• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85535
+
-

شوره‌زارهای هورالعظیم فعلا شرایط ریزگرد نمکی را ندارند

مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان با بیان این‌که در پی تبخیر و تخلیه آب، لایه‌های نمکی مخزن شماره 5 هورالعظیم به سطح رسیده‌اند، گفت: هر چند این لایه‌های نمکی شرایط خیزش و ایجاد ریزگرد نمکی را ندارند، باید تمهیداتی اندیشیده شود و این مخزن آبگیری شود.

«محمدجواد اشرفی» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وجود لایه‌های نمکی در مخزن شماره 5 هورالعظیم اظهار کرد: این بخش تالاب از قدیم شوره‌زار است و سال‌های طولانی این محدوده آبگیری نشده، اما در پی سیلاب اخیر آبگیری شده است. وی افزود: با توجه به تبخیر آب و شیب مخزن شماره 5 هورالعظیم، آب تخلیه شده است و اکنون شوره‌زارها به سطح رسیده‌اند.

اشرفی در پاسخ به این سوال که آیا باید منتظر ریزگرد نمکی باشیم یا خیر، گفت: این لایه‌های نمکی شرایط خیزش را ندارند، اما باید تمهیداتی اندیشیده شود و این مخزن آبگیری شود تا شاهد این شرایط نباشیم. وی با اشاره به احتمال خطر خیزش در شوره‌زارها بیان کرد: به هر حال نمک در این مکان وجود دارد، اما اکنون مشکلی تحت عنوان خیزش شوره‌زارها نداریم. در فصل پاییز هستیم و گاهی وزش بادهای شدید را در منطقه داریم، اما با توجه به این‌که این شوره‌زارها نم‌دار هستند، شانس خیزش نمک کم است.

این مسئول در خصوص خطر نمک برای آبزیان گفت: در مخزن شماره 5 هورالعظیم سطح آب عمق زیادی نداشت و آبزیان در این محدوده وجود نداشتند، اما در مجموع با افزایش شوری آب و نمک، حیات جانوری با مشکل مواجه می‌شود، هر چند در حال حاضر شوری آب در مقطعی که هورالعظیم آب دارد، بسیار مناسب است و تهدیدی برای جانوران نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید