• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85365
+
-

تردد آرام زائران در مهران

حدود 2 میلیون زائر از مهران عبور کرده‌اند و بسیاری از زائران هم برای بازگشت به کشور، این مرز را در استان ایلام انتخاب کرده‌اند

تردد آرام زائران در مهران

رمضان نوری _ ایلام - خبرنگار

 مرز مهران به ‌عنوان مهم‌ترین مرز زمینی کشور، حال و هوای اربعین گرفته و استقبال زائران موجب غافلگیری مسئولان و تراکم جمعیت در برخی محورهای منتهی به این مرز شده است. گرمای هوا، کمبود آب آشامیدنی، مشکلات تردد و گرد و غبار هم نتوانسته‌اند حرکت زائران را در مرز مهران متوقف کنند. طبق آمار مسئولان، حدود 2 میلیون زائر از این مرز عبور و مرور داشته‌اند و هر لحظه بر این آمار افزوده می‌شود.  سرهنگ کیاست سپهری، فرمانده مرزبانی ایلام، در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که دلدادگان حسین (ع) به سمت مهران سرازیر شده‌اند، می‌گوید: تمهیدات امنیتی  اندیشیده شده است و مرزبانان ایران و عراق  مشغول خدمت هستند.

آماده‌باش برای بازگشت 
علاوه بر تردد در مرز مهران برای خروج از کشور، عده زیادی از زائران هم با پایان زیارت خود از مرز وارد کشور می‌شوند. سازمان راهداری در بخش‌های مختلف آماده جابه‌جایی زوار از مرز مهران به استان‌های مقصد است. مدیر کل راهداری و حمل و جاده‌ای ایلام به همشهری می‌گوید: بر اساس برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل ‌و‌ نقل جاده‌ای کشور، زائرانی که مرز مهران را برای بازگشت انتخاب می‌کنند به یکی از پایانه‌های 3 شهر اندیمشک، همدان و کرمانشاه منتقل و سپس بر اساس مقاصد مورد نظرشان با ناوگان جاده‌ای یا ریلی جابه‌جا می‌شوند. نورالله دلخواه با بیان این‌که 8 هزار اتوبوس برای بازگشت زوار در مرز مهران پیش‌بینی شده است، می‌افزاید: این سازمان بر کرایه‌ها و نرخ بلیت‌ها نظارت کامل دارد. وی با اشاره به حجم قابل توجه تردد در محورهای ارتباطی به استان ایلام و مرز مهران اظهار می‌کند: همه راه‌های استان باز هستند.

وضعیت کنونی مرز مهران
رئیس قرارگاه اربعین در مرز مهران هم با بیان این‌که همه چیز در مهران تحت کنترل و مدیریت است به همشهری می‌گوید: مشکل کمبود آب آشامیدنی هم با توزیع آب معدنی و تانکرهای حامل آب 
حل شده است.
احمد کرمی با بیان این‌که موکب‌ها از پل زائر تا پایانه مرزی در 3 وعده صبحانه، ناهار، شام و توزیع آب معدنی مشغول خدمات‌رسانی ۲۴ساعته هستند، می‌افزاید: ستاد اربعین هر روز مشکلات مرز را رصد و برای روز بعد تصمیم‌گیری می‌کند.
 فعلا مشکل خاصی در مرز مهران وجود ندارد. رئیس قرارگاه اربعین در مرز مهران در ادامه سخنانش از ظرفیت ایلام برای اسکان اضطراری زوار خبر می‌دهد و می‌گوید: در صورت بارش باران، برای ۳۰ هزار نفر ظرفیت اسکان اضطراری در مناطق مختلف استان ازجمله شهر مهران اندیشده شده است. 

کنترل ازدحام جمعیت 
همچنین فرمانده انتظامی ایلام می‌گوید: از ابتدای شروع ماموریت اربعین حسینی و حضور زائران اباعبدالله الحسین(ع) در مسیرهای منتهی به مرز مهران، ایستگاه‌های پلیس در شهرهای ایلام، ایوان، چرداول و ملکشاهی در حوزه شمالی استان و شهرستان‌های دهلران و دره‌شهر در حوزه جنوبی آن وظیفه تامین امنیت انتظامی و ترافیکی ترددها را بر عهده دارند. سردار نورعلی یاری اظهار می‌کند: برخی مواقع، وقتی بر اساس ارتباط با مرکز مانیتورینگ مستقر در مهران محورهای پرتردد با ازدحام شدید خودروها مواجه می‌شوند، طرح ترافیکی اجرا و توقف‌های مقطعی ایجاد می‌شود. این مقام مسئول می‌گوید: با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با سایر اداره‌ها و نهادهای دولتی و حمایت خوب مدیران استان، فضاهایی برای اسکان و استراحت زائران در نظر گرفته شده است و نیروی انتظامی با اختصاص گشت‌های ویژه، تامین امنیت این مکان‌ها را بر عهده دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید