• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85341
+
-

چرای دام در مراتع دو برابر ظرفیت موجود است

آمار دام موجود در مراتع کشور دوبرابر ظرفیت‎های مصوب است.

ترحم بهزاد، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، در نشست روسای مراتع ادارات کل منابع طبیعی استان‌های خراسان‌شمالی، گلستان، گیلان، منطقه ساری و نوشهر در ساری افزود: در مجموع در سطح کشور برای حدود ۳۶میلیون دام مجوز چرا در مراتع کشور که حدود ۸۴میلیون هکتار است، صادر شده که هم‌اکنون افزون بر ۷۸میلیون راس دام در این مراتع چرا می‌کنند.
وی افزایش دو برابری دام در مراتع کشور را تهدیدی برای این مناطق دانست و تأکید کرد که باید برای تعادل‌سازی‌ دام در مراتع اقدام اساسی صورت گیرد.

به‌گزارش ایرنا، این مسئول خطر اصلی را قرق مراتع توسط دامداران سنتی دانست و گفت: برای جلوگیری از بهره‌گیری دوبرابری ظرفیت مرتع در کشور باید به سمت تعادل‌سازی‌ دام و اصلاح نژاد دام حرکت کنیم که سبب افزایش تولیدات دامی نیز می‌شود. 

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: طرح ممیزی نیز که از سال۸۴ شروع شده بود، تاکنون برای ۹۰درصد از مراتع کشور انجام شده است. از ۸۴میلیون هکتار مراتع موجود در کشور، ممیزی در ۷۷میلیون هکتار و ۲۸استان خاتمه یافته‌ است. با اجرای طرح ممیزی ۳۰۴هزار پروانه چرای دام به مرتعداران واگذار شد. وی آمار بهره‌برداران از این میزان مرتع را هم ۹۴۳هزار خانوار با جمعیت حدود 5میلیون نفر اعلام کرد. سازمان جنگل‌ها و مراتع برابر تکلیف باید تا پایان برنامه ششم طرح ممیزی را با هدف شناسایی بهره‌برداران واقعی دارای حق استفاده از مراتع انجام دهد. با اجرای کامل این طرح، زمان خروج دام از مرتع مشخص و از چرای بی‌رویه دام در مراتع جلوگیری می‌شود. مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها موفقیت طرح ممیزی را در گرو اجرای پلاک‌کوبی دام از سوی سازمان دامپزشکی و معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی دانست و اضافه کرد: تاکنون این برنامه که باید هم‌ردیف با ممیزی اجرایی می‌شد، پیگیری نشد و این کار شناسایی دام دامداران دارای مجوز را دشوار کرده و زمینه‌ساز بهره‌برداری بی‌رویه مراتع را به‌دنبال داشته است. وی همچنین از وراث مرتعداران به‌عنوان مشکل دیگر طرح ممیزی یاد کرد و توضیح داد: براساس قانون پس از فوت مرتعدار، پروانه چرا به یکی از وراث واگذار می‌شود که این قانون فعالیت سازمان را در راستای ممیزی با مشکل مواجه کرد. وی دلیل بروز این مشکل را اختلاف وراث در تعیین‌تکلیف واگذاری مراتع دانست و افزود: اختلاف ورثه باعث شده تا سازمان جنگل‌ها و مراتع در تعیین‌تکلیف پروانه چرای دام به نام یکی از وراث با مشکل مواجه شود. بهزاد، پیشنهاد کرد که چنانچه شیوه‌نامه موجود به ابطال پروانه چرا پس از فوت مرتعدار اصلاح شود، بلاتکلیفی از طریق اختلاف ورثه پایان می‌یابد. هم‌اکنون به وراث تا تعیین‌تکلیف 2فصل چرای دام فرصت داده می‌شود و چنانچه در این مدت به توافق نرسند، پروانه چرا باطل می‌شود. براساس تبصره۴۸ قانون اصلاح شیوه‌نامه فنی و اجرایی ضوابط و شرایط بهره‌برداری مراتع کشور مصوب سال۹۵ درصورت فوت دارنده پروانه چرای دام، یکی از وراث قانونی می‌تواند با کسب وکالت محضری یا مصالحه با سایر وراث حداکثر ظرف مدت 2سال پروانه چرای دام دریافت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید