• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85660
+
-

جامپ کات

بازسازی فیلمی کلاسیک
 «تقلید زندگی» یک بار درسال 1934 به کارگردانی جان.ام استال و بازی کلوت کلبر ساخته شده بود و فیلمی که داگلاس سیرک در انتهای دهه50 میلادی کارگردانی کرد بازسازی این نسخه کلاسیک بود. وقتی سیرک تصمیم به کارگردانی تقلید زندگی گرفت عده‌ای نگران شکست این بازسازی شدند ولی حالا نسخه استال در برابر نسخه سیرک به فراموشی سپرده شده است. 

تولید ارزان، محصول پرفروش
  کمپانی یونیورسال بودجه کمی برای تولید «تقلید زندگی» در نظر گرفته بود. فیلم به کارگردانی چهره شاخصی چون داکلاس سیرک و حضور ستاره‌ای مانند لانا ترنر با تنها 5/1 میلیون دلار ساخته شد. ترنر برای بازی در فیلم دستمزدی نگرفت و در سود فیلم شریک شد تا هزینه‌های تولید پایین بیاید. با فروش 15 میلیون دلاری تقلید زندگی در اکران اول فیلم لانا ترنر به مبلغی بسیار بیشتر از دستمزد متعارفش دست یافت. 

تبدیل بحران به فرصت
  لانا ترنر در بدترین روزهای زندگی‌اش مقابل دوربین داگلاس سیرک رفت. یک سال قبل از ساخته شدن «تقلید زندگی» اتفاقی تلخ در زندگی خصوصی خانم ستاره، باعث یک رسوایی بزرگ شد. سال1958 چریل کرین، دختر نوجوان لانا ترنر، مرد خلافکاری که با مادرش رابطه داشت را به قتل رساند. دختر لانا ترنر در نهایت پس از اینکه اعلام کرد در دفاع از مادرش، جانی استومپاناتو را به قتل رسانده، در دادگاه تبرئه شد ولی این ماجرا لطمه زیادی به شهرت و محبوبیت ترنر وارد کرد. در چنین شرایطی یونیورسال وارد میدان شد و توانست ماجرای اختلاف میان لانا ترنر و دخترش را تبدیل به دستمایه‌ای در فیلم تقلید زندگی کند. طوری که در فیلم هم آب لانا ترنر با دختر نوجوانش به یک جوی نمی‌رود و اینجا هم دختر نوجوان از ارتباط مادرش با مردی دیگر پریشان و ناراحت است. راسل هانتر- تهیه‌کننده- توانست لانا ترنر را راضی کند نقشی نزدیک به زندگی شخصی‌اش ایفا کند و نتیجه ملودرامی موفق و پرفروش از کار درآمد. 

آخرین درخشش
  لانا ترنر در 15سالگی توسط سردبیر هالیوودریپورتر کشف شد. ابتدا در فیلم «آنان فراموش نخواهند شد» به کارگردانی مرلین لروی بازی کرد و بعد در فیلم مهم و پر بازیگر «ستاره‌ای متولد می‌شود» (ویلیام ولمن) جلوی دوربین رفت. وقتی 20ساله شد بازیگر محبوب و شناخته شده‌ای بود و به لطف ویژگی‌های ظاهری‌اش، چهره مناسبی برای نمایش توأمان معصومیت و جذابیت بود.
در دهه40، لانا ترنر با بازی در فیلم «پستچی همیشه دوبار زنگ می‌زند» (تی گارنت) تصویر زنی «فم فتال» را از خود به نمایش گذاشت. اقتباسی از رمان پرسروصدای کین که بارها در سینما مورد بهره قرار گرفت و فیلم تی‌گارنت همچنان بهترین آنهاست. حضور لانا ترنر در نقش کورا - همسر کافه‌داری که توسط غریبه‌ای سرگردان به قتل می‌رسد- تعریفی تازه از زن اغواگر در هالیوود ارائه داد. دهه 50 اوج شهرت و پرکاری لانا ترنر بود؛ دورانی که او در فیلم‌هایی چون «بد و زیبا»(منیه لی)، «بیوه شادان» (برنهارت)، «زندگی خود او» (کیوکر) و «پیتن پلیس» (رابسن) بازی کرد و در قامت ستاره‌ای پولساز ظاهر شد. رسوایی قتل محبوبه ترنر توسط دختر نوجوانش به شهرت لانا ترنر لطمه زد ولی زمینه‌ساز یکی از بهترین بازی‌های کارنامه‌اش در تقلید زندگی شد. ستاره اقبال ترنر از دهه60 میلادی رو به افول گذاشت ولی او در سال‌های بعد به تناوب در فیلم‌ها همچنان ظاهر می‌شد.

بهترین شکل ممکن
  بیشتر بازیگران «تقلید زندگی» بهترین بازی زندگی‌شان را در این فیلم ارائه کردند. جدای از لانا ترنر که تقلید زندگی آخرین فیلم بزرگ کارنامه‌اش است؛ جوانیتا مور با بازی در این فیلم از چهره‌ای گمنام به بازیگری نامزد دریافت جایزه اسکار تبدیل شد و به شهرت رسید. 
سوزان کوهنر هم که به واسطه نفوذ پدرش در هالیوود نقش دختر آنی را بازی کرد آنقدر درخشان بود که نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل شود.
ساندرا دی هم تا سال‌ها نقش‌اش در فیلم تقلید زندگی را در فیلم‌های دیگر ادامه داد. منتقدان با تقلید زندگی برای اولین بار به استعداد بازیگری جان گاوین صحه گذاشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید