• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 85079
+
-

آمادگی شهر برای جاماندگان اربعین

مدیران و معاونان سازمان فرهنگی هنری شهرداری برنامه‌های قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین را تشریح کردند

آمادگی شهر برای جاماندگان اربعین

مراسم جاماندگان اربعین  همزمان با رهروان حرم حسینی از میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع) به مانند هر سال برگزار می‌شود.

به‌گزارش شهرنوشت، سیدعلیرضا فاطمیان‌پور، معاون فرهنگی و سرپرست سازمان فرهنگی هنری درباره فعالیت‌های قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین گفت: هم‌اکنون 4 موکب در 4 نقطه مرزی ایران و عراق داریم. نگارگذر، برنامه صحنه‌ای، کارگاه‌های هنری، سینما سیار، توزیع محصولات فرهنگی، نمایشگاه کتاب و... ازجمله خدمات فرهنگی هنری است که در این 4 نقطه به زائران ارائه می‌شود.
سرپرست سازمان فرهنگی هنری ادامه داد: همچنین بیش از ۱۰۰هنرمند که بعد از اعلام فراخوان به‌صورت داوطلبانه اعلام آمادگی کردند، در این 4 نقطه مستقر هستند.
وی افزود: 4 نفر از مدیران سازمان فرهنگی هنری، مسئولیت این 4نقطه را دارند و در مرز‌ها مستقر هستند. ان‌شاءالله هرسال بهتر از سال گذشته این اتفا‌ق‌های خوب رقم بخورد.
فاطمیان‌پور در ادامه درباره جشن‌های بهار مهربانی گفت: سال گذشته بحث بهار مهربانی را شورای فرهنگ عمومی تصویب کرد که در ایام میلاد حضرت محمد(ص) و هفته وحدت که بعد از میلاد پیامبر(ص) شروع می‌شود یک فضای شاد و بانشاط در کشور ایجاد شود. امسال نیز مانند سال گذشته قرار شد استاندارها مسئول اجرای برنامه باشند و مسئولیت اجرای برنامه‌ها در شهر تهران برعهده سازمان فرهنگی هنری قرار گرفت.
همچنین مصطفی بیات، مدیر فرهنگی هنری منطقه۱۲ و دبیر اجرایی برنامه جاماندگان اربعین هم گفت: مراسم جاماندگان از میدان آیینی امام حسین(ع) ساعت ۶صبح با قرائت زیارت اربعین، روضه و مداحی و پذیرایی از شهروندان آغاز می‌شود. همچنین داخل میدان برنامه صحنه‌ای برگزار می‌شود. در طول مسیر حدود ۱۰۰موکب تدارک دیده شده که تا امروز ۷۷موکب قطعی است و مجوز گرفته. پذیرایی در این مراسم مردمی است. همچنین زیرساخت‌ها را شهروندان مناطق آماده می‌کنند و به‌طور کلی تأکید بر این است که حرکت جاماندگان مردمی دیده شود.
در ادامه علیرضا زندوکیلی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری گزارشی از جز‌ئیات برنامه «بهار مهربانی» ارا‌ئه کرد و گفت: ۱۴عنوان برنامه به‌ همت سازمان فرهنگی هنری‌ و مشارکت نهادهای دیگر در سطح شهر تهران برگزار می‌شود. برنامه‌هایی چون برپایی غرفه‌های فرهنگی هنری، مسابقات، نورافشانی، برگزاری جشن بزرگ صلوات همزمان با جشن میلاد پیامبر(ص)، راه‌اندازی کاروان گل به‌مدت ۶روز و تقسیم تهران به ۶پهنه، اجرای گروه‌های سرود دانش‌آموزی در ایستگاه‌های مترو، راه‌اندازی پویش‌های مردمی با عنوان «من محمد را دوست دارم» در فضای مجازی، برنامه گذر مهربانی برای رفع نیاز‌های معیشتی و فرهنگی هنری توسط خود مردم، ارا‌ئه خدمات فرهنگی هنری ورزشی به مردم به‌صورت نیم‌بها، برگزاری شب شعر، برگزاری سومین جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی، تولید و رونمایی از 2 قطعه موسیقی، نمایشگاه و کارگاه هنری تجسمی «مشق صلوات»، نمایشگاه پوستر و تصویرسازی ادیان توحیدی، بازدید از مکان‌های دیدنی شهر تهران با محوریت مهمانان غیرایرانی، راه‌اندازی سینما سیار و نمایش فیلم «محمد رسول‌الله» برای مناطق کم‌برخوردار، مهم‌ترین برنامه‌های بهار مهربانی خواهد بود.
در پایان این نشست محمدمیثم میثمی رئیس فرهنگ‌سرای اندیشه گفت: سیزدهمین دوره از برنامه «نوگلان حسینی» برگزار شد. شبکه قرآن سیما تمامی مراحل برگزاری برنامه را ضبط کرد. این برنامه به‌صورت یک برنامه تلویزیونی ضبط شد که از ۲۲مهر هر شب ساعت۱۹:۳۰ از شبکه قرآن پخش می‌شود. این برنامه ۱۶قسمت است که در قسمت آخر مراسم اختتامیه و اهدای جوایز نمایش داده می‌شود.
ذکر مصیبت اهل‌بیت(ع) پایان‌بخش نشست مدیران و معاونان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود.

500دستگاه اتوبوس در محدوده حرم حضرت عبدالعظیم(ع)

شهردار منطقه 20 از تمهیدات اندیشیده شده برای پیاده‌روی اربعین شهر تهران در این منطقه خبر داد و بر استفاده از سرمایه‌های اجتماعی و دینی برای تقویت فرهنگ حسینی و ارائه خدمات به زائران تأکید کرد.
فرهاد افشار، با بیان اینکه امسال مسیر اصلی پیاده‌روی اربعین خیابان فدائیان اسلام حدفاصل ابتدای بزرگراه آزادگان تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) است، تصریح کرد: مدیریت شهری این منطقه برای بسترسازی‌ خدمت به راهپیمایان و کمک به این حرکت مردمی و خودجوش از تمام توان خود برای ارائه خدمات به زائران استفاده می‌کند. وی افزود: خیابان‌های فدائیان اسلام، شهید رجایی، خیابان شهید کریمی، شهید بیات (24متری رازی) ازجمله مسیرهای پیاده‌روی اربعین حسینی هستند که بهسازی، پاکسازی، تمهیدات ایمنی و ترافیکی و فضاسازی‌های مناسبتی این ایام و تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای بازگشت زائران در دستور کار مدیریت شهری منطقه است. افشار به استقرار ایستگاه‌های صلواتی اشاره کرد و گفت: خدمات‌رسانی به‌گونه‌ای انجام خواهد شد که تداخلی در مسیر راهپیمایی ایجاد نشود و به‌منظور تامین امنیت زائران در توزیع نذورات، نظارت کامل بر ایستگاه‌های صلواتی انجام خواهد شد.او با اشاره به کاهش سرفاصله زمان قطارها برای ارائه خدمات ویژه در ایستگاه‌های متروی شهرری و جوانمرد قصاب گفت: تعداد 500دستگاه اتوبوس از مبادی پارکینگ ضلع جنوب شرقی میدان شهدای شاملو، ضلع جنوب حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و خیابان فدائیان اسلام مقابل بیمارستان فیروزآبادی به مقاصد شهرک 13آبان، نازی‌آباد، صالح‌آباد، راه‌آهن و خانی‌آباد، دولت‌آباد، میدان شوش، میدان خراسان، خاوران، باقرشهر و کهریزک پیش‌بینی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید