• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85321
+
-

رخ‌نمایی نوبرانه‌های پاییزی در قفسه میوه‌فروشی‌ها

رنگ بازار میوه، پاییزی شد

رنگ بازار میوه، پاییزی شد

تا یک‌ماه پیش، قفسه میوه‌فروشی‌ها در تصاحب میوه‌های تابستانی بود، از هلو و شلیل گرفته تا آلوی شبرنگ ، انگور و گلابی اما حالا، همینطور که هوا رو به سردی می‌گراید، میوه‌های سرخ و نارنجی پاییزی هم سهم بیشتری در قفسه میوه‌فروشی‌ها پیدا می‌کنند و فضا را به‌تدریج به سمت زمستان می‌برند.

به گزارش همشهری، فعلاً نارنگی، انار، لیموشیرین و خرمالو به‌عنوان پیشاهنگان میوه‌های پاییزی وارد بازار شده‌اند و پرتقال‌های جنوبی هم به‌تدریج در حال ورود به بازار است. بارفروشان می‌گویند به‌زودی عرضه پرتقال‌های جنوبی زیاد می‌شود و پرتقال‌های کوهستان هم از شمال می‌رسد و در این میان قیمت نوبرانه‌های پاییزی می‌شکند.

قیمت میوه‌های پاییزی شیرین می‌شود
با به پایان رسیدن فصل گرم سال، به‌تدریج حضور میوه‌های تابستانی در بازار کمرنگ شده و میوه‌های پاییزی در حال جایگزین شدن هستند؛ اما این جایگزینی به رشد قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار دامن زده و خرید از این بازار را پرهزینه‌تر کرده است. از اوایل مهرماه، میوه‌های پاییزی و زمستانی اعم از انار، نارنگی و پرتقال در قفسه میوه‌فروشی‌ها چیده شده‌اند و ورود نوبرانه‌های پاییزی به بازار، قیمت‌ها را در روند افزایشی قرار داده است.
رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران نیز تغییر ترکیب میوه‌های موجود در بازار و رشد نسبی قیمت در بازار میوه را تأیید کرد اما از پیش‌بینی ثبات قیمت در هفته جاری و حتی هفته آینده خبر داد.
اسدالله کارگر در گفت‌وگو با همشهری افزود: از اول مهرماه تاکنون، به‌واسطه تداخل میوه‌های تابستانی و پاییزی و بالا رفتن تنوع میوه در بازار، قیمت‌ها به ثبات رسیده بود؛ اما حالا بازار به سمت میوه‌های پاییزی گرایش پیدا کرده و کمی قیمت‌ها به سمت بالا متمایل شده است که با افزایش عرضه این میوه‌ها دوباره تعدیل خواهد شد. کارگر با اشاره به اینکه فعلاً ذائقه بازار در حال تغییر به سمت میوه‌های فصل است، گفت: با کاهش تقاضای بازار برای میوه‌های تابستانی، این میوه‌ها راهی سردخانه می‌شوند و با جایگزینی میوه‌های پاییزی و زمستانی عرضه و تقاضای بازار متناسب می‌ماند. به گفته او، فعلاً لیموشیرین، نارنگی، انار و خرمالو به بازار عرضه شده و پرتقال جنوب هم در حجم‌های پایین وارد بازار شده است. ضمن اینکه پرتقال شمال معروف به پرتقال کوهی نیز هرچند به‌صورت محدود عرضه شده اما آن‌قدر کم است که هنوز وارد نرخ نامه‌ها نشده است.

نرخ عمده‌فروشی میوه‌های پاییزی در میادین
بررسی‌ها از ثبات قیمتی در بازار میوه حکایت دارد. رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران درباره آخرین قیمت‌های مصوب میوه‌های پاییزی در این اتحادیه گفت: قیمت هر کیلوگرم انار بین ۳۵۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان، خرمالوی شمال بین ۳۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، نارنگی انشو ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان و نارنگی تخم ژاپنی ۳۵۰۰ تومان تا ۶۰۰۰ تومان تعیین شده است. کارگر قیمت عمده‌فروشی هر کیلوگرم پرتقال جنوب را 7تا 10هزار تومان عنوان کرد و افزود: به‌تدریج با افزایش عرضه پرتقال جنوب و ورود پرتقال کوهستانی شمال، قیمت این محصول در بازار تعدیل خواهد شد. او درباره قیمت خرده‌فروشی این اقلام در سطح بازار نیز اظهار کرد: میوه‌فروشی‌ها طبق مجوز اتحادیه مربوطه می‌توانند با احتساب سود، هزینه حمل و افت محصول، میوه‌های عرضه شده را تا 35درصد بالاتر از قیمت خرید عمده بفروشند. رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران درباره قیمت میوه‌های تابستانی پرتقاضا در بازار نیز گفت: قیمت هر کیلوگرم انگور بی‌دانه زرد 5 تا ۱۱ هزار تومان، انگور شاهانی 3هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان، خربزه بین هزار و ۵۰۰ تا 3هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم خیار رسمی و گلخانه‌ای بین 2هزار تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است. به گفته او، قیمت هر کیلوگرم پیاز قرمز2هزار تا 3 هزار تومان، پیاز زرد و شیری یک هزار تا 2هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت سیب‌زمینی بین 2هزار تا 4هزار تومان است. کارگر پیش‌بینی کرد در ایام اربعین نیز افزایش قیمتی متوجه بازار میوه نشود و ثبات قیمتی آن حفظ شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید