• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85319
+
-

راز ماندگاری سهامداران جدید؛ توسعه تکنولوژیک

با وجود توسعه پرشتاب معاملات آنلاین در یک دهه گذشته، مقایسه سامانه‌ها و ابزار‌های معاملاتی بازار سرمایه ایران با بازار‌های سرمایه دنیا نشان می‌دهد که هنوز راه درازی در پیش است. نایب‌رئیس هیأت مدیره بورس تهران معتقد است راز ماندگاری سهامداران جدید توسعه تکنولوژیک، بازار سرمایه است.

به‌گزارش همشهری، تعداد سهامداران بورس از مرز 11میلیون‌و 300هزار نفر گذشته است. در هر عرضه اولیه که در بورس تهران انجام می‌شود بیش از 800هزار نفر مشارکت می‌کنند و 2.2میلیون نفر هم در صندوق‌های مشترک، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بخش زیادی از این افزایش مشارکت مردم در بازار سرمایه ناشی از اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و همینطور توسعه معاملات آنلاین است. با این حال به‌نظر می‌رسد هنوز هم ابزار‌های موجود در بازار سرمایه ازجمله سامانه معاملات، خدمات آنلاین معامله‌گری و خدمات پیشرفته مبتنی بر تکنولوژی در حوزه مدیریت سبد سهام نیاز به توسعه دارد و اگر قرار است، خیل عظیم طرفداران بورس که روز به‌ روز بر تعدادشان اضافه می‌شود در بورس بمانند بازار سرمایه باید مانند سایر همتایانش توسعه پیدا کند. به‌طورکلی فعالان بازار سرمایه باتوجه به مشکلاتی که در هسته معاملات بورس وجود دارد بر این باورند که نخستین گام درتوسعه تکنولوژیک بازار سرمایه، به کارگیری سامانه جدید معاملاتی و همچنین استفاده از سامانه‌های معاملاتی پیشرفته است. نایب‌رئیس هیأت مدیره بورس تهران هم توجه ویژه به فناوری‌های حوزه بازارهای مالی در مقطع کنونی را یکی از اساسی‌ترین مطالبه‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه برشمرد و گفت: نکته اساسی آن است که درگاه‌های ورود مردم به بازار سرمایه و همچنین تصمیم‌سازی آنها برای سرمایه‌گذاری، متأسفانه هنوز درگاه‌های پیشرفته‌ای نیست.

محمودرضا خواجه‌نصیری، با اشاره به استقبال گسترده از سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی گفت: اگر صحبت از ورود قابل توجه مردم و بازار سرمایه می‌شود، باید تکنولوژی آن را هم داشته باشیم؛ درحالی‌که چرخه تکنولوژی لازم برای ورود بهینه به بازار سرمایه از درگاه‌ها و پیشخوان‌های جذب سرمایه، ارائه مشاوره‌های مبتنی بر تکنولوژی، ربات‌های مشاور و همچنین استفاده از الگوریتم‌های معاملاتی، فراهم کردن ابزارهای اطلاعات از حوزه داده‌های کلان و تجمیع و هدفمند کردن آن برای ایجاد یک راهکار مبتنی بر دانش بالای بازار سرمایه به مردم، برای تصمیم‌گیری است.
خواجه نصیری با بیان اینکه ایجاد خدمات آنلاین معامله‌گری و نیز خدمات پیشرفته مبتنی بر تکنولوژی در حوزه مدیریت سبددارایی‌ها برای مردم در قالب این ابزارهای سرمایه‌گذاری تا ورود آنها به بازار سرمایه از طریق سامانه‌های آنلاین پیشرفته و هسته معاملاتی و ساختار معاملاتی قوی، از دیگر چرخه‌های لازم تکنولوژی در این بازار است. نایب‌رئیس بورس تأکید کرد: در شرایط فعلی اساسی‌ترین نقطه‌ای که باید بازار سرمایه روی آن تمرکز کند، ارتقا و توسعه تکنولوژی برای مردم بوده که این خدمتی است که امروزه از سوی مردم و بخش زیادی از سرمایه‌گذاران، مطالبه می‌شود و باید بازار سرمایه برای آن، به‌صورت هدفمند برنامه‌ریزی کند تا این بستر متناسب با افزایش اقبال مردم به بازار توسعه یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید