• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85594
+
-

رویای پرواز با کشتی هوایی

زپلین نخستین وسیله هوایی بود که عرض اقیانوس اطلس را پیمود و بین اروپا و آمریکا مسافر جابه‌جا کرد

رویای پرواز با کشتی هوایی


پرواز همیشه از مهم‌ترین آرزوهای بشر بوده است. انسان‌های بسیاری در طول تاریخ سعی کرده‌اند که وسیله‌ای بسازند که بشود با آن پرواز کرد. در اوایل قرن بیستم این مهم توسط برادران رایت محقق شد و رفته‌رفته تلاش‌ها به سمت بهبود کیفیت پرواز رفت. اما همزمان با کار شبانه‌روزی برادران رایت، یک آلمانی هم طرح کشتی هوایی خود را نهایی کرده بود؛یک بالن بسیار بزرگ که کارایی آن از هواپیمای رایت به‌مراتب بیشتر بود.

فراز و فرودهای یک زندگی
فردیناند آدولف آوگوست هاینریش گراف فان زپلین در هشتم ژوئیه سال1838 در شهر کنستانز آلمان به‌دنیا آمد. او در سال1853 به‌دنبال حضور در پلی‌تکنیک اشتوتگارت بود و در سال1855 به مدرسه ارتش در لودویگزبورگ رفت و همزمان به خدمت ارتش ایالت ورتمبرگ آلمان درآمد. در سال1858، زپلین به درجه ستوانی نایل شد، اما یک سال بعد با ترک ارتش به‌دنبال علم و دانش رفت. او برای مدتی به آمریکا فرستاده شد تا به‌عنوان ناظر در ارتش پوتومک مشغول شود. در سال 1865 او آجودان مخصوص پادشاه ورتمبرگ شد و با شرکت در جنگ‌های مختلف افتخارات بسیاری به‌دست آورد. از سال 1882تا 1885 او فرمانده لشکر اولانس در اولم بود و پس از آن به‌عنوان نماینده ایالتش، عضو مجلس برلین شد. در آنجا توانست امتیاز نظارت بر ماشین‌های پرنده را به‌دست آورد و سپس به فکر ساخت یکی از همین ماشین‌ها افتاد. با این حال زپلین بار دیگر در سال1890 به ارتش پیوست، اما چند‌ماه بعد مجبور به بازنشستگی شد. او در پایان دوره خدمتش، یک ژنرال 4ستاره بود.


ایده ساخت کشتی هوایی
به گزارش همشهری، یک روز زپلین در آمریکا و در بحبوحه جنگ‌های داخلی این کشور از کمپ بالن‌ها بازدید کرد و بلافاصله پس از آنکه ماموریتش در آمریکا لغو شد به آلمان بازگشت و یکراست به سن‌پائولی و سراغ جان اشتاینر بالن‌سوار سابق ارتش آلمان رفت. زپلین از اشتاینر خواست تا به بالن‌سواری بپردازند. در آسمان او به ایده‌های متفاوت خود فکر می‌کرد. زپلین نخستین ایده‌های ساخت کشتی هوایی را در روز 25مارس سال1874 در دفترچه خاطرات روزانه‌اش یادداشت کرد. در سال1891 و در 52سالگی زمانی که دیگر از خدمت در ارتش فارغ شده بود، زپلین تمام تمرکز خود را روی ساخت کشتی هوایی‌اش گذاشت. او مهندس تئودور گروس را به استخدام درآورد تا شرایط و امکانات موجود برای ساخت کشتی هوایی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. یکی از اصلی‌ترین کارهای گروس تحقیق درباره وضعیت موتورهای موجود در بازار و نسبت مصرف سوخت آنها بود. او همچنین تحقیقاتی را روی کشتی هوایی «لافرانس» که در سال1887 توسط فرانسوی‌ها ساخته شده بود، انجام داد. زپلین پیش‌تر در نامه‌ای به پادشاه ورتمبرگ درخصوص ضعف آلمان در صنعت هوانوردی و همچنین پیشرفت فرانسوی‌ها به‌خاطر ساخت کشتی فضایی‌شان مواردی را مطرح کرده بود.

پرواز در ابتدای قرن بیستم
در سال1895، فردیناند زپلین در شهر کوچک و ساحلی فردریش‌هافن در جنوب آلمان اقدام به تاسیس یک کارخانه به نام گراف زپلین کرد. او سرانجام با تلاش‌های شبانه‌روزی موفق به ساخت کشتی هوایی خود شد. در روز دوم ژوئیه1900، زپلین نخستین مدل از کشتی هوایی خود را با نام LZ1 بر فراز دریاچه کونستانس در نزدیکی فردریش‌هافن به پرواز درآورد.

مشخصات LZ1
بالن این پرنده با گاز هلیوم پر می‌شد و طول کل کشتی 128متر و حداکثر سرعت آن 27کیلومتر بر ساعت بود. 2موتور دایملر ان‌ال1، 4سیلندر که با آب خنک می‌شد، به‌عنوان پیشران این کشتی هوایی، وظیفه حرکت دادن آن را بر عهده داشت. مجموع قدرت تولیدی این دو موتور 4/28 اسب‌بخار بود.

کاربردهای متفاوت
کشتی هوایی می‌توانست مسافر یا بار بسیار زیادی را در مسافت‌های طولانی جابه‌جا کند؛ وسیله‌ای کارآمد اما بسیار بسیار خطرناک. با این وسیله پروازی، می‌شد به‌راحتی از روی اقیانوس اطلس عبور کرد و از اروپا به آمریکا و بالعکس در رفت‌وآمد بود. با این حال در روز ششم‌ماه می سال1937 فاجعه‌ای رخ داد که به‌دنبال آن حمل مسافر با زپلین ممنوع شد. در آن روز، کشتی هوایی 129LZ  هیندنبورگ در مسیر پروازی خود از فرانکفورت به ترنتون در آمریکا به دکل زمینی در شهر منچستر برخورد کرد و آتش گرفت. در این آتش‌سوزی، 13مسافر، 22خدمه کشتی و یک نفر از کارگرانی که روی زمین در حال کمک بود، کشته شدند. در عین 62 نفر از مسافران از مرگ رهایی یافتند.

نخستین پرواز با کشتی هوایی
 زپلین سرانجام با تلاش‌های شبانه‌روزی موفق به ساخت کشتی هوایی خود شد. در روز دوم ژوئیه1900، زپلین نخستین مدل از کشتی هوایی خود با نام LZ1  را بر فراز دریاچه کونستانس در نزدیکی فردریش‌هافن به پرواز درآورد

این خبر را به اشتراک بگذارید