• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85444
+
-

تصویب طرح ارتقای سلامت گوجه‌فرنگی بوشهر

در استان
تصویب طرح ارتقای سلامت گوجه‌فرنگی بوشهر

با توجه به مطرح بودن ارتقای سلامت و کاهش آلاینده‌های 8 محصول استراتژیک در کشور این طرح برای محصول گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای و بوته‌ای در استان بوشهر به تصویب رسید. 

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: افزایش روزافزون جمعیت و ارتقای سطح درآمد جوامع از یک طرف و رشد تقاضا برای خرید محصولات کشاورزی از طرف دیگر، ضرورت تولید بیشتر محصول را بیش از پیش نمایان می‌سازد. 

«محمدتقی منوچهری» در کارگروه امور اجتماعی استان بوشهر افزود: یکی از روش‌های افزایش تولید بالا بردن سطح زیر کشت با توجه به محدود بودن منابع پایه است که این راهکار به توسعه پایدار منجر نخواهد شد و روش دیگر افزایش تولید افزایش عملکرد در واحد سطح است. 

وی بیان کرد: حدود ۶۰۷ عامل خسارت‌زا در مزرعه‌ها، باغ‌ها و گلخانه‌ها وجود دارد که توان ایجاد خسارت به میزان ۱۰۰ درصد به محصولات را دارند. بنابراین افزایش مصرف سم‌های دفع آفت‌ها و کودهای کشاورزی به‌ منظور رشد عملکرد اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. 

منوچهری گفت: استفاده نادرست و بی‌رویه از نهاده‌های کشاورزی خطر افزایش آلاینده‌ها در محصولات، بروز مشکلات زیست‌محیطی و بسیاری از بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها را به دنبال دارد. وی ادامه داد: تولید محصول سالم و ایمن به منابع پایه (آب، خاک و هوای سالم)، مدیریت صحیح و استفاده بهینه از نهاده‌ها (کود و سم)، به‌کارگیری عوامل بیولوژیک و سایر روش‌های غیرشیمیایی نیاز دارد. 

منوچهری گفت: این طرح به ‌صورت مشترک بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا می‌شود و شامل 5 پروژه به منظور کاهش باقی‌مانده آلاینده‌ها و سم‌ها در محصولات کشاورزی و یک پروژه به منظور پایش باقی‌مانده سموم در محصولات است. 

وی اضافه کرد: شناسنامه‌دار کردن کشاورزان با هدف جلوگیری از عرضه محصول آلوده و روان‌سازی برخورد با متخلفان با تخصیص کد شناسایی به تولیدکنندگان دارای ریسک آلودگی بالا، تامین سلامت محصولات کشاورزی از شروع تولید تا زمان عرضه (ازمزرعه تا سفره)، توانمندسازی، آموزش و ساماندهی کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌های تجزیه خاک و آب و گیاه، شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی و کارشناسان کشاورزی، تشکیل شناسنامه بهداشتی و خدمات درمانی برای بهره‌برداران زیر پوشش، پایش منابع خاک به‌ منظور شناسایی مناطق کشت با ریسک بالای آلودگی به فلزات سنگین و تغییر ترکیب کشت مناطق آلوده، نمونه‌برداری، لیبل‌زنی و ارائه گواهی در پایان دوره مراقبت و بازاریابی و فروش محصولات از جمله هدف‌های اجرای این طرح است. 

منوچهری گفت: در این پروژه که به‌ مدت 4 سال اجرا می‌شود، ۱۲هزار هکتار کشت گوجه‌فرنگی (فضای باز و گلخانه‌ای) استان بوشهر مربوط به 2۴۰۰ بهره‌بردار زیر پوشش طرح قرار می‌گیرند. وی افزود: با اجرای این طرح افزایش هزینه تولید برای ارتقای سلامت هر کیلوگرم محصول گوجه‌فرنگی در استان بوشهر تنها ۱۲۳ ریال است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در این زمینه، تاکنون آموزش ۲۵ نفر از مدیران کنترل کیفیت محصولات کشاورزی و دریافت پروانه فعالیت از اداره کل استاندارد و ثبت‌نام از متقاضیان در سامانه پنجره واحد جهاد کشاورزی انجام و کارگاه‌های آموزشی در شهرستان‌ها برای دست‌اندرکاران طرح برگزار شده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید