• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85578
+
-

افزایش سهم صنایع‌دستی ازاشتغال

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان: هم اینک در ۵۲ رشته، صنایع‌دستی شهری، روستایی و عشایری در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود

صنایع دستی یکی از بخش‌هایی است که باید در حوزه اشتغال نقش‌آفرینی کند، چراکه دیر زمانی بخشی از اشتغال حوزه زنان از محل تولیدات صنایع‌دستی ایجاد می‌شد. به گزارش ایرنا، در گذشته در بسیاری از خانه‌ها دار قالی برپا بود و زنان و دختران جوان با انگشتان خلاق خود، نقش‌هایی ماندگار می‌زدند، آنچنان که آوازه این قالی‌ها در بسیاری از کشورها پیچیده بود.  هنر زنان و دختران در خانه، تنها به بافتن قالی ختم نمی‌شد، آنها با پشم گوسفندان شال و کلاه و جوراب، چوغا، خرسک و قالیچه می‌بافتند، وسایل چوبی آشپزخانه، حصیربافی، عروسک‌دوزی، سرمه‌دورزی، حریربافی، حوله‌بافی و بسیاری دیگر از صنایع‌دستی را در خانه تولید می‌کردند و حتی بخشی از آن را به فروش می‌رساندند.

اکنون تولید این نوع صنایع‌دستی در خانه‌ها کمتر شده است. حتی برخی از این صنایع ‌دستی به شکلی فانتزی و نمایشگاهی درآمده و کارکرد خانگی خود را از دست داده‌اند و فقط به عنوان زینت‌بخش دکور خانه‌ها استفاده می‌شوند.  اما دولت دوازدهم مصر است تا بار دیگر صنایع‌دستی در خانه‌ها رونق بگیرد و بخشی از اشتغال زنان و دختران در خانه‌ها به تولید صنایع‌دستی اختصاص یابد.


مطالبه رئیس‌جمهوری از وزیر میراث فرهنگی

رئیس جمهوری از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواست با گسترش صنعت گردشگری، تنوع صنایع‌دستی و بهبود شرایط صنعتگران ملی، به گونه‌ای تلاش کند که این وزارتخانه بتواند نقش بسزایی در زمینه اشتغال و تولید ایفا کند. حجت‌الاسلام «حسن روحانی» در پاسخ به نامه «علی‌اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با موضوع «خط مشی‌های کلی این وزارتخانه»، دستور داد: «اکنون که با رای نمایندگان مسئولیت جدید را برعهده گرفته‌اید، با روحیه‌ای تازه و قوی برای گسترش صنعت گردشگری و ورود بیشتر بخش خصوصی در این زمینه و تنوع صنایع ‌دستی و آبادانی شرایط صنعتگران ملی کشور تلاش کنید، به گونه‌ای که این وزارتخانه در زمینه اشتغال و تولید نقش بسزایی داشته باشد».

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخشی از نامه خود به رئیس جمهوری نوشته است: «بر خود لازم می‌دانم در راستای سیاست‌های دولت محترم تدبیر و امید و برنامه‌های دولت دوازدهم که در دوران انتخابات ریاست جمهوری به مردم ارائه شده است به‌ویژه ابلاغ جهت‌گیری‌ها و اولویت‌های عمومی و تخصصی برای تنظیم برنامه اجرایی این وزارتخانه از سوی حضرتعالی، در مسیر اعتدال و رعایت کامل منشور اخلاقی و تحقق اهداف و برنامه‌های دولت و در انجام شایسته وظایف قانونی و خدمت به اسلام و ملت شریف ایران، اهتمام مضاعف به عمل آید.»


ایجاد ۵۸ هزار شغل مشخص

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین حوزه‌های تاثیرگذار اشتغال در حوزه جوانان و زنان ایران به شمار می‌رود. «پویا محمودیان» تاکید کرد: سال گذشته براساس ثبت در سامانه بیش از ۵۸ هزار شغل مشخص در حوزه صنایع‌دستی کشور ایجاد شد. وی افزود: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پرداخت تسهیلات روستایی و ایجاد فرصت‌های شغلی آسان و پایدار یکی از سازمان‌های پیش‌رو و پیشران کشور بوده است. محمودیان تصریح کرد: هم‌اینک در حوزه صنایع‌دستی سرمایه لازم برای ایجاد یک کسب و کار پایدار نسبت به سایر مشاغل بسیار پایین‌تر است.

وی یادآور شد: حوزه صنایع‌دستی به لحاظ برخورداری از جذابیت‌های هنری و اجتماعی برای جوانان و زنان، ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای در ۳۱ استان کشور دارد. معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: به همین منظور می‌توان حوزه صنایع‌دستی را در امور مرتبط با اشتغال کشور شاخص کرد. وی گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سعی دارد با حمایت از تولید، آموزش، صادرات و بازرگانی، حوزه صنایع‌دستی کشور را تقویت کند.

محمودیان تاکید کرد: سعی می‌شود در حوزه صنایع‌دستی کشور با ایجاد اشتغال بیشتر، زمینه‌سازی و فرصت‌سازی برای اشتغال پایدار صورت گیرد. این مسئول وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: افزایش ثبت شهرهای جهانی در حوزه صنایع‌دستی باعث معرفی بیشتر تولیدات ایرانی و حمایت از هنرمندان این عرصه خواهد شد. محمودیان تصریح کرد: ایران هم‌اینک به لحاظ ثبت شهرها و روستاهای صنایع‌دستی رتبه نخست دنیا را دارد. وی یادآور شد: به زودی شهرداران، هنرمندان و صنعتگران شهرهای جهانی ایران به صورت رایگان به چین و مالزی سفر می‌کنند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: این اقدام برای معرفی و بازاریابی تولیدات صنایع‌دستی ایران انجام می‌شود. وی با اشاره به وجود ۳ بازارچه دائمی صنایع‌دستی در چهارمحال و بختیاری گفت: این تعداد بازارچه دائمی بسیار کم و افزایش آنها ضروری است.


52 رشته صنایع‌دستی  در چهارمحال و بختیاری

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان نیز گفت: هم اینک در ۵۲ رشته، صنایع‌دستی شهری، روستایی و عشایری در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود. «مهرداد رئیسی» تاکید کرد: حدود ۱۲ هزار نفر در رشته‌های تولیدی صنایع‌دستی عضویت دارند.  وی افزود: از این تعداد حدود ۳ هزار نفر فعال هستند که در فصل سرد سال و هنگام تعطیلی کار کشاورزی این تعداد تا ۲ برابر افزایش می‌یابد.  رئیسی تصریح کرد: صنایع‌دستی ارزان‌ترین و بهترین روش اشتغال‌زایی و از مهم‌ترین راه‌های دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی به‌ویژه برای جوانان است. 

وی یادآور شد: این اداره کل برای حمایت از فعالان حوزه صنایع‌دستی تسهیلات ارزان قیمت می‌پردازد، همچنین هنرمندان را بیمه و آنان را برای حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی معرفی و حمایت می‌کند.  معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: مواد اولیه محصولات صنایع‌دستی در درون کشور تولید می‌شود و در شرایط تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی استکبار جهانی، هیچ مشکلی در حوزه تولید و تامین مواد اولیه صنایع‌دستی وجود ندارد.  رئیسی تاکید کرد: توجه به صنایع‌دستی و فعالیت در رشته‌های مختلف آن می‌تواند حتی به عنوان شغل دوم و محل تامین درآمد مناسب و پایدار مورد توجه باشد. 


برنامه‌های جدید برای رونق اشتغال

پس از تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه، برنامه‌های جدی‌تر، قوی‌تر و علمی‌تری برای ایجاد اشتغال در حوزه صنایع‌دستی به‌خصوص زنان و جوانان در دستور کار قرار گرفته است. در کشور ۳ میلیون نفر در رشته‌های صنایع‌دستی فعالیت دارند که با احتساب افراد زیر پوشش آنها حدود ۱۰ میلیون نفر از این حوزه با کمترین سرمایه‌گذاری ارتزاق می‌کنند.  ۲۸۹ میلیون دلار انواع صنایع‌دستی در یک سال گذشته به خارج از کشور صادر شد و اکنون بیش از 2 میلیون نفر به صورت غیررسمی و ۴۵۰ هزار نفر به صورت رسمی در حوزه صنایع‌دستی ایران فعالیت دارند و صنایع‌دستی ایران در ۲۹۵ رشته تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

 ۷۵ درصد حوزه صنایع‌دستی ایران در سه بخش تولید، آموزش و بازرگانی در اختیار بانوان قرار دارد. ایران به لحاظ تولید صنایع‌دستی سومین کشور دنیا و به سبب ثبت شهرها و روستاهای صنایع‌دستی نخستین کشور جهان است. اکنون باید دست صنایع‌دستی را در زمینه اشتغال گرفت و به این حوزه کمک کرد تا اشتغال خانگی در بین زنان و جوانان مانند گذشته رونق یابد و بازار فروش محصولات نیز از سوی سازمان‌های متولی دایر شود تا بتوان دستگیر این حوزه بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید