• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85452
+
-

اجرای طرح توسعه جنگل‌های بلوط فارس

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: عملیات جنگل‌کاری و جنگلداری در قالب طرح بوم‌سازگان زاگرس و توسعه اراضی و ذخیره‌گاه‌های جنگلی، در ۹۴۸ هکتار از عرصه‌های طبیعی فارس اجرا می‌شود. 

به گزارش ایسنا، «شهرام منتصری» گفت: در این طرح‌ها عملیات جنگل‌کاری با نهال در مساحتی بالغ بر ۴۰ هکتار در کازرون و بذرکاری و توسعه جنگل در ۶۵۷ هکتار اراضی جنگلی حوزه زاگرس استان فارس اجرا می‌شود.

او یادآور شد: اجرای عملیات اصلاح پرورشی و بهداشتی جنگل در ١٠٦ هکتار در شهرستان‌های واقع در حوزه رویشی زاگرس و نیز ایجاد ذخیره‌گاه جنگلی در ١٤٥ هکتار در شهرستان‌های رستم و ممسنی از دیگر پروژه‌های در دست اجرا در طرح بوم‌سازگان زاگرس است.

منتصری اعتبار لازم برای اجرای این طرح‌ها را بیش از ۱۲ میلیارد ریال عنوان و اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز قرار است از محل صندوق توسعه ملی تامین شود. وی با بیان این‌که در حال حاضر برنامه‌‌ریزی برای اجرای برنامه جامع مدیریت بوم‌سازگان زاگرس با هدف جلوگیری از خشکیدگی جنگل‌های بلوط و مقابله با این پدیده در حال انجام است افزود: شهرستان‌های واقع در حوزه زاگرس استان فارس شامل شیراز، مرودشت، سپیدان، ممسنی، کازرون، فیروزآباد و رستم نقاط هدف‌گذاری شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: در این طرح عملیات توسعه جنگل و جنگل‌کاری با کاشت گونه‌های جنگلی و بومی نظیر بلوط، بنه و بادام کوهی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 وی ادامه داد: احیا و توسعه جنگل‌های استان و افزایش ضریب فضای سبز، جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از پدیده بیابان‌زایی و نیز اقتصادی کردن عرصه‌های ملی از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح‌ها در استان است.
برابر آمارهای اعلامی منابع طبیعی استان فارس، در این استان بیش از ۲ میلیون هکتار جنگل وجود دارد و فارس به لحاظ وسعت، بیشترین سطح جنگلی کشور را دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید