• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 85067
+
-

ارزان‌ترین و گران‌ترین آسانسورها کدامند؟

بالا تا پایین با قیمت‌های آسانسور

محدوده قیمت آسانسورها از ۵۵‌میلیون تا 2میلیارد تومان متغیر است

شیوا نوروزی_روزنامه نگار

آسانسور یک کالای سرمایه‌ای‌ است؛ یعنی ارزشمند بودن و کارآمد بودن آن می‌تواند ارزش یک ساختمان را بالا و پایین ببرد. تنها وسیله‌ای است که برای رفتن آسان به طبقات مورد استفاده قرار می‌گیرد و کیفیت پایین یا عدم‌عملکرد آن در رفت‌وآمدها اختلال ایجاد می‌کند. از آنجا که کالای گران‌قیمت و مهمی در ساختمان است امکان تعویض آن به راحتی وجود ندارد. قیمت آپارتمان‌هایی که دارای آسانسور هستند نسبت به آپارتمان‌های بدون آسانسور تقریبا 6/1برابر است.

فاکتورهای انتخاب
591 شرکت معتبر فروش آسانسور در تهران وجود دارد که می‌تواند در انتخاب آسانسور خوب و مناسب به شما کمک کند. در انتخاب آسانسور باید از سویی ارتفاع، جمعیت ساکن و آنالیز ترافیک (کاربری) ساختمان را درنظر گرفت و از سویی دیگر به کیفیت اجناس، نحوه نصب و کنترل کیفیت تجهیزات توجه داشت. اگر آسانسوری قطعات باکیفیت متوسط، اما نصب صحیح داشته باشد، بهتر و کاراتر از آسانسوری است که قطعات باکیفیت عالی دارد اما به درستی نصب نشده است. در خرید باید این نکته را نیز درنظر گرفت که آسانسورهای ارزان‌قیمت عمر کوتاهی داشته و هزینه‌های زیادی را به مصرف‌کننده تحمیل می‌کنند اما چیزی که سازمان استاندارد هم اخیر تأکید زیادی روی آن دارد این است که آسانسورها با هر قیمتی، قطعا باید از ایمنی کامل و استاندارد برخوردار باشند و رعایت این موضوع ارتباطی به کیفیت‌شان ندارد.

آسانسور هیدرولیک
آسانسورهای هیدرولیک برای ساختمان‌های کم‌ارتفاع حدود  ۲تا ۳ طبقه کاربرد داشته و دارای حداکثر سرعت ۲۰۰ فوت در دقیقه هستند. به‌طور معمول این آسانسورها 10 الی 15درصد نسبت به آسانسورهای کششی ارزان‌تر هستند. رنج قیمت برای یک ساختمان 3 طبقه با قطعات ایرانی و اوکراینی حدود 90میلیون تومان تمام می‌شود اما نصب آسانسور با موتورهای ایتالیایی در حدود 190میلیون تومان هزینه دربر‌دارد. البته هزینه نصب بین 7تا 8میلیون تومان است.

آسانسور کششی 
برای ساختمان‌هایی با ارتفاع متوسط (۴تا ۱۱طبقه) معمولا از نوع آسانسورهای کششی گیربکس‌دار و ارتفاع بلند (۱۲طبقه به بالا) از نوع آسانسورهای کششی‌گیرلس است که تا سرعت‌های بالاتر از ۲۰۰۰ فوت در دقیقه را نیز می‌توانند طی کنند. نازل‌ترین قیمت تمام‌شده برای این نوع آسانسورها با قطعات ایرانی بسته به طبقات، از 55تا 120میلیون تومان بدون هزینه نصب متغیر است. اختلاف این قیمت به‌خاطر تفاوت در کیفیت و قیمت قطعات، تعداد طبقات، ظرفیت، عمر مفید دستگاه و به‌روز بودن آن است. اگر با کابین لاکچری و موتورهای ایتالیا، آلمان یا سوئیس نصب انجام شود در حدود 300تا 400میلیون تومان. در هر توقف 2میلیون و 500هزار تومان به قیمت‌های بالا افزوده می‌شود. اگر پکیج کامل با موتور گیرلس زیلابگ آلمان نصب شود بسته به طبقات برج‌ها حدود 600تا 2میلیارد تومان بدون هزینه نصب در‌بر‌خواهد‌داشت؛ به‌عنوان مثال یک آسانسور ١٠طبقه با اجناس اروپایی دست‌کم حدود ٢میلیارد‌تومان خرج روی دست سازنده‌ها می‌گذارد. معمولا توقف بالای 9طبقه را در آسانسورهای کششی با سرعت 1.6متر بر ثانیه می‌گذارند.

آسانسور بالابرنده (وینچی)
انواع آسانسورهای بالابرنده ساختمانی معمولا در مناطق ساخت‌و‌سازهای ساختمانی، صنعتی، فروشگاهی، خانگی، رستورانی و کارگاهی با نهایت ارتفاع  به کار برده می‌شوند. آسانسور وینچی توسط زنجیر یا طناب فولادی معلق می‌شود و نیروی رانش به شکلی به جز اصطکاک به آن وارد می‌شود. در آسانسور وینچی قاب وزنه نداریم و ظرفیت آن بر اساس 75کیلوگرم به ازای هر نفر محاسبه می‌شود. قیمت این نوع آسانسور برای ارتفاع 6متر (تا 2طبقه) با قطعات چینی در حدود 8میلیون تومان است.

آسانسور شیشه‌ای (پانوراما) 
آسانسورهای شیشه‌ای معمولا برای ساختمان‌های امروزی بسیار مناسب هستند و به 2نوع کششی و هیدرولیک تقسیم می‌شوند. این بالابرها به‌دلیل طراحی کوچک و عدم‌نیاز به چاله آسانسور محدودیت طبقه‌ای ندارند. تنها تفاوت قیمت‌شان با کششی در کابین شیشه‌ای (مدل گرد و مربعی) آنهاست که چیزی در حدود 18میلیون تومان تمام می‌شود؛ مثلا قیمت تمام‌شده آسانسور شیشه‌ای برای 5توقف، با فول‌ترین امکانات چیزی در حدود 200میلیون تومان است.

 برج میلاد، سریع‌ترین و گران‌ترین آسانسور
آسانسورهای برج میلاد با سرعت 7متر بر ثانیه، سریع‌ترین و گران‌ترین آسانسورهای کشور محسوب می‌شود. در سازه برج میلاد 19آسانسور نصب شده که 6دستگاه با سرعت 7متر بر ثانیه کار انتقال مسافران و خدمات‌رسانی را بر عهده دارند. کار نصب این آسانسورها در سال 84توسط شرکت شیندلر سوئیس با هزینه‌ای در حدود 7میلیون یورو انجام شد که به لحاظ سرعت، در منطقه اول بود، اما هم‌اکنون برج‌هایی در امارات با سرعت 9متر بر ثانیه سریع‌ترین به شمار می‌روند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید