• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85532
+
-

روزگار سیاه انجیرداران پلدختر

سیل فروردین امسال حدود 300 هکتار از باغ‌های پلدختر را به طور کامل تخریب کرد

محصول انجیر ماندگاری اندکی دارد و بیشتر به ‌طور تازه مصرف می‌شود. همچنین به صورت مربا، سرکه، مارمالاد، شربت و شکلات فراوری می‌شود. این محصول به‌ شکل خشک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گزارش ایسنا، ویژگی انجیر سیاه پلدختر، علاوه بر کیفیت، زودرس بودن آن است به نحوی که پیش از محصولات سایر مناطق روانه بازار می‌شود و همین آن را شاخص کرده، اما همچنان با کمک واسطه و بدون برند به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انجیر در جهان تولید می‌شود. ایران با تولید ۵۸ هزار تن انجیر در سال، رتبه پنجم تولید این محصول را در جهان و لرستان جایگاه نخست تولید آن را در کشور دارد. در سالیان گذشته کمبود آب و نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، سردخانه و... از عمده مشکلات باغداران این منطقه بوده و امسال سیل نیز باغداران را با مشکلات زیادی مواجه کرده است به طوری که بیش از 300 هکتار از باغ‌های این شهرستان به طور کامل تخریب شده‌اند.


یک‌سوم درختان را سیلاب برد

یک باغدار در این خصوص گفت: ما انجیرداران مشکلات زیادی داریم و هر سال برای رفع آنها وعده داده می‌شود، اما در عمل اتفاق خاصی نمی‌افتد. امسال سیل هم مشکلات را بیشتر کرد و خسارت زیادی دیدیم. وی بیان کرد: یک‌سوم درختان باغ من را آب برده است و شن و ماسه نیز داخل باغ وجود دارد، برخی درختان هم خشک شده‌اند. این باغدار ادامه داد: ما توان لایروبی و بیرون ریختن ماسه‌ها را از باغ‌ها نداریم و برای این کار به کمک دولت نیاز داریم.


مبالغ خسارت دردی را دوا نمی‌کند

باغدار دیگری گفت: مبلغی که برای جبران خسارت در نظر گرفته شده‌‌، 2 یا 3 میلیون تومان است که دردی را دوا نمی‌کند. وی اظهار کرد: خسارات به مراتب بیشتر است و انتظار داریم مبالغ برای جبران خسارت‌ها بیشتر شود.


نجات 20 هکتار از انجیرستان پلدختر

مسئول قرارگاه شهید مجید قربانخانی چندی پیش گفت: با پیگیری‌های این قرارگاه بیش از ۹۵۰ نیروی جهادی برای نجات درختان انجیر کلات زیودار، بن‌لار، سرنجه، زورانتل و دُمرود در این مناطق حضور پیدا کردند که از این تعداد ۶۸۰ نفر طلبه بودند.

حجت‌الاسلام «محمد صدارت» با بیان این‌که حدود 20 هزار هکتار از باغ‌های این مناطق لایروبی و احیا شد، افزود: کمبود امکانات و تجهیزات از مشکلات پاک‌سازی باغ‌ها بود. صدرات با اشاره به فراخوان عمومی برای نجات درختان انجیر مدفون‌شده در گل ‌و لای اظهار کرد: نیروهای جهادی از این کار به‌خوبی استقبال کردند.


لایروبی نشدن بخش وسیعی از باغ‌ها

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز گفت: سطح زیر کشت باغ‌های انجیر سیاه پلدختر 1400 هکتار است. پیش‌بینی ما برای امسال برداشت حدود 28 هزار تن بود، اما به علت وقوع سیل بهار، کمتر از این میزان برداشت شد.
وی با بیان این‌که زمان برداشت به اتمام رسیده است، افزود: هنوز مقدار نهایی برداشت را جمع‌بندی نکرده‌ایم، اما با توجه به سیل، پیش‌بینی ما 25 هزار تن است.

احمدوند در خصوص خسارات سیل در باغ‌های انجیر سیاه پلدختر گفت: رسوبات باغ‌ها بسیار سنگین بود. ما تا جایی که توانستیم لایروبی کردیم، حدود 20 هکتار، اما حدود 6 هکتار را هنوز نتوانسته‌ایم لایروبی کنیم. جاده بین باغ‌ها هم از بین رفته است.


صنایع بسته‌بندی نداریم

تخریب باغ‌های انجیر به دلیل ایجاد رسوبات و گل ‌و لای ناشی از سیل فروردین‌ماه تنها مشکل انجیرداران نیست. نبود صنایع تبدیلی نیز به آنها دامنه زده و به جای سوددهی، برای مشکلات خسارت بر جا می‌گذارد. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این زمینه اظهار کرد: به علت نبود صنایع تبدیلی، انجیر سیاه فراوری نمی‌شود. باغداران سردخانه ندارند و چون محصولشان زود فاسد می‌شود باید سریع آن را به فروش برسانند. مشکلات دیگری هم به علت وقوع سیل ایجاد شده که هنوز باقی است.

وی گفت: در برخی مناطق رسوبات سیل باغ‌ها را فراگرفت، درختان را آب برد و جاده بین باغ‌ها هم از بین رفت. احمدوند با اشاره به این‌که حدود 800 بهره‌بردار انجیر سیاه در پلدختر وجود دارد، افزود: این انجیر به سراسر کشور ارسال می‌شود و چون در لرستان صنایع بسته‌بندی وجود ندارد، از طریق استان‌های دیگر به خارج کشور هم صادر می‌شود. وی بیان کرد: اگر بخش خصوصی برای احداث صنایع تبدیلی اقدام کند، ما هم حمایت می‌کنیم و تسهیلات پرداخت می‌شود.


اهمیت صنایع تبدیلی و تکمیلی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز گفت: بخش عمده‌ای از انجیر کشور در پلدختر و منطقه زیودار تولید می‌شود و در تولید انجیر سیاه رتبه اول را داریم. در این منطقه عملکرد این محصول ۲۰ تن در هکتار است. «عبدالرضا بازدار» در خصوص نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در لرستان اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی برنامه‌های خوبی را در استان پیگیری می‌کند و برای دعوت از سرمایه‌گذاران بستر خوبی در این زمینه وجود دارد. بازدار با بیان این‌که برای جلوگیری از خام‌فروشی باید روی صنایع تبدیلی و تکمیلی کار کنیم، گفت: در این رابطه آمادگی کامل داریم و از بخش خصوصی حمایت می‌کنیم.
***
 با ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و نیز صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌توان امیدوار بود که انجیر سیاه پلدختر بتواند جایگاه خود را در بازارهای جهانی تثبیت کند و با برند ویژه خود عرضه شود، اما شرایط همچنان همان است که نباید باشد و مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید