• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85352
+
-

دسترسی‌های غیرمجاز اتوبان قم _ تهران

فاطمه امامی  _ قم - خبرنگار

دسترسی‌های متعدد به آزادراه قم ـ تهران در سال‌های اخیر همیشه یکی از موضوعات مورد بحث درباره ایمنی این مسیر بوده است. برخی معتقدند با وجود کاربری‌های متعددی که در این اتوبان تا کیلومتر 11 پیش‌بینی شده است، باید آن را مسیری شهری به شمار آورد. از طرفی اقتصادی بودن فعالیت در حاشیه این آزادراه موجب شده است مجتمع‌های تفریحی و رفاهی در آنجا را در کنار این موضوع، ساماندهی دسترسی‌ها به کمربندی شهر قم نیز موضوعی است که همواره مورد درخواست پلیس راهور بوده تا بتواند وضع تصادف‌ها را در این منطقه کنترل کند.

طرح ایجاد مسیر دسترسی برای بوستان ولایت از جمله طرح‌های دسترسی از این آزادراه است. حمید سالاری، معاون حمل ‌و ‌نقل اداره کل راهداری قم، این طرح را قدمی برای رفع نیازهای دسترسی می‌داند.
عباس صفوی، مدیر کل حمل‌ و‌ نقل و ترافیک شهرداری قم، هم از تدوین طرحی به همت شهرداری برای ساماندهی همه دسترسی‌های شکل‌گرفته اطراف شهر خبر می‌دهد.

دسترسی شهرک چاپ و نشر، شهرک نمایشگاهی، کاربری‌های اطراف و مسجد جنب عوارضی در این طرح مطالعه شده است که به گفته صفوی به تصویب شورای ترافیک استان قم هم رسیده.  در کنار این مسأله، دسترسی کمربندی امام علی (ع) به مسیرهای شهری هم در دستور کار بوده است تا با هدفمند کردن این دسترسی‌ها، تصادف در این محور به حداقل برسد .
مدیر کل حمل ‌و‌ نقل و ترافیک شهرداری قم بیان این‌که بوستان ولایت با وسعت 400 هکتار امکانات خوبی دارد، اما نبود دسترسی موجب شده است زائران از آن به‌خوبی استفاده نکنند، می‌گوید: ما به دسترسی نیاز داشتیم که علاوه بر جداکنندگی همه کاربری‌ها را پوشش دهد.

صفوی به وجود برخی کاربری‌های انتفاعی در آن محدوده اشاره می‌کند و می‌افزاید: قرار است دیگر هیچ کاربری دسترسی مستقیم به آزادراه نداشته باشد.
محسن بهشتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم، هم بیان می‌کند: در طرح‌های ساماندهی دسترسی ورودی‌های شهر، مسأله مراکز اقتصادی باید جدی شمرده شود. مثلا دسترسی نمایشگاه فرش و رستورانی که سال‌هاست ساخته شده، اما بلاتکلیف است. وی ادامه می‌دهد: دسترسی از پشت اتوبان برای اداره‌هایی که در آن محدوده قرار دارند کار خوبی است که کم‌کم مسیر خود را پیدا می‌کند و جا می‌افتد، اما برای مراکز اقتصادی باید مسأله دسترسی جدی گرفته شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم به طرح ساماندهی ورودی‌های شهر تهران اشاره می‌کند و از متولیان می‌خواهد ساماندهی دسترسی‌ها در قم الگو گرفته از آن باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید