• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85477
+
-

تَزورونی

پیش‌بینی می‌شود آمار تردد زائران اربعین حسینی در مرزهای کشور امسال به 6 میلیون نفر برسد

دیار عشق
تَزورونی

3 روز به اربعین امام‌حسین(ع) باقی مانده و خیل زائران همچنان در حال عزیمت به عتبات ‌عالیات برای شرکت در چهلمین روز شهادت آن امام بزرگوار است. به گزارش همشهری، تاکنون بیش از 5/3 میلیون نفر در مرزهای چهارگانه کشور (چذابه و شلمچه در خوزستان، مهران در ایلام و خسروی در کرمانشاه) به مقصد عتبات تردد کرده‌اند که حدود 3 میلیون نفر از آنها مربوط به مرزهای خوزستان و مهران هستند.

از ابتدای ماه صفر تاکنون حدود 5/1 میلیون نفر از مرزهای خوزستان و حدود 2 میلیون نفر از مرز مهران عبور کرده‌اند و مسئولان پیش‌بینی می‌شود که آمار تردد زائران از مرزها امسال به 6 میلیون نفر برسد. هم‌زمان با خروج عده‌ای از زائران حسینی از مرزها به مقصد کربلا و نجف، موج بازگشت زائران به کشور نیز آغاز شده است. البته مسئولان کشوری اعلام کرده‌اند که موج اصلی بازگشت زائران از 25 تا 29 مهرماه خواهد بود.

در مسیر مرزهای کشور صدها موکب مردمی راه‌اندازی شده که مشغول خدمات‌رسانی به زائران هستند. این موکب‌ها با غذای گرم، آب‌معدنی، خرما، چای، قهوه، میوه، نان گرم و شربت از زائران میزبانی می‌کنند و خستگی راه را با شور و شوق از تن آنها می‌تکانند.

اما راه‌اندازی موکب‌ها محدود به مسیرهای پیاده‌روی اربعین در مرزها نیست. در ایام اربعین همه استان‌های کشور با شوقی وافر اقدام به راه‌اندازی موکب در شهرهای مختلف می‌کنند تا در واقعه بزرگ اربعین سهمی هرچند کوچک داشته باشند. به عنوان مثال، لرستان با عراق مرز مشترک ندارد، اما از اول صفر تاکنون حدود 5/1 میلیون نفر از این استان به سمت مرزهای خوزستان و ایلام عبور کرده‎اند.


افزایش ۳ برابری تردد زائران اربعین

چند روز پیش «محمود واعظی» رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری در سفری که به خوزستان داشت، در بازدید از مرزهای استان گفت: پیش‌بینی ما برای امسال این بود که شاهد رشد 30 تا 40 درصدی تعداد زائران اربعین باشیم، اما حالا آمارها نشان می‌دهد که آمار 3 برابر رشد داشته است.

رئیس ستاد اربعین کشور نیز با اشاره به افزایش زیرساخت‌های مهران در اربعین امسال اظهار کرد: در اربعین امسال شاهد افزایش تردد 3 برابری زائران هستیم. «حسین ذوالفقاری» با اشاره به این‌که ۶۰ درصد زوار اربعین امسال از طریق مرز مهران تردد کرده‌اند، افزود: تاکنون هیچ مشکل امنیتی برای زائران اربعین در داخل و خارج از کشور رخ نداده است. این امنیت پایدار نشأت‌گرفته از اشراف کامل امنیتی نیروهای مسلح در کشور است. وی با اشاره به این‌که از اول صفر تاکنون 3 میلیون و ۸۶ هزار نفر از مرزهای چهارگانه کشور تردد کرده‌اند، گفت: در این میان یک میلیون و ۱۰۰ هزار زائر به کشور برگشته‌اند و 2 میلیون نفر در عراق حضور دارند.


افزایش تردد در مرز شلمچه

مرز شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر یکی از 2 گذرگاه رسمی خوزستان برای تردد زائران اربعین حسینی است. سرپرست پایانه مرزی شلمچه درباره وضعیت ورود و خروج زائران از طریق این مرز توضیح داد: از ابتدای ماه صفر تاکنون 850 هزار زائر ایرانی و خارجی از مرز شلمچه به عراق رفته و از این تعداد بیش از 200 هزار نفر از طریق همین مرز به کشور برگشته‌اند.

«جمال حمیدی» افزود: از ابتدای ماه صفر تاکنون 50 هزار زائر تبعه خارجی از طریق مرز شلمچه وارد خاک عراق و عازم سفر عتبات عالیات شده‌اند که 17 هزار نفر از آنها از این مرز به ایران بازگشته‌اند. وی با بیان این‌که انتقال زائران اربعین حسینی از مرز شلمچه عراق به نجف اشرف روان است، گفت: به منظور روان‌سازی تردد زائران اربعین حسینی، ۲۳۰ دستگاه اتوبوس و کامیون به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند که زائران را از مرز شلمچه عراق به نجف اشرف منتقل کنند.

حمیدی از استقرار ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران به سایر استان‌های کشور در پایانه مرزی شلمچه خبر و ادامه داد: این کار به منظور تسهیل روند انتقال زائرانی صورت گرفته است که از سفر عتبات عالیات به کشور باز می‌گردند.
به گفته سرپرست پایانه مرزی شلمچه، این اتوبوس‌ها در پارکینگ بارانداز پایانه مرزی شلمچه مستقر شده‌اند تا زائران را به استان‌های مختلف کشور منتقل کنند.


آمار تردد در مرز چذابه

مرز رسمی و بین‌المللی چذابه نیز از مرزهای خوزستان است که در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز قرار دارد و یکی از گذرگاه‌های امن برای سفر روان زائران اربعین به کربلای معلی و نجف اشرف است. وجود ۲۰ گیت خروجی، جاده چهاربانده اهواز - چذابه و ایمن‌سازی آن، صدها موکب پذیرایی در مسیر اهواز - حمیدیه - سوسنگرد - بستان - چذابه و اطراف پایانه، ظرفیت توقفگاه خودرویی به تعداد ۸۰ هزار دستگاه سواری، فعالیت چندین تیم امدادی و پزشکی به صورت شبانه‌روزی و نزدیکی به نجف اشرف و کربلای معلی در مقایسه با مرز شلمچه و فعالیت شبانه‌روزی بیمارستان صحرایی ارتش در اطراف پایانه از مزیت‌های مرز چذابه برای زائران هستند.

رئیس قرارگاه ستاد اربعین در چذابه درباره آخرین وضعیت تردد زائران اربعین حسینی در این پایانه مرزی گفت: تاکنون حدود 400 هزار نفر از طریق مرز چذابه به عتبات عالیات مشرف شده‌اند. «علی‌حسین حسین‌زاده» افزود: تعداد زائران اربعین در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال 5/2 برابر شده است.


ارائه خدمات درمانی به زائران

ارائه خدمات درمانی به زائران اربعین حسینی هر سال از سوی نهادها و سازمان‌های مختلف ازجمله هلال احمر انجام می‌شود و امسال نیز به بیشتر از 19 هزار زائر این خدمات توسط هلال احمر خوزستان در هر 2 مرز استان ارائه شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با تایید این خبر گفت: از 13 مهرماه تاکنون 5 هزار و 915 بیمار به صورت سرپایی در ایستگاه سلامت مستقر در مرز شلمچه درمان شده‌اند. 43 نفر نیز از این مرز به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند. «علی خدادادی» ادامه داد: همچنین، در این مدت 5226 نفر برای انجام تست قندخون و فشارخون به این ایستگاه مراجعه کرده‌اند. 2269 نفر نیز برای انجام تست قندخون و فشارخون به ایستگاه سلامت در مرز چذابه مراجعه کرده‌اند. همچنین 4088 بیمار در این مرز سرپایی درمان شده‌اند. 28 نفر هم به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند.

وی با اشاره به ارائه خدمات درمانی به بیش از 19 هزار زائر اربعین تاکنون بیان کرد: در مجموع در 2 مرز شلمچه و چذابه و سایر پایگاه‌های ثابت بین‌ شهری 8522 نفر برای انجام تست قندخون و فشارخون به ایستگاه‌های سلامت هلال احمر مراجعه کرده‌ و 11 هزار و 252 بیمار نیز به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

 

اربعین ۹۸ بدون کوچک‌ترین مشکل امنیتی در حال برگزاری است


وزیر اطلاعات گفت: تاکنون 2 مورد که قصد بمب‌گذاری در مسیر کاروان‌های زائران اربعین در خوزستان را داشتند، شناسایی و نقشه آن‌ها خنثی شده است. به گزارش ایسنا، سید محمود علوی در حاشیه بازدید از پایانه مرزی چذابه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی هر آنچه در وسع خود داشتند پای کار آورده‌اند و در این زمینه به زائران خدمت کرده‌اند و هیچ منتی هم بر زائران ندارند.

وی افزود: همه نیروهای موثر بر امنیت، از جمله وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، ارتش جمهوری اسلامی، بسیج، دستگاه قضا و... پای کار آمده‌اند و برای حفظ امنیت این مراسم تلاش می‌کنند. وزیر اطلاعات تصریح کرد: در روزهای اخیر افرادی قصد داشتند تا نسبت به مخدوش کردن امنیت کشور اقداماتی انجام دهند.

در ایام مناسبتی مانند اربعین یا محرم دشمنان هوس می‌کنند تا ضربه‌های امنیتی به کشور وارد کنند تا امنیت کشور را خدشه‌دار کنند. علوی ادامه داد: تا کنون دو مورد که قصد بمب‌گذاری در مسیر کاروان‌های زائران اربعین در استان خوزستان را داشتند، شناسایی و نقشه آن‌ها خنثی شد و نتوانستند مرتکب جنایات خود بشوند. وی گفت: همچنین تا کنون از متجاوزان 50 قبضه اسلحه جنگی کشف و ضبط شده است و در این زمینه توانسته‌ایم توان اقدام عملیاتی را از این افراد بگیریم.

وزیر اطلاعات عنوان کرد: در شرایطی که همه دشمنان، نیروهای خود را بسیج کرده‌اند تا امنیت جمهوری اسلامی ایران را خدشه‌دار کنند، سربازان گمنام امام زمان(عج) و دیگر دستگاه‌های موثر در امنیت توانسته‌اند امنیت را برقرار کنند. وزیر اطلاعات در بازدید از مرز مهران نیز با تاکید بر این که اربعین ۹۸ بدون کوچک‌ترین مشکل امنیتی در حال برگزاری است، گفت: تمهیدات سیاسی و اطلاعاتی برای برگزاری ایمن و بدون مشکل اربعین اندیشیده شده و اشراف امنیتی بر مقوله اربعین حاکم و راه هرگونه خرابکاری از سوی معاندان بسته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :