• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85608
+
-

لباس تبدیل موسیقی به احساس برای ناشنوایان

برای نخستین بار در جهان با ساخت یک لباس هوشمند، ناشنوایان می‌توانند به کنسرت‌های موسیقی بروند و لذت موسیقی را حس کنند

لباس تبدیل موسیقی به احساس برای ناشنوایان

برای آنکه ناشنوایان بتوانند از لذت شنیدن موسیقی بهره ببرند پیراهنی مخصوص برای آنها تولید شده است. در این لباس که نام آن «ساوندشرت» است 16سنسور تعبیه شده که احساسات را همزمان با پخش موسیقی به بدن منتقل می‌کنند و به این ترتیب احساس شنیدن موسیقی برای مخاطبان ناشنوا ایجاد می‌شود.
این پیراهن‌ های‌تک به یک سیستم کامپیوتری وصل می‌شود که صدا را از میکروفون‌های قرارگرفته در نقاط مختلف اطراف سن، مثلا در یک کنسرت موسیقی، دریافت می‌کند و از این طریق ناشنوایان می‌توانند از کنسرت‌ها و سمفونی‌ها لذت ببرند. به این ترتیب افرادی‌که توانایی شنیدن ندارند، می‌توانند از حضور در یک کنسرت موسیقی لذت ببرند.
ساوندشرت به وسیله شرکت CuteCircuit توسعه یافته است. این شرکت اعلام کرده که ساوندشرت به ناشنوایان این امکان را می‌دهد که موسیقی را روی پوست خود احساس و لذت موسیقی را برای نخستین بار تجربه کنند.
با دیدن عکس‌العمل‌های ناشنوایان در ویدئوی انتشار یافته توسط این شرکت ما می‌توانیم ببینیم که آنها چطور شاد و مسحور می‌شوند. این تجربه کاملا لمسی همان چیزی است که همه در یک کنسرت زنده آن را تجربه می‌کنند.
این لباس با 16میکرومحرک تجهیز شده که موسیقی را به‌صورت بی‌سیم و در همان زمان پخش تبدیل به دیتا می‌کند.
به گزارش ویلی‌میل، رایان گنز- مدیر اجرایی شرکت CuteCircuit- در این‌باره می‌گوید: ما به‌طور شهودی نقاط مختلف بدن را برای دریافت حس موسیقی ترسیم کردیم.
نت‌های باس سنگین‌تر و عمیق‌تر محرک‌های پایین لباس را در بخش پایین بدن فعال می‌کنند. در عین حال، نت‌های سبک‌تر محرک‌های بالایی لباس را که قسمت‌های بالای بدن، اطراف ناحیه گردن و استخوان ترقوه را پوشانده‌اند، فعال می‌کنند.
از آنجا که این لباس از پارچه‌ای کشی و نرم تولید شده و هیچ سیمی در آن به‌کار گرفته نشده است، احساس بد و سنگینی روی پوست صاحب خود ایجاد نمی‌کند.
فرانچسکا روسلا - بنیانگذار و رئیس بخش خلاقیت شرکت CuteCircuit - در این مورد می‌گوید: داخل این پیراهن که کاملا از منسوجات ساخته شده هیچ سیمی قرار نگرفته و ما فقط از پارچه‌های هوشمند استفاده کرده‌ایم. ما ترکیبی از میکروالکترون‌ها را در این پارچه داریم و این پارچه بسیار نازک، انعطاف‌پذیر و در عین حال رساناست. این پارچه در یک آزمایش برای دوقلوهایی که عاشق موسیقی بودند اما شنوایی خود را در کودکی از دست داده بودند موفق عمل کرد.
هرمن یکی از این دوقلوها می‌گوید که این پارچه تقریبا عمق احساس موسیقی را منتقل می‌کند و ما می‌توانیم نت‌ها را به خوبی درک کنیم.
ساوندشرت‌ها ارزان نیستند، به‌طوری که انتظار می‌رود بیش از ۳ هزار و ۶۰۰دلار به فروش برسند. اما برخی بر این باورند که این هزینه برای ناشنوایانی که می‌خواهند لذت موسیقی را درک کنند می‌ارزد. درواقع این تکنولوژی قطعا می‌تواند زندگی ناشنوایان را دچار تحول کند.

اتصال به کامپیوتر
ساوندشرت به یک سیستم کامپیوتری وصل می‌شود که صدا را از میکروفون‌های قرارگرفته در نقاط مختلف اطراف سن، مثلا در یک کنسرت موسیقی، دریافت می‌کند و از این طریق ناشنوایان می‌توانند از کنسرت‌ها و سمفونی‌ها لذت ببرند

این خبر را به اشتراک بگذارید