• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85640
+
-

لزوم تحقیقات آماری درباره حوادث

یادداشت
لزوم تحقیقات آماری درباره حوادث


محمد بلوری ـ روزنامه‌نگار پیشکسوت

 سال‌ها از انتشار صفحات حوادث در روزنامه‌ها می‌گذرد؛ صفحاتی که انعکاس‌دهنده حوادث و جرایم است. اخبار مربوط به وقایعی که انتشار آنها می‌تواند هشداری برای مخاطبان باشد تا با علم به اینکه چه مواردی می‌تواند به ایمنی و امنیت آنها خدشه وارد کند، زندگی سالمی داشته باشند.
با این حال به‌نظرم یک نوع ساده‌انگاری در این زمینه به‌چشم می‌خورد. با وجود گذشت سال‌ها از انتشار چنین اخباری جای خالی آماری که نشان‌دهنده ارتباط افزایش بیکاری و مشکلات اقتصادی باشد خالی است. هر بزه و تخلفی ریشه‌های فراوانی دارد اما بی‌گمان عوامل تأثیرگذار اجتماعی را نمی‌توان در این زمینه نادیده گرفت.
چه در نشریات الکترونیکی و چه مطبوعات و روزنامه‌های کاغذی باید به فکر این بود که به موضوعاتی مانند جرائم و حوادث مانند نوعی سرگرمی نپرداخت. اینکه فقط به حواشی چنین رویدادهایی پرداخته شود و به‌قول معروف از دل هریک از آنها یک فیلم هندی دربیاید کمکی به امنیت جامعه نمی‌شود. قطعا در این زمینه نیازمند نگاه آماری و تحقیق و پژوهش هستیم تا به این ترتیب با ریشه‌یابی و شناخت عوامل منفی، آنها را به حداقل برسانیم.
سال‌ها پیش وقتی موضوع دانش‌آموزان معتاد و اعتیاد در برخی دبیرستان‌ها مطرح شد، اگر چنین اطلاعاتی در دست می‌بود، می‌شد براساس شواهد و نتایج و براساس داده‌ها راه‌های درست پیشگیری را شناخت و اجرا کرد. اکنون هم در قبال پدیده‌های ناپسند اجتماعی چنین وظیفه‌ای پیش‌روی ماست. اگر هریک از اخبار و گزارش‌های منتشره در این صفحات به‌عنوان نشانه‌های اجتماعی یک مشکل تلقی و ریشه‌یابی شود، به‌جای اینکه هر از چند گاه منعکس‌کننده خبرهای مربوط به آن باشیم، می‌توانیم از روند رو به کاهش آن سخن بگوییم.
به هر روی باید در نظر داشت که رسالت مطبوعات بیش و پیش از آنکه ایجاد سرگرمی باشد اطلاع‌رسانی با هدف ایجاد آگاهی و ارسال سیگنال‌های هشدار برای جلوگیری از معضلات اجتماعی است.
با چنین نگاهی مطبوعات می‌توانند مهم‌ترین نقش را در پیشگیری و درمان بیماری‌های جامعه داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید