک ماده واحده و 2تبصره دارد، گفت: «بهمن‌ماه سال97 قانون برنامه 5ساله سوم تصویب شد و در احکام آن در ماده‌94 مطلبی آمده بدین شرح که شهرداری تهران موظف است با توجه به تأیید چشم‌انداز و ماموریت و استراتژی‌ها و اهداف، سند برنامه را مشتمل بر تصویر کلان برنامه، جداول کمی هدف‌گذاری در افق 5ساله با پیش‌بینی منابع مالی و جداول منابع و مصارف، برنامه‌های راهبری، برنامه‌های اولویت‌دار تا سطح عملیاتی، منابع تجهیز و عملیات و نحوه تامین منابع مالی مورد نیاز برای تحقق اهداف را حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال98 برای تأیید به شورا ارسال کند. متأسفانه این مهم در اردیبهشت ‌ماه محقق نشد و با 1.5‌ماه تأخیر این اسناد را دریافت کردیم.»
الویری با اشاره به ماده واحده این لایحه گفت: «در اجرای ماده94 مصوبه برنامه 5ساله سوم توسعه شهر تهران، شهرداری تهران مکلف است جداول کمی شامل شاخص‌های کمی احکام برنامه و هدف‌گذاری برای آنها در افق 5ساله در چارچوب منابع مالی و جداول منابع و مصارف را به شرح پیوست اجرا کند و پس از پایش و ارزیابی، نسبت به دستیابی به اهداف و شاخص‌های کمی آن اقدام و درنهایت، گزارش دوره‌ای آن را به شورای شهر تهران تقدیم کند.»
در ادامه، این لایحه بدون صحبت مخالف و پس از موافقت نماینده شهرداری، به رأی گذاشته شد که درنهایت، کلیات و جزئیات آن با رأی اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.
در ادامه جلسه دیروز، شورای شهر تهران با یک‌فوریت الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه‌ای درخصوص عرضه سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات تابعه در بازار سرمایه موافقت کردند. بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت و شهرهوشمند شورای شهر برای تشریح دلایل ارائه این لایحه با قید یک فوریت، پشت تریبون رفت و گفت: «به‌منظور تحقق شفافیت مالی و افزایش نظارت تخصصی بر عملکرد مالی واحد‌های تابعه و نیز چابک‌سازی‌ ساختار شهرداری تهران، شهرداری مکلف است ظرف حداکثر 3ماه، لایحه برنامه عملیاتی اقدامات و زمانبندی اجرا جهت عرضه سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات تابعه که بالای 34درصد سهام آن متعلق به شهرداری تهران یا واحد‌های تابعه آن باشد، در بازار سرمایه را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند، به‌گونه‌ای که در لایحه بودجه سال99 سرفصل درآمد حاصل از عرضه سهام حداقل 3واحد تابعه در بازار سرمایه را در سرفصل‌های درآمدی بودجه سال99 بگنجاند.»
الهام فخاری اما در مخالفت با یک فوریت این لایحه، گفت: «اگر می‌خواهیم به‌خاطر ایجاد شفافیت یک‌فوریت یک لایحه را تصویب کنیم، باید در حوزه‌های دیگر هم به موضوع شفافیت توجه کنیم. اگر شفافیت مهم است، باید در همه حوزه‌ها و با توجه به قوانین و مصالح مردم و براساس شرایط اداره شهر فوریت ایجاد کند، نه اینکه در برخی موضوعات دلیل فوریت باشد.»
سیدحسن رسولی هم به‌عنوان موافق یک‌فوریت این لایحه سخن گفت. به گفته او، این طرح به‌دنبال چابک‌سازی‌ است و از شهرداری تهران خواسته شده تا لایحه‌ای را به شورای شهر ارسال کند که در آن حداقل 3واحد تابعه در بازار سرمایه را در سرفصل‌های درآمدی بودجه سال99 بگنجاند. پس از تبادل‌نظر اعضای شورا و سخنان موافقان و مخالفان، یک فوریت این لایحه به رأی گذاشته شد که توانست رأی اکثریت اعضا را جلب کند.

اعطای نشان شهروندی
جلسه شورای شهر تهران، دیروز یک طرح یک‌فوریتی دیگر هم داشت. «اصلاحیه مصوبه اعطای نشان‌های شهروندی» سومین دستور جلسه پارلمان شهری پایتخت بود که این لایحه یک‌فوریتی هم بدون هیچ مخالفی رأی آورد.
محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورا درباره این لایحه، گفت: «سال89 شورای وقت مصوبه‌ای در این زمینه داشته که متأسفانه نزدیک به 9سال است اقدامی در جهت عملیاتی‌کردن آن نداشته است. 2هفته پیش آقای سالاری در این زمینه تذکری داد که من از ایشان تشکر می‌کنم و در راستای اجرایی‌شدن این امر ریاست شورا این موضوع را به کمیسیون فرهنگی ارجاع داد و مقرر شد به‌صورت یک فوریت در صحن شورا مورد بررسی قرار گیرد. او سپس درباره دلایل یک‌فوریتی‌بودن ‌اصلاحیه این لایحه سخن گفت. «تسریع در اصلاح و تصویب دستورالعمل موضوع تبصره یکم انتخاب افراد دارای شرایط اعطای نشان شهروندی»، «توجه و احترام به‌نظر اعضای شورای شهر تهران درخصوص عدم‌اجرای مصوبه مذکور»، «از دست‌دادن فرصت اعطای نشان شهروندی به شهروندان شایسته تهران در بزنگاه‌های مقتضی» ازجمله دلایلی بود که حق‌شناس به آنها اشاره کرد. این دستور جلسه هم بدون اینکه مخالفی داشته باشد، به‌تصویب اکثریت اعضا رسید.

انتخاب اعضای ناظر در هیأت مدیره آبفا
انتخاب 2نماینده شورا برای عضویت در هیأت مدیره شرکت آبفای تهران به‌عنوان ناظر، دستور دیگر شورا بود. بدین‌ترتیب از سوی کمیسیون بودجه، مجید فراهانی به‌دلیل تخصص در کنترل پروژه و نیز از سوی کمیسیون سلامت و محیط‌زیست آرش میلانی به‌دلیل تخصص در حوزه آب معرفی و درنهایت هر دو عضو شورا با 16رأی موافق به‌عنوان ناظر در هیأت مدیره آبفا انتخاب شدند.
در ادامه جلسه، همچنین انتخاب یک کارشناس متخصص به‌عنوان نماینده شورای اسلامی شهر تهران در «کمیته فنی نورپردازی شهری» در دستور قرار گرفت. به پیشنهاد کمیسیون شهر‌سازی‌، مریم پاک‌چهر، برای این امر معرفی شد که او با 15رأی موافق، به‌عنوان نماینده شورا در کمیته مذکور انتخاب شد.
بررسی 4پلاک ثبتی، 4دستور جلسه دیگر یکصدو‌هفتادویکمین جلسه شورای شهر بود. بر این اساس، محمد سالاری، رئیس کمیسیون شورای شهر تهران نظر این کمیسیون را مطرح کرد و در نهایت اعضای شورا درباره این پلاک‌های ثبتی نظر دادند. 

مصوبه اعطای نشان به شهروندان که از سال 89 در شورای سوم مطرح شده بود روز گذشته با قاطعیت آرا به تصویب شورای شهر تهران رسید

تذکرات یکصدوهفتادو یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران

احمد مسجدجامعی
در طــــول تهرانگردی‌ای که از منطقه۱۱ داشتیم، در ضلع غربی پارک‌شهر خانه یکی از بزرگان و بنیانگذاران فکری پایتخت را مشاهده کردیم. این خانه 100متری که در منطقه۱۱ قرار دارد، متعلق به شیخ محمدتقی آملی است که خانه اعیانی نیست و در کوچه‌پس‌کوچه‌های ضلع غربی پارک‌شهر قرار دارد اما به‌تازگی متوجه شدیم خانه این حکیم ارزشمند مجوز گرفته و احتمال تغییر کاربری در آن وجود دارد. این خانه قرار بود برای شهر تهران حفظ شود، این خانه و خانه‌های شخصیت‌های بزرگ تجاری، سیاسی، علمی، فقهی و... سرمایه‌های اجتماعی این شهر هستند و نباید از دست بروند. از شهرداری می‌خواهم نسبت به این موضوع توجه داشته باشد.
حفظ و مرمت  خانه‌های تاریخی متعلق به مفاخر و افراد برجسته مورد تاکید شهروندان هم است و این موضوع می‌تواند به نوعی به درآمدزایی مناسب از راه فرهنگ نیز کمک کند.


شهربانو امانی 
براساس گزارش تفریغ بودجه سال93 شهرداری تهران در سال‌های‌91 تا 94 جمعا مبلغ 600میلیارد ریال به‌صورت نقدی تحت عنوان کمک به مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) جهت احداث بیمارستان مغز و اعصاب دکتر سمیعی پرداخت شده است که از نظر حسابرس شورا ضرورت تخصیص این بودجه هنگفت و ارتباط آن با وظایف شهرداری مشخص نیست. همچنین در سال‌های 90 و 95، چند قطعه زمین با مساحت تقریبی 70هزار مترمربع همراه با تخفیف نا‌متعارف در ارزش زمین و عوارض پروانه ساختمانی در اختیار مؤسسه مذکور و تخفیف در عوارض، دارای ابهامات عدیده‌ای است. جهت استحضار اعضای شورای شهر که تا‌کنون از روند اجرای این پروژه گزارشی در دست نداشته‌اند، سؤالاتی را به‌عنوان تذکر خطاب به شهردار تهران مطرح می‌کنم و انتظار پاسخگویی دارم.
- آیا پروانه ساختمانی براساس ضوابط طرح جامع و تفصیلی شهر تهران و نامه کمیسیون ماده5 صادر شده است؟
- واگذاری حدودا 10فقره زمین به مؤسسه مذکور بر چه مبنایی صورت گرفته است؟
- آیا در این واگذاری ضوابط و مقررات واگذاری اراضی و املاک شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی رعایت شده است؟
- آیا در این خصوص تفاهمنامه‌ای بین شهرداری و متولیان طرح به امضا رسیده است؟
-  براساس بند9 تبصره23 بودجه سال95 به‌منظور شفاف‌سازی‌ مالی می‌بایست یک نفر از اعضای شورا به‌عنوان عضو هیأت مدیره در تشکیلات این بیمارستان حضور داشته باشد. آیا از زمان تصویب این بند، این موضوع رعایت شده است؟
- آیا جهت سپردن وظیفه سنگین احداث بیمارستان فوق‌تخصصی، صلاحیت و توان مؤسسه مورد بررسی قرار گرفته است و آیا مؤسسات دیگری نیز جهت انجام این پروژه اعلام آمادگی کرده بودند؟ آیا نحوه انتخاب موسسه با طی‌شدن مراحل تشریفات قانونی و فراخوان عمومی صورت گرفته است؟
- نحوه تخصیص بودجه براساس اهمیت و اولویت‌های شهر تهران صورت می‌گیرد. بنابراین نحوه اولویت‌بندی پروژه‌های شهر تهران ‌به چه صورت بوده است؟ 
- چنین بیمارستانی که با پول شهروندان ساخته شده، پس از احداث و بهره‌برداری چقدر برای مردم شهر تهران به‌خصوص قشر ضعیف جامعه مفید خواهد بود؟ 


مجید فراهانی
سه‌شنبه 23مهرماه‌ روز جهانی عصای سفید است؛ روزی برای ما تا به‌ یاد آوریم نابینایان و معلولان این شهر به‌عنوان شهروند حقی بر شهر دارند و باید مدیریت شهری و دستگاه‌های اجرایی برای زندگی این عزیزان اقدامات مناسبی در مسیر دسترس‌پذیری شهر و تسهیل آمد و شد، امکان فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به انجام برساند. متأسفانه وضعیت دسترسی نابینایان و دیگر معلولان عزیز به امکانات و زیر‌ساخت‌های شهری سال‌ها مورد غفلت مدیریت شهری بوده و حق بدیهی این عزیزان مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته است و بر همین اساس امروز به جای آنکه شاهد پویایی و فعالیت نابینایان و دیگر معلولان در سطح شهر باشیم، مشاهده می‌کنیم که این عزیزان گرفتار مشکلات اولیه‌ای همچون حمل‌ونقل و تردد در شهر هستند. به‌عنوان نماینده مردم تهران در شورای اسلامی شهر به شهرداری تهران درباره توجه به مسائل نابینایان تذکر می‌دهم و خواهان اجرای کامل مصوبه شورای اسلامی شهر تهران درباره نابینایان به‌ویژه مصوبات «الزام شهرداری تهران به ارائه خدمات ویژه به نابینایان تهرانی» و «الزام شهرداری تهران به ایجاد باغ گل ویژه نابینایان در بوستان‌های بزرگ شهری» به‌عنوان 2‌مصوبه خاص شورا در مسیر تحقق شهر دسترس‌پذیر درباره نابینایان عزیز تهرانی هستم.


محمد سالاری
در ابتدای این دوره درخصوص تخلفات پروژه پالادیوم به‌عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ‌مقیاس دارای تخلفات ساختمانی شهر تهران تذکر دادم. این پروژه به‌رغم اینکه مجموعه قابل‌توجهی از بارگذاری‌های متخلفانه را در دوره‌های مختلف داشته و با همراهی شهرداری آنها را تثبیت کرده، اما ایجاد زیر‌گذر و پل، تعدی شفاف به حقوق عمومی شهر بوده است. ۴مهر۹۶ نسبت به این موضوع تذکر دادم و ۲۰روز بعد نیز ۱۴نفر از اعضای شورای شهر تهران در این درخصوص تذکر مجدد دادند. معاونت قضایی دادستانی کل کشور چندین‌نامه در مورد تخلفات پالادیوم نوشته و هم از شورای شهر، شهرداری و کمیسیون شهرسازی و معماری شورا و از کمیسیون ماده۱۰۰ خواسته تا اقدام به تعیین تکلیف تخلفات این پروژه کنند. مشاور وزیر راه و شهرسازی در چندین مکاتبه این موضوع را پیگیری کرده و سازمان بازرسی شهرداری تهران هم به‌صورت جدی به موضوع ورود و گزارش کاملی را تهیه کرده و خواستار جمع‌آوری این تخلفات شده است. رأی بدوی ماده100 صادر شده اما متأسفانه رایزنی‌های مالک و شهرداری منطقه موجب شده این رأی تبدیل به‌نظریه شود. بعد از نظریه و گذشت چند ماه، رأی بدوی صادر‌شده و رأی تجدید‌نظر متأسفانه چندین‌ماه در کمیسیون ماده۱۰۰ مانده است. تقاضا دارم این موضوعات پیگیری شود.
- با وجود اینکه پادگان۰۶ در فرایند تدوین طرح تفصیلی در پهنه  s122 با بارگذاری قابل توجه قرار گرفته بود، اما شورای‌عالی و وزیر راه و شهرسازی و رئیس جلسه به تذکر ما به‌عنوان کسی که در آنجا رأی نداشتیم، توجه کردند و یک‌سال‌و‌نیم پروژه را به تعویق انداختند و دیروز با وجود اینکه هنوز هم راضی نیستیم، این بارگذاری به ۶۳۰هزار مترمربع تقلیل پیدا کرد و قرار شد ۳۵هکتار از فضای این پادگان تقدیم شهر و شهرداری شود اما متأسفانه شهرداری تهران به‌رغم اینکه تمام ابزار را در دست دارد، به‌نظرات اعضا اهمیت نمی‌دهد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید